En i vår BRF har förverkat rätten till sin lägenhet och Kronofogden har nu tagit över denna.
Vi fick meddelande från Kronofogden om att de ej tar ansvar för städning eller att tömma på resterande grejer.
Jag tänkte be om tips på vad som är mest lämpligt att göra för oss som styrelse. Vi är intresserade av att lägenheten blir såld snarast så att vi får in månadsavgift från lägenheten - ett argument för att städa. Men lägger vi pengar/egen energi på att flyttstäda så gör vi ju personen som förverkat rätten en tjänst då lägenheten säljs för en bättre peng.
Någon som har varit med om liknande eller har tips?
Ha en dialog med kronofogden om hur det brukar hanteras. Lösa inventarier är normalt sett fd ägarens så man får inte slänga/sälja grejer som hen har lämnat. Så se till att ni inte gör nåt olagligt när lägenheten töms.
I såna här fall skulle jag säga att fördelen med att bli av med en strulig granne trumfar ev fördelar grannen får att ni löser det åt hen. Så se till att bara bli av med problemet och kom ihåg att byta portkod om personen är strulig.
Det är ju bland annat därför lgh på exekutiv auktion blir billigare. Ni har väl inte så stor fordran att den kan befaras överstiga vad fsg inbringar efter bankens pant är betald? Ni har ju rätt att ta ut avgift tills lgh är såld också. Även för att tömma lgh.
Säljs den via Kronofogden blir väl handläggningstiden inte snabbare för att lägenheten är städad?
Enda orsaken att städa är väl om lägenheten är svårsåld om om föreningen löper risk att inte få ut sina kostnader för obetalda avgifter.
I de flesta fall tycker jag att man skall göra så lite som möjligt. Bostadsrättsrättsinnehavaren kan ju komma med de mest konstiga beskyllningar att föreningen har fördärvat eller försnillat hens egendom. Men visst, börjar det lukta illa från lägenheten får man ju agera med tanke på övriga medlemmar.
Säljs inte objekt via kronofogden i befintligt skick? När jag budade på en kolonilott med stuga så meddelades att möbler och skräp ingick i övertagandet.
Men kanske är annat för bostadsrätter?
Jag skulle frågat fogden vad som är brukligt och följa det.
Kronofogden har varit och plockat allt av värde och sedan är det lite blandat skräp kvar om jag förstår rätt. Boende har inga nycklar kvar. Gör vi ändå något olagligt om vi slänger resten?
Jo. Vi är inne på att grovstäda en del innan försäljningen sker. Men jag är lite osäker på varför vi i styrelsen skulle göra detta…
Jag skulle iaf kräva det. Orsaken till att ni inte fått in det är ju brf innehavarens agerande. Men jag skulle nog inte driva det till tingsrätt om innehavaren bestred det. Dra det till kronkalle(inte mig alltså, utan riktiga) och se vad som händer.
Ni har alltid rätt till månadsavgiften och andra fodringar ni har till vederbörande; det som ackumuleras fram tills auktionen är genomförd med resultatet att den blivit såld ska ni delge kronofogden. Ca en månad senare är fördelningsdagen, där alla fordringsägare får sin del, ni som brf har första tjing av alla.*
(Sticker in en liten edit här)
Det är stämmer inte per say, kronofogden tar inte över lägenheten, de gör en tvångsförsäljning, (å era vägnar som jag tolkar det, eller finns det fler borgenärer?). Det är fortfarande den boende som “äger” bostadsrätten och således är skyldig att betala månadsavgiften.
(Slut edit)
Notera att i ögonblicket som köparen vunnit auktionen och betalat handpenning (10%) är de ansvariga för månadsavgiften, och när de betalat hela köpeskillingen så har de tillträdesrätt oavsett om tidigare boende hunnit flytta eller inte. Nu verkar det vara löst redan.
Mitt förslag är att kontakta kronofogden så förklarar de hela processen för er.
Som andra säger så är det tyvärr inte helt självklart vad som är skräp och inte, ni får inte slänga någons annans egendom även om de lämnat kvar det. Nya ägaren kan begära handräckning av kronofogden.
*Se inlägg från @Nestor nedan som förtydligar kraven för att förturen som brf har. Jag förutsatte (förhoppningsvis korrekt) att ni har informerat både kreditgivare och kronofogden.
De kommer inte behöva dra något till tingsrätt, brf har första tjing* av alla fordringsägare på fördelningsdagen, månadsavgifter fram till försäljningsdagen det som tas först av allt. Efter försäljningsdagen är det nya brh som sörjer för avgiften.
*Se inlägg från @Nestor nedan som förtydligar kraven för att förturen som brf har. Jag förutsatte (förhoppningsvis korrekt) att ni har informerat både kreditgivare och kronofogden.
En förutsättning för att föreningen skall ha förtur framför kreditgivaren är att föreningen följt paragraf 7.31 i bostadsrättslagen. Fordran finns givetvis kvar ändå, men om föreningen inte aviserat kreditgivaren har den första rätt.
Kronofogden fördelar köpeskillingen. Föreningen har enligt lag rätt till förfallna avgifter. Att då föreningen skulle avstå sin lagliga rätt finner jag absurt, eller hur har du tänkt dig att det hela skulle gå till? Menar du verkligen allvar med att föreningen skall avstå sin rätt?
Jag menar att om man har en fordran på kanske några tusenlappar, som evt. behöver fastställas i tingsrätt mot en motpart som om denne efter fsg och fördelning saknar utmätningsbara tillgångar, då skulle jag överväga att skita i kravet. Pga arbete kontra värde. Men är det mycket pengar att hämta hos motparten samt kanske stora värden i avgift så är det såklart en annan sak. Men det är ju såklart en bedömningsfråga, skulle man jaga en hemlös knarkare via tingsrätt för någon tusenlapp? Förmodligen meningslöst om inget finns kvar från fsg. Så ja, jag menar att under vissa omständigheter är det nog vettigt att skita i vad lagen säger och gå vidare. Det gör man ju hela tiden i olika sammanhang. Av praktiska skäl.
Du verkar bli upprörd av blotta tanken på detta, varför det?
Har varit med om 3 avhysningar som alla haft lite olika vägar fram. Brf har första plats att ta del av fordringar som kommer in från auktionen, efter kronofogdens kostnad. Avgift, ev hyror, låsbyten kronofogdens kostnader, eventuella juridiska kostnader föreningen haft kan ställs som fodran
6 månader efter det att avhysning skett kan avgift ställas som krav. Städning skulle jag enbart göra om det skulle ses som något föreningen kan få tillbaks genom högre pris tex. I våra fall gjorde vi inget och gick skadelösa ur det helt ändå. Tänk på om föreningen har delar i sin försäkring om utebliven intäkt. Ställer föreningen krav via rätten som utdelar dom kan kraven ta ut varandra och enbart det ena ger då ersättning
Ja. Kronofogden säljer bostadsrätten. Först tar fogden betalt för sina kostnader, sedan får föreningen betalt, därefter banken. Blir det sedan pengar över tillfaller de de den stackars tidigare ägaren.
Får inte banken fullt betalt fortsätter banken att jaga låntagaren.