Köpa villa med färdig uthyrningslägenhet, vilket ansvar har vi för att byggreglerna är uppfyllda?

Hej,

Gammal lyssnare här med första inlägget på forumet. Tack för en bra pod och intressant forum!

Bakgrund:
Jag och sambon har länge varit på jakt efter en villa att köpa och har alltid sett det som ett stort plus om denna innehåller en del vi kan hyra ut för att få ner månadskostnaden. Vi har nu hittat ett hus som verkar intressant där vindsvåningen är ombyggd till en fräsch stor lägenhet som nuvarande ägare säger sig hyra ut för ca 8000 i månaden.

Som jag förstår det efter att ha lyssnat igenom avsnitt #176 " Bo gratis / Tjäna pengar på ditt boende" igen, så ställs en del krav för att byggnationen ska vara godkänd för uthyrning bland annat på på takhöjden, utrymningsvägar och på att det ska vara brandisolerat mellan våningsplanen. I Kommunen ställs det inget krav på bygglov för att få Inreda en ny lägenhet i ett enbostadshus såsom här är gjort, däremot kräves en anmälan till byggnadsnämnden och ett godkänt startbesked från dom innan arbetet påbörjas. Ett godkänt slutbesked krävs sedan innan lägenheten börjar användas.

Mäklaren/nuvarande ägare refererar till att vindsvåningen byggdes om till lägenhet av den förre ägaren och att nuvarande ägaren bara renoverat denna, dom kan inte svara på om den uppfyller kraven på att få hyras ut utan har bara antagit detta eftersom den redan var utformad som en lägenhet när huset köptes.

Frågor:

1. Går det att kontrollera på något sätt om det finns ett godkänt slutbesked för denna ombyggnation från förr-förra ägaren, tex genom att ta kontakt med kommunen? Vilket ansvar har vi för att försöka göra detta om vi vill köpa huset och fortsätta hyra ut lägenheten?
  2. Vad kan den faktiskt konsekvensen bli av att fortsätta hyra ut lägenheten även om den inte är godkänd för detta bruk?

Tänker att @JakobMainHome kanske har lite input här?

2 gillningar

Slutbeskedet är ett beslut fattat av kommunen och således allmän handling. Det borde kommunen kunna lämna ut utan problem. Ni har ansvar för huset när ni äger det och hur det nyttjas. Har säljaren tex ljugit kan ni förstås ställa krav mot dem, men det blir en juridisk tvist om pengar och påverkar inte hur huset får användas framåt.

Exempel på hur slutbesked kan se ut (Stockholm stad).

Tillägg: Konsekvenserna är väl om något går fel, tex en brand som sprider sig på grund av att byggregler inte följts/huset nyttjas på ett icke-godkänt sätt. Om det leder till att försäkringen inte gäller så blir det jobbigt på riktigt. För att förekomma den typen av problem går det rimligen att höra med försäkringsbolaget vad de ställer för krav på dokumentation.

Bra idé att ni kolla på hus med uthyrnings del!
Nu har jag inte svar på dina frågor. Men vi har en lägenhet i nedervåningen som vi hyr ut i perioder när pengarna behövs lite extra. Våran lägenhet byggdes samtidigt som huset men det är inte brandissolerat mellan våningarna och vi har inget godkännande från kommunen. Vist ser man på byggritningar att det fins kök o badrum men står ej utnämnt som lägenhet. Och så fins det en dörr in till övriga huset.
I stället för att hyra som lägenhet hyr vi ut som inneboende som bara har tillgång till sin del av huset och så är dörren till övriga huset låst. Utrymningsvägar fins det flera och så anmäler vi till försäkringsbolaget och betalar en extra del.
Det som kan vara är att man hör mellan våningarna en del vilket vi alltid meddelar hyresgäst om. I erat fall om det är på vinden har ni kollat hur ljudbilden blir för er om de går lyssnar på musik mm ovanför er?

Hej, bra ide! Vi har gjort det i snart tre år och är väldigt nöjda. Vi hyr ut källaren(sutteränghus) där vi ibland kan höra lite ljud men är inte något man stör sig på. Allt handlar om att hitta bra hyresgäst.

1 Gå till komunen och prata med dom, finns nog en hel det speciafall. Vi har en tvåfamiljsvilla som har vart ombyggt i omgångar.

1. Så länge man inte missköter/har en undermålig lägenhet, så ser jag inte någon anledning varför någon skulle granska lägenheten?

Tips. Hyr ut till företag istället, då har du möjlighet att få mer hyra. Man kan även salta hyran lite extra om den är möblerad.

Tack för svaren, som jag förstår det så sätts inte alls samma krav på utformningen av utrymmet om man klassar uthyrningen som “inneboende” istället för “hyresgäst”.
Någon exakt definition mellan när det rör som om inneboende vs hyresgäst har jag inte hittat, efter lite googling så verkar riktlinjerna däremot vara att om egen ingång/köksdel finns att tillgå så bör det räknas som hyresgäst och inte inneboende. I detta fall skulle det nog göra det svårt att argumentera för att uthyrningen skulle klassas som inneboende då boendeytorna är nästan helt separerade och det finns tillgång till eget kök/badrum, den enda delen som delas är ingången/första hallen där trappen upp till lägenheten går samt dörren till till resten av villa, se planritning för detaljer.

Är lite osäker på om vindsvåningen var inredd (men inte utnyttjades) som separat lägenhet redan innan den förr-förre ägaren började hyra ut den eller om det var denna som byggde om den och sedan började hyra ut den. Ska på visning av huset på måndag och kan då djupdyka lite mer i detaljerna på utformning och när uthyrningsdelen kom till.

Om det visar sig att villan byggdes med en separat lägenhet på vindsvåningen för flera decennier sen, ställs då samma krav på utformning (brandisolation, takhöjd osv) som vid en nybyggnation för att jag ska få fortsätta hyra ut den? Eller gäller bara kraven för att få bygga nya uthyrningsdelar framöver?
Angående att kontakta kommunen för att begära ut slutbesked så antar jag att det är byggnadsnämnden jag måste höra med?

Lawline 1 svar om inneboende eller hyresgäst: inneboende eller hyresgäst?
Lawline 2 svar om inneboende eller hyresgäst: Inneboende eller andrahandsuthyrning?

Hej @Hurtig och tack för inspelet @tankespjarn

Detta är mycket vanligt och det jag tänker är att man skall vara medveten om det, ev konsekvenser vi främst brand samt vidta åtgärder för att begränsa att det händer eller skada pga av det. Dvs vara pragmatisk…

Kortfattat ser jag alltså inte detta som några större problem. Så länge du är medveten om hur det ligger till. Så du kan hantera det.

Du kan göra kontroll mot kommunen som nämns i kommentarerna.

Jag hade bara frågat efter vilka bygglov och handlingar mm som finns för huset. För att inte fråga efter för mycket. Eller säga att du upplever att det är ett svartbygge.

Detta gör oftast mot stadsbyggnadskontoret i kommunen (kan heta annorlunda i olika kommuner. Men googla bygglov och din kommun. Så bör du komma rätt.

Jag hade sedan meddelat försäkringsbolaget om aktuellt läge. Så de kan göra en reglering i försäkringen så den gäller.

Om du har inneboende eller en separat uthyrning påverkar inte din hyresrelation varken civilrättsligt eller skatterättsligt. Så länge du bara har ett kontrakt / en uthyrning.

Då det i så fall går under privatuthyrning rent civilrättsligt. Med avsteg från besittnignsrätten.

Skatterättsligt blir det också det samma. Så länge du bor på minst 50% av boytan del av året.
Ända gången det skiljer sig är när du bara bor på 40-50% av boytan. För att det då skall räknas som privatuthyrning. Så måste huset vara byggt som ett 2-familjshus.

Ev konsekvenser för låg boendestandard finns det direkt inte inom privatuthyrning. Mer än att du kommer få mycket jobb om standarden är låg. Genom att du kommer att byta hyresgäst ofta. Men med max samma hyresintäkt.

Skapar du låg standard till en hög hyra. Bidrar du till dålig trivsel. Dålig trivsel skapar ökat slitage samt klagomål. Detta tar dig extra tid och energi. Och då är det inte säkert det är värt pengarna…

Hoppas det var lite svar på din fråga :slight_smile:

1 gillning