Köpa första lägenheten- vad tänka på?

Hej,

Har alltid bott i hyresrätt men har nu kapital och ser ett bra köpläge att köpa en bostadsrätt.

Då dyker de upp en del frågor:

1. Bör man göra en besiktning innan man köper eller ska man själv ta ansvar att kolla hela lägenheten på en visning?

2. Vad är viktigt att kolla på gällande föreningen? x Lån/kvm
    x äger marken
    x Kommande underhåll
    Något mer?

I korthet, vad bör man tänka på och se över extra noga när man köper en bostadsrätt?

1 gillning

Väldigt få som tar in en extern besiktning till en br. Det är trots allt rätt mycket mindre du har ansvar för än om du köper ett helt hus. Men om det är något man ska kolla på är det badrummet,nästan alltid där det kostar (mycket) pengar i en br. Känns det helt främmande så ta med dig någon med mer erfarenhet.

Men i övrigt tycker jag inte att det är så mycket mer att “besiktiga” i själva lägenheten. Det mesta ser man eller så är det föreningens ansvar.

2 gillningar

Vad gäller om man upptäcker saker efter sitt köp?

Tex att bara 3 av 4 spisplattor funkar, fula märken i parketten som varit dolda under visning etc. Har man rätt till kompensation eller är det bara tough luck, det skulle man anmärkt när man köpte lägenheten?

Vänta ett år. Priserna kommer ha gått ner mer till dess (tror jag).

1 gillning

Marknadstajma? TS verkar sugen nu. Boende är boende i första hand. Så ser jag det iaf. :slight_smile:

1 gillning

Stämmer. Köparens undersökningsplikt | FMI

1 gillning

Jag trivs väldigt bra i nuvarande hyresrätt och har väl egentligen inget behov för större mer än öka livskvalitén och “ta tillfället i akt” när priserna nu gått ner en del :slight_smile: Men ska ju inte automatiskt förvänta sig även om man köper nu att man gör en bra affär…

Nej. Tror fallet bara börjat. Ungefär nivåer innan covid nu och det var väldigt dyrt då med.

1 gillning

Sant, men det betyder ju inte att det blir billigare om ett år…

2 gillningar

Badrummet är sannolikt det viktigaste att kolla noga (stambyte i närtid?), försök även få en uppfattning om köksfläkt, insyn och lyhördhet. Det är snopet att efter tillträdet uppleva en alltför stor diskrepans mellan dröm och verklighet.

Var även realistisk gällande ålder på vitvaror och lägenhetens skick. Att börja renovera är inte gratis.

Föreningens rating (t.ex A) ger en indikation, men skulle även kolla lån / kvm, om föreningen äger marken samt om det finns en kultur av att amortera / ta nya lån. Hur styrelsen resonerar / agerar är en av de saker som har störst påverkan på föreningens långsiktiga ekonomi.

Givet att vi inte får se reallöneökningar, sänkta boendekostnader eller utökad utlåning kommer det inte vara billigare om ett år. Jag tror sannolikheten för dessa tre poster är liten och är därför rätt övertygad om fortsatt nedgång.

Japp håller med, men det finns inget som inte säger att priserna kan gå ner till prisnivån som var 2011 heller, för prisökningen vi har haft sen dess är p.g.a lågräntepolitiken

Jag skulle titta på om föreningen historiskt amorterat på sina lån. Om inte, så kommer det garanterat betydliga avgiftshöjningar i nåt skede.

Personligen ser jag lägenhetens andel av föreningens lån som en del av priset på lägenheten. Har man ett kvadratmeterpris på 60 tkr, men belåning på 10 tkr till, så är det egentliga kvadratmeterpriset 70 tkr.

Sen skulle jag titta på utförda renoveringar och om föreningen har en underhållsplan som man följer.

Speciellt stamrenovering, och vilken typ i så fall?

• Relining: kring 60-110 tkr per lägenhet, beroende på metod
  • Traditionellt stambyte där badrum rivs ut, det läggs nya invattenledningar mm.: upp till 400-500 tkr per lägenhet samt jobbigt att bo i huset under pågående arbete. Denna summa skulle jag också addera till priset då man jämför lägenheter.
1 gillning