Min första husvisning

Hej!

Jag ska i nästa vecka på min första husvisning. Är helt grön på området och har försökt titta runt på nätet vad jag behöver tänka på.

• Vad skulle ni rekommendera att man frågar/tittar efter på första visningen?
  • Vilka vanliga fallgropar kan och bör jag undvika?
  • Huset är besiktad av säljaren och har tecknats en “dolda fel-försäkring”. Hur bör jag tänka då? Bör jag anlita egen besiktningsman eller alternativ?
  • Har ni bra strategier/taktiker kring processen och budgivning?

Era generella tips till en förstagångsköpare hade uppskattats!

Tack på förhand!

Din undersökningsplikt går långt mycket längre än de allra flesta tänker på. Du köper även något på helt andra villkor än att köpa en pryl eller tom bostadsrätt (lösöre).

Köparens besiktning är inte värd pappret den är skriven på för din del. Det är ett avtal mellan en besiktningsfirma och säljaren. Ibland kan du även köpa in dig på den besiktningen. Lita inte helt blint på att om besiktningsprotokollet ser bra ut att inga som helst problem/kostnader finns. Köper man ett 50 år gammalt hus så förväntas det finnas en mängd latenta saker som behöver åtgärdas.

Ett hus kostar mycket mer än en första kalkyl och du tar även en större ekonomisk risk då saker som är oerhört dyra kommer gå sönder eller behöva renovering.

Läs på forumet “byggahus”, där finns oändligt med kunskap.

När du sen hittar en plats med huset där du/din familj vill bosätta er och ni har marginal att hantera oväntade och höga utgifter. Njut då av huset och njut av att det är bara ert.

1 gillning

Vanlig fallgrop? Att fokusera för mycket på det tekniska och ekonomiska och glömma bort att man faktiskt ska spendera nästan varje dag där i rätt många år framåt.

Till en total förstagångsköpare så skulle jag rekommendera att först under kanske halva delen av visningen bara gå runt och fokusera på känslan. T.ex - hur hur skulle det kännas att kliva upp på morgonen i detta huset? Vad är det jag skulle se utanför fönstret dag ut och in om jag bodde i detta huset, något trevligt eller bara något jag skulle stå ut med? Andra halvan av visningen så kan man stänga av alla känslor och bara försöka granska allt helt objektivt.

4 gillningar

Gå på många visningar så att du lär dig hur husmarknaden fungerar och vad du verkligen vill ha.

3 gillningar

Känner du ingen tekniskt bevandrad eller någon som har varit husägare ett tag som du kan ta med dig? Känn in dig på huset. Verkat det mesta rätt gör du ett återbesök med en egen besiktningsman så att du får koll på det tekniska skicket.

Att gå på många visningar är ett bra sätt (det bästa?) att lära sig och få referensramar.

Ett äldre välskött hus där inga renoveringar gjorts på flera år känns tryggare än ett hus med mycket nyrenoverat. Kolla tomten, är den välskött är antagligen huset också väl omhändertagit. Likaså badrummet.

Jag tycker att väderstrecken är superviktiga. Uteplats och bra fönsterytor åt väst eller sydväst. Sovrumsfönster åt öster gör att du kan vakna skönt med solljuset. Dessutom är det ofta svalt där kvällstid.

1 gillning

Vad kul att gå på visning! Jag saknar den tiden. Här kommer lite spontana tankar:

Det är så klart skillnad på ett 100 år gammalt hus jämfört med ett nybyggt. Det äldre kräver mer kompetens. Ta in en egen besiktningsman efter du vunnit budgivningen.

Räknar ni med att totalrenovera eller vill ni flytta in utan att behöva fixa speciellt mycket? Det ger ju lite olika tillvägagångssätt.

Läs igenom besiktningsprotokollet innan visning. Ju fler protokoll du läser ju mer lär du dig vilka anmärkningar som är vanligt förekommande för den typen av hus.

Vad säger din magkänsla när du rör dig i huset och området? Verkar magen trivas? Skulle du vilja bo där?

Bli inte avskräckt om ytskikten behöver lite kärlek. Fokusera på sånt som är svårare och dyrare att fixa. Ju fler visningar man går på ju enklare är det att se förbi stylingen.

Ägna en liten stund åt att titta på detaljer. Om lister och annat är slarvigt monterat kan det tyda på att det har bott en slarvig fixare i huset. Finns det många tveksamma “kreativa lösningar” på det du ser lär det finnas många kreativa lösningar på det du inte ser (exempelvis el). Men det behöver inte finnas ett samband så låt det inte avgöra.

Använd näsan och leta efter unken doft. Vad försöker de dölja genom doftljus eller vädring?

Pröva vattenkranarna i kök och badrum. Hur är vattenflödet?

Finns det stora träd på tomten som är i dåligt skick och kommer behöva tas ner snart?

Hur ser grannarnas tomter ut jämfört med genomsnittet i området? Mer eller mindre välvårdade?

Vad ser du när du tittar ut genom fönstren? Ser det trevligt ut? Fokusera på det som ligger bortanför din tomtgräns och som du inte kan styra över. Hur är insynen i de rum där du vill vara privat?

Titta på väderstrecken och fundera på hur solen rör sig. Hur påverkas trädgården? Hur påverkas rummen i huset?

Fråga mäklaren hur säljaren tänker sig kring tillträdesdatum.

Vad gäller budgivning är det viktigaste att i förväg bestämma ett maxbelopp. Gå aldrig över det! Sen finns det olika åsikter om att lägga stora eller små bud. Personligen tror jag att taktiken spelar mindre roll, maxbeloppet är viktigare. Det är lätt att bli blind och dras med i budgivningen.

När du väl vunnit, ser till att skriva kontrakt så fort som möjligt. Läget är väldigt osäkert innan pappren är påskrivna!

3 gillningar

Mitt tips är även att gå runt i kvarteret och titta på grannhusen. Om de är byggda vid samma tidsperiod så kan de ge indikationer på vad som kan behöva åtgärdas. Är taken eller fasaderna bytta? Hur ser det ut med fönster etc?

Gäller särskilt putsade hus om det finns en risk att de är enstegstätade. Snacka även med en granne eller två efter visningen, om du vill. Säg som det är att du varit på visning och om de har några tips om huset. Tro mig, de tycker oftast bara det är trevligt.

1. Kolla besiktningsprotokollet på förhand.
  2. Se till att undersöka allt som var anmärkningar på i besiktningsprotokollet och ta en funderare på hur mycket det skulle kosta att åtgärda det, vilken risk det medför och om det helt enkelt går att strunta i det.
  3. Känn in hur det känns, är det en bra planlösning osv. Att det är fula tapeter och golv kommer spela stor roll för många, så är de slitna är det ofta positivt då de är billiga att byta men många kommer få ett dåligt intryck av huset. Samma sak om det är dammigt/ostädad eller mäklaren verkar dålig.
  4. Kolla bilder innan och se om det är något som ser konstigt ut. Kolla extra på detta på plats.
  5. Om du kan, så är det ju en fördel för dig som köpare att lägga in en “besiktningsklausul” i kontraktet. Detta kan vara svårt om det är ett väldigt attraktivt objekt eller om du får det väldigt billigt.
  6. Gör en beräkning utifrån vad reparaioner skulle kosta och husets utgångspris och avgör om du tycker det är värt det. Ring besiktningsmannen om du är osäker på vad vissa saker i besiktnigsprotokollet innebär och vad de skulle kosta att åtgärda.

Troligt är att du måste gå på några “tränings visningar” för att känna in vilka hus man kan få för vissa summor i området om du vill göra en “bra” affär.

1 gillning

Försök se bortom ytskikten!

Dvs låt dig inte bländas av nymålade/tapetserade väggar och låt dig inte avskräckas av orörda/gamla ytskikt.

Det som är dyrt/viktigt är bland annat de grundläggande tekniska sakerna i huset som ska leva länge. Värmesystem, dränering, tak, fasad, planlösning, tomt, läge osv.

Det mesta annat som ytskick på väggar och golv, kök, badrum kommer ändå ofta att bytas ut emellanåt av olika anledningar under åren.

Tänk på förändrade behov för familjen. Barn på väg in eller ut, parkering, närhet till skolor, jobb, affärer, kommunikationer.

1 gillning