Tack för alla svar hörrni. Lärorikt!
Jag ska bolla med en kollega i styrelsen och fundera över hur vi tar oss ann detta.
Jag tror att skulderna närmar sig 80k och sen vet jag inte vilka summor fogden skall ha först.
Vi har i processen tagit emot juridiskt stöd. Så det mesta borde flytta på smidigt.
Tyvärr är den tidigare boende en riktig skrotnisse så potentiellt är det mkt ägodelar kvar. Hur gör vi om vi inte får tag i honom? Säger att vi ställer ut det i regnet? När har vi rätt att slänga det?
Den som köper den på kronofogdens auktion får ta i de problemen. Gör ingenting.
Det som ni kan ha intresse av annars är ju om det slarvas med vatten, om ägaren haft 38 katter och det stinker etc. Men gå inte in utan att ha på fötterna för att det är en olägenhet för andra än den som köper lägenheten.
Jag tycker tråden är tydlig om ordningen och ägandet här. Ni har inget ansvar. Det är nuvarande ägare som får bita i det sura äpplet och säljs lägenheten med skräp kvar kan det i andra hand bli köparens problem, inte ert som förening.
Så länge lägenheten är värd mer än 80k + kronofogdens kostnader så är allt lugnt. Är den inte det så riskerar ni en liten förlust.
Nej, då är det ju inget problem. Istället för att hetsa upp dig kan du ju snällt upplysa om att fordran avseende avgift fastställs direkt av kronofogden och inte går att bestrida. Det kände jag ju inte till. Vilket nog borde varit uppenbart av mitt första inlägg.
Man måste tänka på att en brfen inte har något att göra med själva bostaden. Det är enbart den tidigare medlem samt en blivande medlem som disponerar bostadsrätten. Kronofogden kan ha nycklarna under tiden mellan avhysning och nytt tillträdesdatum. Föreningen har inget att göra med sakerna etc att göra.
Tänk på att sammanställas samtliga skulder, kostnader som överförs på föreningen innan den auktioneras ut, så att dessa finns med när skulderna tas upp vid auktionen.
Här ställde vi krav på ungefär: Skulder samt fram till nytt tillträde 100 000kr, juristkostnader och rättegång 100 000kr. Kronofogden sanitär tömning 100 000kr. Lås bostadsrätt och förråd 4000kr
Hos oss blev det som var kvar hämtat av kronofogden. Det som var av betydande värde. Tog tid men det gjorde att innehavaren av lägenheten fick prata med KF om de ville h tbaka ngt. Sedan säljs det på deras auktion.
Om ägare till bostadsrätten fritt fick fördela köpeskillingen som säljs på exekutiv auktion är min Killgissning att han behåller 100 % av köpeskillingen för egen del.
Jag tittade på en lägenhet för flera år sedan där ägaren lånat ut den till en yngre släkting. Ordentligt skitet, saknade kylskåpsdörr, vissa lister bara hängde i ena kanten. Och ägaren hade ingen möjlighet att tömma, städa och renovera då han egentligen inte bodde på orten.
Intresset vid försäljning var minst sagt svalt. Ordförande i Brf bara skakade på huvudet när jag frågade, men han var lite förvånad när vi diskuterade priset vi var överens om.
Tyvärr backade säljaren ur i sista sekund och anlitade en professionell snickarfirma som renoverade upp innan försäljning. Men skulle jag hitta en attraktiv lägenhet som är ostädad, fylld med skit och till ett bra pris så skulle jag inte backa som köpare…
Jo, det är vår erfarenhet. Nuvarande hus vi bor i köpte vi av Kronofogden och all kvarvarande bråte var “vårt” att hantera vid datum för övertagande… Fy satan vad vi slet, men så fick vi det billigt och kunde se potentialen om vi fick bort allt bråte…
…
Satt i styrelsen där vi vräkte en medlem. Det fanns tyvärr inte värde nog i lgh för att ens låta fogden sköta försäljning.
Vi hade en person som var intresserad. Vi övertalade ägaren att ta emot ett par tusenlappar för lägenheten för att vi fortare skulle kunna få in avgifter igen. Ägaren fattade inte att hon fortfarande ägde lgh, trots att hon var vräkt. Det vart ett kontrakt ihoppillat med några meningar på en a4 som vi raskt godkände.
Tragisk historia. Vi krävde ut kompensation från förvaltningsbolaget som raskt därefter fick sparken. Revisorn fick inte förlängning hon heller.
Vi stod tekniskt sett inte för städ, men passade på att göra vissa renoveringar runt el bla som ändå föreningen stod för i resten av fastigheterna.
Jo precis Kronofogden har hämtat de grejer av värde som ägaren kunde tänka sig att skicka bort. Sen skulle hen ta med några grejer till från lägenheten.
Men det är nog som många här säger. Om styrelsen skulle få för sig att börja slänga resterande grejer så ger det utrymme för ägaren till lägenheten att kräva oss på ersättning för att vi slängt hens ägodelar. Och om hens ekonomiska situation är så pissig som vi anar så har hen stora anledningar att försöka kräva oss på pengar för det vi slängt.
Börjar det lukta “ruttna ägg” från lägenheten är detta en störning där bostadsrättsföreningen lämpligen skall agera. Annars skall man, precis som du skriver, vara extremt försiktig.
Jag köpte en lägenhet via Kronofogden runt milleniet och då köpte man i befintligt skick, dvs inkl bajsblöjor och en månad gammal mat i avstängd kyl och frys (där maten mest var grön och rann ut på golvet).
Ingen hade gjort något röj innan (nu i efterhand förstår jag att styrelsen inte har haft rätt att göra något heller om det inte är akut). Så på tillträdesdagen var det jag, låssmed, polis och kronofogden där när låssmeden bytte ut låset (förra ägaren hade inte lämnar några nycklar) och jag fick tillträde. Priset på en kronofogdeförsäljning är ju satt för att ta höjd för det oväntade. I mitt fall köpte jag en lägenhet för 550 tusen som i normalt skick vore värd 750 och som jag sålde ett år senare för en mille (hade lagt en mängd timmar + 30 tusen på renovering).
Idag upplever jag inte att det är lika lätt att fynda.