Vi har 2 milj att lägga på ett hus - vi velar mellan att köpa ett dyrt hus utan renoveringsbehov där vi behöver maxbelåna oss och lägga in 2 milj i insats samt varje månad ha en hög månadskostnad alternativt köpa ett renoveringsobjekt som har stor potential att bli ett drömboende där vi behöver lägga 1 miljon i kontantinsats och en 1 miljon kontant i renovering- vad är smartast? Alla tankar från dom som vandrat före tas tacksamt emot!
Jag skulle säga att det beror på er. Har ni mycket fritid och gillar att renovera så kommer ni att tjäna på det. Jobbar ni mycket och får pengar på annat håll så är tiden viktigare och då är det värt att köpa dyrare hus för att slippa renovera. Har man tummen mitt i handen är det troligen också bättre att köpa dyrare men nyare hus.
Hur har ni sparat för att kunna lägga 2 mille?
Att köpa ett renoveringsobjekt är alltid en chansning, ibland får man en nitlott och ibland får man jackpot.
Är ni händiga själva och har tiden så kan renoveringsobjektet vara en fördel. Måste ni anlita hantverkare så är det ekonomiskt svårt att motivera att köpa renoveringsobjektet då min erfarenhet är att folk kraftigt unerskattar hur mycket det kostar att renovera vid en budgivning och därför går väldigt högt i budgivningen.
Vad behöver man kika lite extra på om ett renoveringsobjekt skulle dyka upp för att undvika en nitlott? Även om huset skulle “blåsas rent” och göras om, finns det något som man ändå kan missa? T.ex något typ av läckage eller så.
Hittade nämligen ett radhus igår på Hemnet som uppfyller min och min frus krav av storlek och läge. Dock har det inte lagts upp några bilder på husets insida och är ca15% billigare än andra radhus i området, vilket kanske är en varningsflagga? Grannarna har lagt mer energi på uteplatser och så medan detta radhus knappt har något utvändigt.
Jag känner mig inte tillräckligt kunnig ifråga, men så länge det finns en besiktning så finns det ju alltid en besiktningsman att ringa och prata med. De mäklare jag har varit i kontakt med i min hemstad har uppmanat folk att ringa besiktningsmannen och hen kan troligen ge dig relativt tydliga besked om vilka risker som finns osv.
Kan ju helt enkelt vara ett “lockpris” och budgivningen kommer sticka iväg. Troligt är dock att det är något i besiktnings protokollet som kommer skrämma iväg potentiella köpare.
Tack! Om det är möjligt ska jag höra med denne innan visning!
I ett radhus är det viktigt att kolla upp grannar också.
Har bekanta som har en granne som gillar att skrika nattetid… Svårt att göra något då det är ägarradhus och personen ifråga har kända problem.
Annars det som är störst risk för oväntade större kostnader är väl vattenläckor eller angrepp av skadedjur/växter (typ mögel). Kan växa mycket i kostnade om allt ska sanneras.
Usch, grannar kan verkligen höja eller sänka hela upplevelsen.
Ska vara vaksam på det!
Googlade adressen och det verkar som ägaren avled för en månad sedan, äldre man. Kanske ändå är hyfsat välbevarat då (fd) ägaren bott där sedan -94. Finns även 5 pantbrev på 60% av utgångspriset.
Kommer troligen säljas med friskrivningsklausul i såna fall och det kan förklara lägra pris också.
Oftast när man tittar på såna hus krävs det mycket renoveringar och räkna på kostnaden att få huset i ett för dig godkänt skick. Varenda gång jag räknat på detta i Mälardalen har total kostnaden varit lägre om man köper ett rennoverat hus istället
Okej! Tack för informationen, något vi får fundera på.
Skulle vi (säkert mot förmodan) få radhuset för utgångspris kan vi lägga en miljon på renoveringar och fortfarande komma undan billigt om man jämför med liknande hus i trakten. Folk budar som rabiata på denna ort vilket i dagsläget kan betyda att renoveringsobjekt är det enda rimliga alternativet för oss.
Jag köpte mitt radhus av ett dödsbo. Kvinnan som bodde här hade nog inte lagt en krona på renovering… Så mycket var original från början av 50-talet, och det har ju sin charm. Jag fick iaf börja med att dra om all el och installera jordfelsbrytare. Det hade jag inte riktigt räknat med från början, men blev tydligt under besiktningen (som jag beställde o bekostade). Tak är väl annars en sån sak där kostnader kan dra iväg.
Spännande att ha hittat ett intressant objekt! Lycka till!
Det är detta fenomen som gör rennoveringsobjekt överprissatta.
Många har lånelöften i ungefär samma kostnadsspann sen buder man till sitt lånelöfta säger stopp. Detta medför att renoveringsobjekt kostar för mycket och underhållna hus för lite.
Nu förstår jag att det är svårt för er att göra något annat än att titta på denna typ av hus men kan vara bra att ha detta i åtanke.
Det enda fall jag egentligen skulle överväga att köpa hus med friskrivningsklausul är just när det är dödsfall utan arvingar som det är frågan om.
Anlita din egen besiktningsman, kanske två olika tillochmed (om du kan lägga två millar i kontant har du råd!), och låt dom gå igenom huset ordentligt. Du kan fortfarande buda men helt enkelt kräva när ni ska skriva på att det finns en klausul att ni får besiktiga det. Om det är en miljon i kontantinsats ligger huset då på drygt 7 miljoner? Skulle aldrig köpa ett hus utan grundlig besiktning för det priset. Lycka till!
En viktig sak man behöver titta på vid köp av hus är, utöver att läsa besiktningsprotokoll etc., att undersöka om det finns utrymmen som byggts om i någon form eller som använts på annat sätt än vad husets “originalkoncept” utgått ifrån. I äldre hus är det närmast regel att olika saker har ändrats. I nyare hus är det inte lika självklart. Det är en klar fördel om originalkonceptet är bevarat.
Tack för alla goda råd och erfarenheter! Guld värt!
Bra tips.
Kan även rekommendera att kolla med kommunen om något finns rapporterat på huset såsom för höga argon värden men som säljaren har ”glömt” att delge.
Glöm inte heller att kolla om det planeras någon byggnation om ni nu har hittat ett drömhus som ligger utan synliga grannar. kanske kommer en vindkraftspark eller lägenheter att byggas upp och blockera er drömutsikt…
/H