Skrev lite i chatten om besiktning av lägenhet vid köp av bostadsrätt. Det verkar bara delade åsikter om det ens behövs.
En kommentar: “besiktar folk ens lägenheter, aldrig hört talas om det.”
Jag anser att helt galet att köpa en lägenhet utan att besiktiga den. En våtrumsrenovering går på 2-300.000kr. Det är sällan ett dolt fel och det får köparen står för.
Hur ställer sig forumet till lägenhetsbesiktning?
Fuskrenoverade badrum är väl inte direkt någon bristvara
Här är mitt inlägg i en tråd om skada i badrum efter nyligen inköp av lägenhet.
Viktigt att ta med sig: Det finns inte dolda fel vid lägenhetsköp. Det är enbart hus och andra fristående fastigheter som det kan finnas dolda fel i. Det är jätteviktigt att själv gå in och göra en ordentlig undersökning av lägenheten. Flytta på saker och ting och testa att allt synligt fungerar som förväntat.
Överkurs är att slå på allt i köket för att kolla elsystemet. Gå sedan till övriga rum och koppla in en liten lampa i varje eluttag för att se om den lyser som förväntat. Går proppen/säkring under en sådan rundtur då är det fel på elen och den behöver dras om. Tumme och pekfinger säger jag att det kostar minimum 3000 SEK idag. Mycket mer om det är ett stort fel.
Slå sedan på alla vattenkranar och se att avloppen fungerar, att golvbrunnar äter vattnet och att det inte rinner åt fel håll.
Om man köper en lägenhet och det är ett fel som inte var med i beskrivningen eller avtalet, då kan man begära att säljaren avhjälper felet eller till viss del gör ett prisavdrag. Det är det man som köpare har rätt till. Läs mer på denna länk.
Har säljaren en friskrivningsklausul “Lägenheten säljs i befintligt skick.” är man körd. Då går det inte få någon kompensation av säljaren, om den inte blåljugit stort om sakernas tillstånd. Finns det uppgift om renoverat badrum/kök/el etc dra öronen till dig. I dessa fall är det absolut nödvändigt att göra en så grundlig koll av lägenheten det bara går. Ful- och fuskbyggen är alldeles för vanliga än idag
.
En motfråga. Varför inte välja att göra en besiktning?
Om det är köparen som vill avstå på grund av kostnaden, har de då råd att fixa fel som kanske upptäcks efter köp?
Om det är säljaren som inte vill att det görs, så är det väl troligen ett tecken på att en bör göras?
Att köpa en lägenhet är en stor investering, dolda fel och skador kan kosta stora belopp. Att lägga en mindre summa på en besiktning är både smart och rimligt.
För att dom vill skriva kontrakt idag. Och mäklaren sa att om dom vill ha besiktning så måste dom vänta med att skriva kontrakt.
Oj, varför har de så bråttom? En besiktning bör ju inte ta jättemånga dagar att göra.
Jag skulle inte köpt en BR utan att först få koll på vad jag köper. Men är de villiga att ta den ekonomiska risken, med insikten om att det kan finnas dolda fel, så låt dom göra det. Då vet de i alla fall vad de riskerar. ![]()
Vad är det för kostnader som man få om man inte besiktar den?
Nej, i husaffärer så är standard
- Skriv på
- Gör besiktning
- Frånträd inom t.ex. 14 dagar om besiktning visar på något
Det vet mäklaren att det är standard, sen att mäklaren vill slippa ha frånträdesvillkor är en annan sak. Går ju att lägga till vite om man vill att säljaren ska vara trygg, t.ex. att frånträde kostar t.ex. 50 000 kr (och därför bara blir aktuellt om det är stora fel)
Har själv haft vänner som köpt lägenheter/hus där mögel målats över, där badrum renoverats fel, där VVS varit felmonterat och där elen varit farligt dragen.
Fuktskador som behöver åtgärdas och att till exempel byta el, kan kosta x antal 1000 lappar.
Försäkringsbolaget lär väl knorra lite när ditt badrum (som renoverades av säljarens kompis) orsakar vattenskador både hos dig och grannarna.
Alla kostnader vid köp av bostadsrätt. Eventuellt kan man få lite plåster genom att säljaren betalar för en liten del av det som behöver åtgärdas. Den stora kostnaden landar alltid på köparen.
Det finns inte dolda fel vid köp av bostadsrätt.
I så fall är det väl högst intressant för köparen just att få en besiktning gjort? Eller har jag fått något om bakfoten?
Edit: vad kostar en besiktning av säg en BR på typ 50-75 kvm?
Okej tack för förklaringar, jag tänkte lite mer på vad är föreningsansvar kontra bostadsrättsägarens?
Om elen eller om VVS dragits fel är det väl föreningens ansvar? Om det är mögel i grunden är de väl föreningarna ansvar?
Mer var går gränsen liksom? I hus är det ju ganska självklart men tycker det är oklart i bostadsrätt.
Föreningsansvar+hemförsäkring. Hur mycket faller utanför?
Det är inte ovanligt med undantag.
” Det är vanligt att bostadsrättsförsäkringar inte ersätter skador på yt- och tätskikt i badrum eller kök om läckaget har uppstått genom skikten. Ytskikt är till exempel kakel eller klinker och tätskikt är de underliggande skikten. Vissa försäkringar ersätter läckande yt-och tätskikt men då krävs det oftast att branschregler följdes när yt-och tätskikten senast gjordes. ”
https://www.konsumenternas.se/forsakringar/boendeforsakringar/bostadsrattsforsakringar/vattenskada-i-bostadsratt/
Fuktskada i ett våtrum, 2-300.000kr som exempel.
Tack alla för svaren i tråden. Jag ska skicka länken till dottern och hoppas som ändrar sig ang besiktning.
Men det är väl också nästan det enda som kan kosta mycket pengar i en BR? Det är ju väsensskilt från att köpa ett äldre fristående hus. Men man får såklart ställa det i relation till kostnaden för en besiktning (som ju inte heller är en garanti, allt går inte att se).
Ett annat tips jag snappade upp i tråden var att välja samma försäkringsbolag som föreningen har så att de inte kan bolla ärendet mellan sig.
Gäller inte försäkringar?