Ångest över första bostadsköp

Låter som att det är dags att skaffa nya vänner👀 Blir rätt upprörd när jag hör om sånt dina vänner gör.

Mitt gamla umgänge retades på ganska bra när jag för ett par år sedan hade kommit hit till rt och börjat lärt mig begreppen ekonomisk oberoende m.m. och entusiastiskt ville dela med mig av kunskapen.

Vi är på helt olika platser i livet nu kan man säga - dem krökar fortfarande varje helg, tävlar vem som har flashigast bil som står för 50% av deras utgifter och somliga bor hemma fortfarande och beklagar sig över tillvaron utan att göra en effort åt det.
Jag tog ett beslut o lämnade min vänkrets vilket jah är glad över idag för det fick mig spendera tid med familj och vänner som snarare uppmuntrar mig, vilket delvis har lett till jag står nu som 24åring med barn och fru, miljonär på börsen, jobbar i utlandet där jag stortrivs och precis startat mitt första aktiebolag. :slight_smile:

renoverade köket i villan själv, gick på 46,000 gjorde jobbet själv, 300 000 då har man blivit blåst så det sjunger om det

Med retas så menar jag så som vi killar kan göra mot varandra på ett skämtsam sätt :slight_smile:
Så som jag retar dom tillbaks för annat utifrån kan det dock säkert verka “hårt” men vi alla gillar det jag kan kallas för dvärg medans jag kallar den andra för flintis etc etc :slight_smile:

Men när det väl gäller så ställer vi upp för varandra vi har testats många gånger o då har det visat sig vilka som är kvar svårt o hitta såna vänner så dom behåller jag :smiley:

Förresten grattis på din resa riktigt inspirerande att höra!

Skulle avvakta med köp i nuläget. Sannolikt kommer priserna att sjunka på sikt. Nackdelen med belåning vid bostadsrättsköp är ju att en räntehöjning ofta får dubbel effekt genom att räntan på det egna lånet höjs men också räntan som är inbakad i månadsavgiften d.v.s. den ränta som själva bostadsrättsföreningen betalar på sitt lån till banken.

Jepp sen beror det på tidhorisont etc också skulle jag säga.

När jag köpte min bostad så visste jag attt jag ej har några problem att bo i samma byggnad minst 20 år om inte mer men är man osäker på om man blir långvarig på platsen så ska man nog vara lite försiktigare.

Beror helt på vad för typ av kök det handlar om. Bara vitvaror kan kosta 100 000 beroende på standard, och vill man ha snickrade skåp i massivträ som är ritade för köket är det dyrare än att köra IKEA-moduler.