Jag köpte en bostadsrätt av kronofogden förra året, sammanfattningsvis kan jag säga att det är relativt smidigt, raka rör och inget tjafs om man är införstådd med hur processen går till. (Jag gillar det mer än mäklare om jag säger så)
Jag tolkar det som att det är bostadsrätt som är föremål för din fråga; vissa saker skiljer i förfarande mellan bostadsrätt och t.ex. villa, så även om det mesta jag kommer skriva är generellt så reserverar jag mig för att det kan vara specifikt för bostadsrätt.
Angående priset, det kan hända att man kan göra väldigt bra klipp men marknadspris är ju alltid marknadspris, om objektet är i normalt skick så är det inget konstigt att betala ett normalt pris även fast det säljs av kronofogden. Precis som vilken budgivning som helst bestäm dig någorlunda innan du ger dig in i budgivningen, kanske ännu mer eftersom att du inte får någon större betänketid under budgivningen.
Men med det sagt, eftersom att själva försäljningsprocessen, som jag går igenom nedan, har några omständigheter som gör att vissa spekulanter inte gör sig besväret kan man ofta få ett pris under rådande marknadspris! 
Processen, kronofogden annonserar ut objektet för exekutiv auktion, med visningstid, auktionsdatum, (och fördelningsdatum om jag inte minns fel), samt besiktning och värdering med utvändiga foton. Först och främst, till och med att auktionen håll kan objektet tas ned från försäljning, det är inte ovanligt att vederbörande får fram pengar när det brinner i knutarna.
Visningen sker ofta en vardag under normal arbetstid (många gör sig inte besväret att gå på visning en tisdag kl 10), man får inte fotografera, så se till att ta dig tid och kolla igenom skicket så att du vet vad du köper. Sen är som man kan tänka sig många objekt ganska ostädade och slitna.
Auktionen sker i kronofogdens lokaler med muntliga bud, och som @Nestor skrev så accepterar de inte vadsomhelst men det är mycket som väger in i det, t.ex. sannolikhet för ett högre pris vid en ny auktion, fordringshavarnas intressen, osv. Men om de skulle komma fram till att det högsta “vinnande” budet inte kan godtas så frågar de om det är någon idé att fortsätta auktionen (i praktiken får du möjlighet att bjuda över dig själv om du skulle lagt det högsta budet), annars avslutas auktionen.
Vederbörandes skulder är på sätt och vis ointressant för själva auktionen, det ligger till viss del faktiskt lite hos fodringsägarna som kan ha uttryckt sin syn på saken; vad väger mest, minimera kreditförluster eller reglera det som går skyndsamt. Det är ju trotts allt inte kronofogden som själva vill sälja någons bostad, de företräder ju bara fodringsägarna. Men ja överskott går till vederbörande.
Så, nu har auktionsförättaren accepterat ditt bud, då är det dags att svinga fram kontokortet och betala 10 % av köpeskillingen direkt, kan du inte betala, t.ex. för att kortet krånglar, kommer man fråga om de andra budgivarna fortfarande är intresserade. (Se till att kontrollera inte bara att du har pengar på kontot men öven att du inte har någon beloppsgräns) Jag hade med mig förälder som backup om något skulle krångla (hängslen och livrem), men allt gick bra.
Nu har du på dig till fördelningssammanträdet att betala resten, det är normalt 1 månad efter och är väl potentiellt detta som är det krångliga i processen med exekutiv auktion. Fördelningsammanträdet är för dig som köpare bara ett datum och deadline, men det är dagen som kronofogden och fodringsägarna reglerar skulderna, så pengarna måste finnas på kronofogdens konto då. Om du inte gjort det till dess tas auktionen om och kostnader för dras av från den handpenning som erlagts, det kan vara ganska mycket pengar som går upp i rök.
Vidare, jag gissar att du som se flesta planerar att finansiera ditt bostadsköp med lån. Dessvärre är det lite krångligare till exekutiv auktion, många banker har som princip att de aldrig lånar ut till det faktiskt; from the top of my mind så säger skandia, ssab, danske bank blankt nej. Nordea som jag använde mig av hade inga problem med det och inte heller länsförsäkringar, men det senare kan nog skilja mycket mellan regionerna. Generellt är nog i alla fall att de vill ha lite större marginaler, t.ex. om du inte kan påvisa att bostaden är i toppskick så kommer de anta att den är i behov av renovering och vill se att du har en stadig kassa för det.
Det jag upplevde var lite stressande var just att ha lagt handpenning innan jag egentligen har ett lån klart, något banken avråder starkt från i normala fall. Men ha en bra dialog med banken på förhand så blir det inte så stor skillnad mot ett vanligt bostadsköp.
Till något roligare, det lite speciella med exekutiv auktion av just bostadsrätt är att du blir ägare och vinner tillträde i samma ögonblick som du betalat hela summan till kronofogden. Så, om du inte fått bekräftat av kronofogden att vederbörande är ute och har lämnat nycklar vid detta tillfälle så ansöker du om handräckning omgående! Ingen pardon! Även om du varit i kontakt med vederbörande (inget du måste eller kanske i vissa fall ens bör, men i vissa fall kan det förenkla processen) och de har bedyrat att om de bara får 1 vecka till på sig så ska de flytta ut.
Ett av kruxen som det omedelbara tillträder efter fullbordad betalning medför är att vederbörande inte på förhand vet när exakt de inte bor där längre om man säger så. Kronofogden får och kan inte meddela att det är på gång (tekniskt sett vet de ju inte för ens du har betalat), men du vet ju vad du gör och kanske att en låneutbetalning är på gång. Så det kan vara av intresse att hålla kontakt med vederbörande, men detta förutsätter ju att det är en person man “vill” ha kontakt med vilket inte är fallet alla gånger. Jag blev i alla fall uppmanad av “min” kronofogde att försöka ta kontakt med vederbörande för att de hade varit fullt sammarbetande men kanske inte riktigt löst framtida sin boendesituation, om jag ville. För mig resulterade det i att jag fick lite känsla för vad jag kunde förvänta mig, ett helt förråd med bra trägårdsredskap, en gräsklippare och såklart lite skräp som jag fick rensa ut som vederbörande (äldre man) var glad att slippa ta med sig/släpa till tippen, fick även en månads brf-avgift för att han ville göra rätt för sig. Samt att jag kunde förvarna lite. I mitt fall lyckades de inte lösa ett nytt boende tills då jag betalat så jag ansökte om handräckning och de var ute en knapp månad senare (till min glädje fick de tillträde till en hyresrätt samma dag så fogdens flyttfirma kunde köra dit grejerna istället för att köra det till magasin).
Få inte för dig att ta dig in i bostaden innan vederbörande flyttat/blivit avhysta av kronofogden, det är möjligt att göra sig skyldig till brott samt att man kan förverka rätten till handräckning.
Och nu tänker man, usch, vänta en månad på att få komma in i sin lägenhet som man äger tillträde till, men allt som allt så tog hela processen drygt 2 månader från visning till att jag var inne. Det är nog inte vanligt för de flesta vanliga försäljningar, så man får sätta saker i perspektiv.
Förvänta dig ingen flyttstädning och kvarlämnat skräp kan bli ditt ansvar att ta hand på, kvarlämnat bohag tillfaller INTE dig per automatik och egentligen något som ska hanteras genom handräckning men ha lite dialog med kronofogden så reder ni ut det.
Slutligen, ring och prata med kronofogden, avdelningen som arbetar med bostadsförsäljning och kontaktpersonen för det aktuella objektet, de är mycket hjälpsamma. All viktigt info finns även att hitta på deras hensida. Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag gärna köper bostad av en myndighet igen, allt är tydligt och transparent. Var bara införstådd med vad du kan förvänta dig.