Vet inte var jag skulle vända mig med dessa funderingar, sen kom jag på att jag alltid får bra svar här.
Är i färd med att köpa min första bostadsrätt och är orolig/har dålig kunskap om det är en bra affär.
Det är en trea i en av sthlms kranskommuner norrut, ca 15 min in till City. Köptes troligen (ej publicerat, men en annan i samma hus) för kring 3.250 000 år 2018. Nu ligger bud på strax över 3.300 000. För detta objekt innebär det ett kvadratmeterpris på ca 39.800kr.
Låter det som en bra prisbild, att säljarna gör en knapp vinst från 2018? Köket behöver bytas, i övrigt är den i bra skick.
Personligen tror jag att priserna kommer gå ner en bit till, men det finns inga garantier för det, ska du flytta därifrån inom 2-3 år så kan det vara så att priserna inte har hämtat sig, ska du bo där 10+ så är chanserna stora att marknaden har hämtat sig,
Lycka till
Tänk på att det är dyrare att renovera nu än det var tidigare! Både på materialsidan och arbetskraft. Kan inte priserna i Stockholm utan är mer insatt i Göteborgs-marknaden. Tycker det låter rätt dyrt för en bostad som behöver renoveras men jag kan ha fel där. Sen om det är “läge” att köpa bostad eller inte vet ingen, inte här på forumet heller
Grattis till en spännande tid i livet! Mycket annat som händer när man väljer att flytta.
Det finns egentligen ingen genväg till att värdera en bostad mer än att jämföra den med liknande objekt som är ute samtidigt. För att få en generell bild över priserna på marknaden kan du använda Svensk Mäklarstatistiks hemsida, men bostäder är unika väsen.
Angående kök skulle jag budgetera minst 300 000 om stommarna behöver bytas, men går givetvis att komma undan billigare beroende på vilken typ av renovering du tänkt dig. Oavsett så är det ofta arbetskostnaden som blir det dyraste, inte materialen.
Denna fråga är svår att spara på. Om det är Malmvägen i Sollentuna hade inga pengar i världen varit värt det. Är det på östra sidan av spåret kan det vara värt det.
När du köper bostadsrätt är det väldigt bra (ja nästan ett måste) att sätta sig in i den aktuella föreningens ekonomi och jämföra med andra föreningar.
Är det en högt eller lågt belånad förening du köper in dig i? Jag hade spontant försökt ta reda på föreningens lån/kvm boyta och jämfört det. Därtill kollat underhållsplan och hur planerade arbeten är tänkta att finansieras.
I dagsläget köper du för att bo. Det viktigaste är att styrelsen sköter sig och att föreningen är välmående. Jag bor själv i en etta, men skulle i nästa steg köpa något att växa in i för att inte ”behöva” flytta snart.
Ja, instämmer! Plus att kolla om föreningen äger marken eller arrenderar den. Vid arrende ,koll på hur mycket dom betalar om året och när avtalet skall omförhandlas .
Lycka till.
Som @SM1153 är inne på, ska du bo där länge kan man nog köpa när som helst, under förutsättning att man har råd förstås. Handlar det om ett mera kortsiktigt boende blir det mer av spekulation och mycket svårare.
Om 39 800 kr per kvm är bra eller dåligt är HELT omöjligt att bedöma. Om föreningen har 5 000 kr eller 20 000 kr i belåning per kvm innebär ju en enorm skillnad.
Likaså måste du ta reda på föreningens ekonomiska status. Har föreningen bundna lån som snart löper ut innebär detta en jätterisk för kommande höga avgiftshöjningar.
Givetvis måste du ta reda på hur mycket föreningen har avsatt till kommande renoveringsbehov och hur långt pengarna kommer att räcka.
Att köpa en bostadsrätt kräver mycket ekonomisk kunskap…
Jag är helt inne på @Nestor linje att du måste sätta dig in i föreningens ekonomi. Priset är tillbaka på vad det var för 5 år sedan vilket kan vara bra men bara om föreningen har bra/vettig ekonomi.
Se mitt tidigare inlägg nedan med lite nyckeltal som man kan titta på för att kunna göra en bedömning.
I dagsläget ska man också titta på bindningstiden för lånen så där inte är en överraskning i närtid. Kan också prata med styrelsen om ev höjningar som är på gång för just nu blir allt dyrare.
Jag brukar alltid kolla på https://www.maklarstatistik.se/ för att förstå om prisbilden är rimlig för ett objekt. Som alla skriver behöver du ta hänsyn till föreningens ekonomi. Kolla på gjorda renoveringar, skuldsättning, friköpt mark eller tomträtt, kassa, kommande räntekostnader (du bör se bindningstider i årsredovisningen). Kika på boendekostnader i samma område för liknande objekt i olika föreningar för att se om ditt objekt är en outlier.
I regel tycker jag inte att man ska oroa sig för mycket. Det finns alltid något man missar men allt kommer lösa sig. Om man inte har pengar över att slänga på eventuella framtida problem efter ett köp ska man köpa billigare, imo.
Håller absolut med om att man bör sätta sig in i föreningens ekonomi men skulle nog ändå måste till bör.
Tror att en stor majoritet av alla som köper bostadsrätt inte djupdyker. Tror säkert att 90%+ av alla som idag bor i en bostadsrätt inte har koll på hur stora lånen i föreningen är. Många ignorerar det, andra frågar mäklaren eller kontaktar föreningens ordförande, andra djupdyker själva. Risken är rätt stor att djupdykning på helt egen hand kanske är rätt svårt för en 20 åring som flyttar till första lägenheten (exempel).
Man bör ha koll på föreningens ekonomi, se till att få koll och ta hjälp på rimliga sätt.
Fast något absurt är det väl i att människor lägger miljontals kronor – åtskilliga nettoårsinkomster – på att köpa delägarskap i en förening utan att djupdyka i dess ekonomi? Ingen rimlig människa skulle ju agera likadant på börsen, till exempel. Och det säger jag trots att jag själv gjort samma sak.
Mina vänner “retade” mig för att jag läste igenom en bok om bostadsrättsföreningar innan jag gjorde mitt köp o lärde mig alla nyckeltal etc går dock snabbt o gå igenom det mesta, en vecka bör räcka för i få lite inlick i hur saker fungerar
Men som du säger de flesta köper o hoppas på det bästa med föreningen
Absolut. Tycker också att det är bisarrt att folk ger sig i i det utan att ha bra koll på föreningens ekonomi. Många litar bara på om mäklaren säger att föreningen har god ekonomi och nöjer sig med det. Och är man nöjd med det så visst… Jag skulle inte vara nöjd, men det är inte mina pengar.
Det enda jag invände mot var att det uttrycktes som MÅSTE. En stor majoritet gör inte det, så det är ju definitivt inte ett måste. Massor av affärer med boatadsrätter görs utan det. Finansiering av köpet är ett måste, detaljerad genomlysning av föreningens ekonomi (som i att kolla upp bindningstider på lån osv) är ett bör, enligt mig. Framförallt i osäkra tider som dessa.
Att läsa på om föreningens ekonomi innan är en självklarhet.
Men mycket av detta är redan inprisat när man köper lägenhet. Förening med bra ekonomi=högre utgångspris, förening med dålig ekonomi=lägre utgångspris. Sen vid vissa tillfällen går det göra klipp men handlar nog mer om tur där.
Hej! Det kan vara svårt att sätta sig in i föreningens ekonomi. Jag hittade en tjänst hos Borättupplysning (borattupplysning.se) som gör det åt dig för en mindre peng skickar de en sammanställning där de betygsatt föreningen.
Jag använde denna vid mitt första köp i Malmö 2019. Och har tipsat vänner att använda den tidigare.
Ta en titt!
Skräms inte av den dåliga hemsidedesignen.
Finns också på allabrf.se där man kan beställa en liten ekonimsk överblick över föreningen kostar 99kr så får man väldigt fina staplar/bokstäver som bedömning för den som har lite jobbigt o bedöma siffror