Privat uthyrning takhöjd

Kan bara hålla med. Enligt dom är allt prima bara man budar.

Be mäklaren/säljaren om att få se slutbeskedet på bygglovet för lägenheten. Slutbevis om det är ett äldre bygge. Då skulle jag säga att det är safe

Fått bl.a detta som svar

Då ska ju slutbeskedet finnas även om det bara gjorts en anmälan. Finns det inte så är det inte gjort enligt konstens regler och då har du en risk. Behöver inte vara dåligt för det.

1 gillning

Sant, dock verkar allt legit enligt besiktningsmannen gällande brandsäkerhet, han hade inte koll på takhöjden men det verkar inte vara något problem. Man kan väl ändå söka retroaktivt? Kommer de verkligen tvinga en att göra om allt och ”skicka ut tre pers på gatan”?

En tanke bara. Kan vara så att den största risken ligger i de 3 hyresgästerna. Vad vet du om dom?

Trevliga, pratar inte mycket svenska men våningen har behållits i ett gott skick under två år. Är vi missnöjda kan man alltid hitta nya. Är för övrigt inget krav att de ska bo kvar, de är med på att flytta ut när det byts ägare.

Du kan söka retroaktivt men du åker nog på både en sanktionsavgift och en anmälningsavgiften. Hur dom beräknas brukar du kunna hitta på resp. Kommuns hemsida.

Lycka till.

Precis, i sammanhanget är det en summa jag kan leva med!

Tack för bollplankandet!

Hej! Jag har jobbat som byggnadsinspektör i 10 år och slutade för några år sedan.

Jag minns att kom det in en anmälan om att inreda ytterligare bostad i källaren blev det oftast nej såvida det inte var en sutterängvåning. Den nya bostaden måste vara teknisktlämplig som bostad och det är för det mesta inte en källare, takhöjd under 2,40. Motsvarande 10% av golvytan skall utgöra fönsteryta för dagsljus. Badrum och tvättstuga skall vara tillgänghetsanpassad. Brandcellsgräns mot lägenhet ovanpå motsvarande ei 60, dvs 4lager vanlig gips, utrymning vid brand, mm. Skall man lyckas dela villa i två lägenheter enligt konstens alla regler är det lättare att dela vertikalt för då får båda både ovanvåning och källare och inga större genomföringar brandväggen.

Dock är ju tillsynen på detta ju nästan obefintlig, och det är ju tillåtet att ha hur många inneboende man vill i sitt eget boende, du får ju även ha hur många kök, tvätt och badrum du vill i din villa. Efter 10år är alla olovliga ombyggnationer preskriberade.

Gör du en anmälan om ytterligare en lägenhet i ditt hus kommer du troligen inse att det kostar svinmycket att fixa alla krav, kanske bätte då att bara se till att brandsäkerheten är ok så att det lätt går att utrymma och seriekopplade brandvarnare och hävda att personerna är inneboende och ej bor separat lägenhet.

3 gillningar

Ja visst hamnar man liksom lite i en gråzon mellan “hus med 2 lägenheter” och inneboende, som reglerna inte riktigt tar hänsyn till.

1 gillning

När besiktningsmannen säger att det är brandsäkert, kan man anta att denne har med detta i ekvationen?

Kan tillägga att säljaren har sagt att taket är brandsäkrat med gips som man ska. Dock är det inte tillgänglighetsanpassat eller så mycket fönster som det bör vara enligt reglerna.

Inväntar fortfarande svar på om de har gjort en ansökan. Det verkar inte särskilt dyrt i sammanhanget men vad gör man om det blir avslag?

Nej kostnaden för anmälan till kommunen är inte dyr, men om kommunen inte kan ge start/slutbesked i ärendet utan att större fönsker skall tas upp eller att badrum behöver byggas om så blir den kostnaden väldigt hög för fastihetsägaren.

1 gillning

Har snackat med kommunen, de har inte fått någon bygganmälan och det är ett ”pågående tillsynsärende” på huset.

Att lägga bud låter som en dålig idé va?

Det finns prejudikat på vad som räknas som inneboende eller egen lgh. Har för mig att det var egen ingång, bad mm. Googla!

Utan att ha nå’n egentlig koll på hur det brukar funka så känner jag: Låt bli.

1 gillning

Tillsynsärende betyder att kommunen är medveten om att det är något som inte är som det ska med fastigheten därav tillsynen.
Du kan begära ut informationen från kommunen om ärendet så får du veta mer. Kan vara lite vad som helst men här finns ju en viss indikation…

Att få godkänt på ombyggd källare, dessutom utan takhöjd och fönsteryta bedömer jag som osannolikt och dyrt att ordna.

De som har folk boende i källare vet om detta och försöker hålla den typen av uthyrningar under radarn för kommunen. Kraven för nya bostäder är höga och kan bara till viss del frångås på grund av att det är redan befintligt hus. Att bygga om från biarea räknas som nybygge.

2 gillningar

Mäklaren verkade inte vara medveten om detta och ska ringa kommunen imorgon med säljaren. Säljaren menar att denne har skickat in allt som kommunen tidigare har begärt så mäklaren tror att det är något gammalt som ligger kvar.

Känns fortfarande tveksamt men det ska bli intressant att höra vad som sägs.

Mäklaren tolkar allt positivt, bra att du är försiktig.

1 gillning

För de som är intresserade:
Kommunen tittade på huset och de måste åtgärda genom att sätta tillbaka trappan inomhus.

Vi har kikat på ett annat hus med samma mäklare nyss. Påpekade att det luktade tobaksrök varav mäklaren menar att det bara är rökelser och fortsätter att insistera på detta trots att det är ytterligare fyra pers till som hävdar detsamma. Nu var det kanske det minsta man behövde åtgärda då det var värre varningsflaggor på annat.

Känns bara så tråkigt att folk inte försöker göra rätt från början.