Har länge följt podden och forumet men detta är min första post. Mycket klokheter här som kanske kan hjälpa mig i mina funderingar.
Jag och min fru har sedan en tid tillbaka kikat på att köpa ett fritidshus att kunna nyttja året runt, främst på förlängda helger som ett andra boende utöver vår lägenhet strax utanför stan. Det är pga vissa omständigheter bara ett specifikt fritidshusområde som är intressant för oss och det ligger ca 1h från Stockholm. Än så länge har det varit dåligt med intressanta objekt ute på marknaden som passar oss.
Vi har båda stabila jobb och bra ekonomi med goda marginaler för de höjda levnadskostnader som detta skulle innebära. Om det krävs för bättre råd kan jag dela med mig av siffror, men just nu tänker jag att det räcker med att säga att i våra kalkyler har vi ett väldigt bra utgångsläge och att vi för närvarande sparar mer än vad vi behöver för önskad livsstil. Vi har helt enkelt råd med ökade månadskostnader på över 10’ utan att kompromissa med pensionssparande, etc. Med det sagt vill man ju inte göra dåliga affärer bara för att man har råd.
Nu har det dykt upp ett för oss intressant objekt som vi kikar på men jag kan inte låta bli att bli lite nervös eftersom mycket talar MOT att köpa just nu med stigande räntor, elpriser, ev lågkonjunktur. Å andra sidan tänker jag att samma faktorer gör att det kan vara köpläge då många andra avvaktar pga dessa faktorer. Dessutom bör det vara lågt intresse för fritidshus nu på hösten vilket talar för färre spekulanter att buda mot. Kanske läge att dra nytta av att det är köparens marknad och kunna köpa ett för oss intressant objekt till ett bra pris? (Bygg segel i motvind, gasa i uppförsbacke, etc.)
Hjälp mig gärna resonera kring ev. köp i dessa tider. Är det helt hål i huvudet eller kan det tvärtom finnas en uppsida med att köpa just nu?
Är det ren spekulation och planerar att sälja inom 2-3 år är det nog en dålig ide.
Annars är det alltid köpläge, oavsett marknadsläge sålänge du planerar att äga det i minst 10 år.
Köp och ha det gott förutsatt att ni klarar av att räntan går upp ett par procent till!
Jag skulle spontant säga att utgå från det som en konsumtion och räkna på det över en längre tidsperiod och se till att man har marginaler för att klara olika scenarion.
Tack, vi köper det inte på spekulation men man vet ju förstås aldrig vad som händer i livet eller omvärlden. Vad känns som en rimlig ränta att utgå ifrån som ett worst case scenario i sina kalkyler?
Jag själv räknar nog på runt 5% som worst case närmsta 3-4 åren efter att ha sett bankernas agerande senaste månaden.
Men vad som är en rimlig ränta att utgå ifrån har jag inte en aning om egentligen, så ta mitt svar med en nypa salt! Det behövs någon som kan den typen av ekonomi bättre än mig för att ge dig ett bra svar där.
Har man speciella önskemål, det är ett speciellt läge man söker OCH de kommer ut sällan. DÅ är det nog bäst att passa på när chansen dyker upp.
Har skrivt in del om det i andra trådar om min bild/erfarenhet hur det ser ut eftersom vi själva har sommarstuga i ett sådant område 1h från Stockholm och även har föräldrar i Norrland som bor i liknande område.
Helt kort: det finns flera olika anledningar varför de sällan kommer ut på öppna marknaden.
Observera att jag då tänker på ovanliga sjötomter eller fjällstugor med unika lägen.
Kan ju även vara samma sak om det är ”grannstugan bredvid släktstället”. Eller stugan längst ut på udden osv.
Håller med om tidigare svar - att är det en längtan ni har och har haft - kör!
Men vill lägga in en brasklapp om att lägga pengar på att besiktiga fastigheten ordentligt innan. Är det fel på byggnad eller mark blir det ofta höga avhjälpandekostnader och är det oklar om det är säljarens eller köparens risk blir det höga rättegångskostnader.
Utifrån det är det billigt med en seriös besiktningsman - som kostar därefter.
Tack! Huset är besiktigat av en oberoende besiktningsman som mäklaren tagit in. Enligt protokollet verkar hen ha kommit åt överallt och inga stora fel har upptäckts. Bör jag ta in en egen besiktningsman? Spontant känns det som att den nuvarande besiktningen är ganska komplett.
En bra tanke i dagens läge kan ju vara att se över kostnader, värmesystem och sådana saker mer noggrant än man normalt skulle göra. Säkert går det att sätta in en luft-luftvärmepump om det inte redan finns där. Säkert går det att göra en massa bra saker inom energieffektivisering som håller nere kostnaden. Det är dock inte säkert att det går och det är därför värt att reda ut. Det finns en massa aspekter kring planlösning, kulturmärkta byggnader, utrymme på tomten etc. som är bra att reda ut.
Är det inte lite märkligt att när räntan är rekordlåga, priserna rusar. Ja då är folk inte oroliga att köpa trots hög konkurrens från andra köpare, risk för glädjekalkyl om räntan ökar och risk för nedgång i bostadspriserna.
Min poäng är att en positiv marknad inte är samma som säkerhet över några år. Samma nu, marknaden är instabil, men har ni råd och det är ett objekt som passar er bra finns väl ingen anledning att vänta pga marknaden?
Har hen koll på invasiva växter och har en sådan besiktning ingått?
Det är lurigt med besiktningar. Det som framgår av dem kan medföra en fördjupad undersökningsplikt för köparen och på så vis användas mot dig som köpare.
Jag hade tagit in en besiktningsman och gått med denne vid besiktningen. Hittas inga fel och finns inga riskindikationer kan det finnas värde i ytterligare ett protokoll. Om det sen är fel i fastigheten och inte ens två utbildade besiktningsmän ens hittat indikationer bör felet i min mening klassas som dolt och belasta säljaren.
Gott att ställa frågan om de hittat några riskindikationer - om de finns och ni ändå vill köpa vill ni inte ha dem redogjorda för i något protokoll.
Säljaren ansvarar för dolda fel i 10 år, oavsett om denne känt till felet eller ej. Men säljaren kan teckna en dolda fel försäkring som eliminerar problemet.
Är huset inte renoverat på många år är det betydligt lättare att upptäcka fel och brister. Jag skulle föredra ett sådant hus. Är huset nyrenoverat finns alltid risken att det inte blivit gjort på rätt sätt. Det kan ta några år innan det visar sig.