Visning av hus - Vad bör den potentiella köparen göra?

Vad är rimligt att egentligen göra på en visning av ett hus som man är intresserad av att köpa?

Läser man guider på nätet så ska man tex spola i toalett, kolla under mattor och bakom möbler, undersöka kylskåp med mera. Har aldrig sett någon göra det på en visning, den kontrollen görs väl lämpligast när man genomför överlåtelsebesiktning? Eller finns det dom som själv går igenom allt detta?

Vad bör man ställa för frågor till mäklaren under visningen?

Jag känner alltid när jag lämnar en visning att jag borde ha tagit reda på mer om objektet under visningen, men vet inte riktigt vad.

2 gillningar

Prova allt. Flytta skåp, banka på rör, kolla att alla eluttagen fungerar, kolla säkringar, verifiera 3-fas är korrekt installerad etc. Det är upp till dig att göra en grundlig undersökning.

Skall tilläggas att dolda fel finns vid husköp, inte vid köp av en bostadsrätt. Däremot kräver det juridisk hjälp och eventuell lång process. Så ta det säkra före det osäkra och kolla allt själv först.

Addendum: Jag vet folk som tar med sig rörmokare och elektriker på visningar, för att säkerställa att de sakerna fungerar som det är tänkt. Det ligger på köparen att försäkra sig att allting är som den vill ha det.

Nästan alla serösa säljare anlitar en besiktningsman inför försäljning, samt utför energideklaration och ofta även radonmätning. Dessa brukar mäklaren tillhandahålla på visningen eller på begäran. Jag brukar ögna igenom dessa och analysera före visningen, och sen på visningen kika extra på det som kan medföra stora kostnader. Smärre brister får man mer eller mindre räkna med, och jag brukar inte lägga tid på att titta på sånt som inte är så dyrt att åtgärda.

Då man som köpare har mycket stor undersökningsplikt (större än vad säljaren har i informationsplikt) så skulle jag dra öronen åt mig om ingen besiktning är gjord innan visning. Och om det är något som ”sticker ut” i besiktningsprotokollet hade jag tagit dit egen besiktningsman eller sakkunnig och gjort en extra syn och eventuellt fuktmätning.

Dock har det ju blivit huggsexa senaste året om villorna och budgivningarna skenat iväg totalt. Så risken är att man missar köpläget om man är allt för kräsen/krånglig under processen, så är lite utav en balansgång skulle jag säga. Men personligen skulle jag inte belåna mig över öronen och köpa en villa utan att veta vad jag ger mig in i och dom risker det kan innebära.

3 gillningar

Tack! Jag tycker det varit oklart hur besiktning funkar. Jag har tolkat det som att köparen ska anlita någon att besikta bostaden och jag har inte fattat när man ska göra det? Man kan ju knappast betala flera tusen till besiktningsmannen på varenda visning man är på och gör man det efter man vunnit budgivningen så är det ju kört ändå?

1 gillning

Finns ingen lag eller regel som säger att den måste besiktas över huvudtaget. Såhär står det i jordabalken:

19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

[S2]Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet

Vilket betyder att du har undersökningsplikt att undersöka fastigheten inför ett köp, om du eller säljaren anlitar besiktningsmannen bryr sig inte lagen om.

Du kan ju vinna budgivningen men vänta med att skriva på kontraktet tills du gjort besiktningen? (Men förslagsvis gör du den snabbast möjligt efter du vunnit budgivningen för att inte tappa affären). Alternativt skriva på kontraktet med med en klausul om att du skall utföra en besiktning inom x dagar.

Normalt förfarande är att kräva en besiktningsklasul i kontraktet.

Oftast får man då 2 veckor på sig att besikta huset med egen besiktningsman. Personligen gör jag detta oavsett om säljaren har besiktat huset själv eller inte.

Typ läs är.

5 gillningar

Bara som förtydligande,

1. Energideklaration är det lagkrav att det måste finnas (om inte nybygge).

2. Radonmätning tar 2-3 månader och kan enbart mätas oktober-april så ovanligt att man gör det inför försäljning utan snarare för eget bruk.

3. Besiktning innan visning kan vara bra att ha men oftast medför det även att säljaren har tecknat en dolda fel försäkring som är lite negativt.

Går man på säljarens besiktning och besiktningsmannen har missat något är man rättslös. Är det egen besiktningsman tar hens ansvarsförsäkring kostnaden för fel i besiktningen.

Det är ganska stor skillnad.

4 gillningar

Aha jag förstår! :+1:

:flushed_face: Alltså, man äger ju inte huset bara för att man är på visning. Man har inte rätt att banka på några rör eller rycka eller slå på fasad eller inventarier på visningen. Öppna och titta och känna, absolut, men inte göra nån form av åverkan. Skulle du verkligen vilja att ett helt gäng med folk började riva runt i ditt hus innan de ens lagt ett bud? Det är verkligen inte okej. Den detaljkollen får komma senare i processen isf, gärna med fackman och när ägaren är med och ser vad som händer.

2 gillningar

Finns det en besiktning gjord av säljaren är det inte säkert att man får det. I Sthlm är det relativt vanligt att mäklaren rekommenderar att man gör affär med budgivare nr två i stället om ettan ”krånglar” och vill undersöka ytterligare. Det är galet men på ett sätt förståeligt när det rör sig om så intensiva processer och stora summor.

1 gillning

Jag tycker man minst ska kolla på diverse detalj på områden som inte är direkt synliga.

Brukar oftast kolla i serviceluckor för vatten, elskåp samt bakom element för att få en uppfattning om hur noggranna säljarna är om sina hus samt vilken kvalitet de försöker hålla på det som inte syns på samma sätt.

Har varit på visningar av nyare hus byggt runt 2016 där ingen överlåtelsebesiktning var gjord av säljaren. Jag frågade mäklaren varför och fick som svar att det är ovanligt att man gör det på nyare hus. Stämmer det?

Jag skulle gärna alltid vilja se en överlåtelsebesiktning från säljarens sida just för att det i annat fall känns oseriöst, precis som du skriver @Anonym.

Tycket det brukar vara mer fel i hus byggda efter 2015 än hus byggda innan 1990.

Skulle aldrig köpt ett obesiktad hus oavsett hur nytt det är.

Ett exempel på hur det i värsta fall kan gå om köper utan egen besiktning alternativt litar på försäljarens besiktningsman.

1 gillning

Förstå mig rätt här :slight_smile: . Så klart man skall vara försiktig och absolut inte göra åverkan på något. Men om man inte får flytta på en möbel då skulle i alla fall jag få kalla kårar kring hemmet.

Japp det har du rätt i, men ville bara poängtera att det är köparens plikt att undersöka fastigheten. Du har helt rätt i att man inte bara kan lita blint på den besiktning som är utförd inför visning, därför jag skrev att jag skrev detta:

Men dom kan besiktningmän kan ju även missa saker också, men upplever att dom som är auktoriserade hos SBR går att lita på. Så det kan ju också vara nått att kika på som köpare i steg 1:

Vem/vilket företag har utfört säljarens besiktning, är den att lita på? Är besiktingsmannen auktoriserad?

Förstår att det fungerar så i Stockholm men jag tror det bryter mot god mäklarsed.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/klausuler-och-villkor/

Håller med, men minimum bör man köpa egen geomomgång av säljarens besiktning bara för att få ett eget avtal med besiktningsmanen

2 gillningar

Exakt, Köpargenomgång är att rekommendera!

1 gillning

Aha, det visste jag inte att man kunde göra. Tack för att du informerar mig. :slight_smile:

Brukar stå definerat i besiktningsprotokollet om det är möjligt se exempel nedan. Om detta inte är möjligt skulle jag dra öronen åt mig direkt.

För att uppfylla en del av Din undersökningsplikt och för att juridiskt överta detta besiktningsutlåtande krävs att Du kontaktar Besiktningsföretaget för utförande av en köpargenomgång. I annat fall har besiktningsmannen inget juridiskt ansvar gentemot Dig. Vid en köpargenomgång gäller samma villkor och ansvar som vid en separat köparbesiktning.

Från detta protokoll,

1 gillning