Idag när jag har bläddrat runt på booli för skojs skull så såg jag en lägenheten som intresserar mig rätt mycket, eller tanken att jag skall kunna köpa min första bostad och dessutom sänka mina utgifter rätt mycket lockar mig.
Men vet inte om det är ett “dumt första steg” in i bostadsmarknaden.
Det jag hittade var en helt nyrenoverad källarlägenhet på 34kvm i centrum där jag bor. Utgångspris var 1m (en vanlig etta utanför centrum är inte ovanligt att den går för 1,4 och uppåt).
Och jag kan lägga en kontantinsats på 500k och enligt seb kalkylator blir då lånekostnaden ca 1100kr i månaden för mig. Det tillsamman med månadsavgiften till bostasföreningen betyder att jag skulle spara ca 4000kr i månaden i jämförelse med vad jag har nu.
Men är det korkat av mig att ens kolla på en källarlägenhet? Tror ni en källarlägenhet är svårsåld jämför med en vanlig lägenheten. Eller att det blir en sämre värdeutveckling på, än en vanlig lägenhet?
Är det ett dåligt första steg in i bostadsmarknaden?
Det är alltid riskabelt att köpa objekt som marknaden ser som mindre attraktiva. Vid en nedgång/svag bostadsmarknad kommer dessa objekt vara svårast att sälja. I en bra marknad kommer det spela mindre roll för då säljs allt. Så det beror lite på hur stor risk du är beredd att ta.
Va inte dumsnål och köp en billig lägenhet. Hellre lägga 500K till och få en bra lägenhet som är attraktiv. Värdeökningen på den attraktiva lägenheten kommer vara högre än källarlägenheten.
Källarlägenhet skulle jag enbart snegla på om det är en sluten innergård till byggnaden men kan folk passera fritt utanför så hade jag undvikit ett sånt objekt.
Där jag bor så har dom som bott vid nedre plan haft allt från fulla människor som pissat på deras altan till annat "pojkstreck som drabbat deras fönster.
Var själv nära på köpa på bottenplan men är.glad att jag la några 100k extra för att få ett läge högre upp nu några år efter.
Men så förstår jag har man inte ekonomin så har man inte och då får man ju ta det man får men har man möjlighet så kan jag rekomendera åtminstånde 2 våningar och upp.
Ja, det är väll lite sånt man är rädd för. Men som tur är så är detta några kvarter från närmaste pub och jag tror inte det är en gata som är särskilt trafikerad.
Sitter och kollar på pris historiken i lägenheterna över och en två på våningen över således 2021 för 2,5m.
Vad exakt innebär det att det är en “källarlägenhet”? Ligger lägenhetens innertak under marknivå, eller hur högt över marknivån pratar vi om? Hur är det med fönster, finns det i alla rum (utom badrum), hur många och hur stora? Kan fönstren användas för att faktiskt se ut eller handlar det mer om ljusinsläpp? Är det galler eller andra skydd för fönstren om de sitter lågt i förhållande till marknivån? Ventilation? Fuktnivå? Takhöjd?
Jag tror själv att en källarlägenhet har flera rejäla nackdelar jämfört med en vanlig lägenhet, även gentemot en lägenhet som ligger på bottenplanet. Men ditt eget intryck och den relativa “prisrabatten” påverkar naturligtvis.
Gillar själv inte bostäder som folk flyttar ifrån dagen de vinner på lotto. Framgår inte riktigt om du gillar lägenheten, eller om det bara är en ekonomisk lösning.
Du sparar 4000/månad på kälkarlägenheten. Vad kan du köpa om du nöjer dig att spara 2000/månad?
Det är en etta med fönster som verkar (på bilderna att döma) vara 50-60cm och till ovankant av taket där man kan se tydligt ut, men i marknivå då. Fönstrena är ritkiga öppningsbara som de har satt dit nu när de byggde om källaren till lägenheter.
Hmm ja jag gillar den för att den har ett kanon läge i stan. Och jag trot att jag gillar den lika mycket som en annan etta som jag skulle ha råd med i ett halv tråkigt område en bit utanför centrum. Det är svårt att sätta ord på det här med vad jag ser som min första lägenheten i staden där jag bor. För att jag kommer inte ha den sortens budget på väldigt länge så att jag kan köpa något jag verkligen gillar.
Så målet med min första lägenheten nu är ju inte riktigt för att jag ser mig själv bo där i många år. Utan för att minska kostnaderna jämfört med vad det kostar att hyra i staden. Kunna spara mer pengar. Och för att komma in i bostadsmarknaden på något sätt.
Allt beror på läget. Är läget bra, alltså att det utan pinkande människo, bilar som kör förbi nära, oljud från grannar, porten, parkering etc, så brukar ettor snarare vara mer lättsålda i nedgång, då priset är lägst. Precis som tvåor blir mer attraktiva än större lägenheter. Och ettorna brukar förstagångenköparna och singlarna vara intresserade av och ha råd med. Och en källarvåning är oftast billigare än de högre upp i huset.
Om du bara ska ha den en kort tid så är det onödigt riskfyllt att köpa något som har en sådan uppenbar nackdel ur marknadens ögon. Risken är att den är svårsåld och att den inte står sig i värde. Då kan du gå back lika mycket som det du sparat under tiden du ägt den.
Satsa på ett stabilt kort som står sig bra även när det blåser, är mitt råd.
Steg nummer 1: kolla upp att alla bygglov finns för att bygga om källarlokalen till bostad! Det krävs bygglov och det behövs en inspektion ur brandskyddsperspektiv. Om “lägenheten” är ett svartbygge kanske du inte kan sälja den alls i framtiden. Fråga inte mäklaren eller föreningen, du måste kolla med kommunens handläggare för byglov för att kunna lita på svaret. Kräv skriftligt svar och be att få kopia på protokoll från inspektionen. Har du kollat att BRF är en “äkta” BRF ?
Om det verkar för bra för att vara sant…så är det åtminstone läge att vara rejält försiktig och misstänksam…
I dokumenten på mäklarsidan så fanns det en rubriks som stod att BRF var en “ärkta” om jag minns rätt. Så det är ju ett steg i rätt riktining i alla fall.
Så skall se om jag hinner kolla upp det resterande nu i veckan. Jobbar 12 timmars pass hela veckan så har inte jättemycket tid över till att kolla sånt. Och den första visningen på lägenheten var nu i helgen.
Viktigt att kolla upp att det finns bygglov (och beslut om slutbesked). Det krävs bygglov för att ändra användning från “källare” till bostad. Om en bostad strider mot detaljplanen kanske det inte går att få det i efterhand.
Lita inte på mäklaren eller något frågeformulär som säljaren fyller i.