Råd angående faktura

Hej!

Jag och min sambo har nyligen renoverat vårt badrum. Vi har ett litet badrum på ca 4 kvm. Vi slog ut en vägg och utnyttjade en garderob som var vägg i vägg med badrummet, på det sättet kunde vi bygga ut badrummet med ca 60x60 cm. Här har vi nu tvättmaskin, tvättbänk och ett skåp.

Vi anlitade en plattsättare för jobbet. Plattsättaren tog in rivare, elektriker, rörmokare och målare (min bror). Plattsättaren och min bror är kompisar och brorsan rekommenderade honom, därför kändes det tryggt att anlita just honom.

Vi fick offert på ca 150k som vi godkände. Vi var tydliga att vi ville ha gömda rör (inbyggda i väggen) om möjligt.

Under jobbets gång fick vi reda på att det inte var möjligt att ha inbyggda rör i vårt badrum, de insåg att badrummet skulle bli för litet då så vi skulle inte få plats med duschväggar, kommod och toalett. Helt ok för oss, vi tog för givet att fakturan skulle reduceras något pga det eftersom det rimligtvis är betydligt dyrare att bygga in rören(?). Således bör det ju bli billigare med synliga rör :blush:

Nu har vi fått fakturan och den landade mycket riktigt på ca 150k. Däremot har det tillkommit två poster som inte var med på offerten: nämligen servicebil (18k) och miljöavgift (7k).

Arbetet skulle ta 3 veckor men blev försenat så det tog lite drygt 4 veckor. De var inte på plats varje dag eftersom arbetet stod stilla flera dagar pga torktider.

Så till mina frågor:

• Är det rimligt med 18k kostnad för servicebil?

• Är detta något vi kan bestrida då den posten inte var med i offerten? Han nämnde inte muntligt eller i mejl att han skulle ta betalt för servicebil. Särskilt inte i timmar. Vi hade kommit överens om fast pris på hela fakturan. Däremot pratade vi muntligt om att vi vill att de tar hand om allt skräp (därav miljöavgiften antar jag).

• Kan vi bestrida den, i mitt tycke, höga avgiften för servicebil även om priset på fakturan totalt sätt motsvarar priset på offerten?

Bifogar screenshots på posterna på fakturan. På ena bilden ser ni posterna för servicebil och miljöavgift, som alltså inte var med på offerten.

Mvh.

Jag förstår inte riktigt, ni har kommit överens om 150 tkr fast pris för jobbet och fakturan är på 150 tkr? Samt att det är en kompis av din bror som skickat fakturan?

Låter ju inte som en bra idé att ta strid i så fall, i alla fall inte om ni är nöjd med resultatet.

3 gillningar

Tack för svar!

Jo jag är inne på din linje, min sambo är dock.mer stridslysten :blush:

Ja precis, offerten var på 150k, fast pris. Och fakturan hamnade på 150k.

Det som skaver lite är att jag gissar att inbyggda rör var inräknat i offerten, dock var han tydlig med att det kanske inte gör att bygga in rören.

Nu blev det synliga rör, jag tog då för givet att han skulle kapa lite på priset (trots att vi kommit överrens om 150 tusen). Detta för att jag har hört att det är betydligt dyrare att bygga in rören i väggarna. Dumt av mig kanske att anta att priset skulle bli billigare med synliga rör när vi kommit överens om ett pris, men detta är första gången jag renoverar.

Min upplevelse (kanske helt fel!) är att han kapat lite på fakturan pga synliga rör men kryddat fakturan men servicebil som kom helt oannonserat.

1 gillning

Svarar inte på alla frågor utan konstaterar att du inte anfört någon juridisk grund för att bestrida fakturan. Är jurist.

Fakturan hamnar alltid på minst det fasta priset, då hantverkaren vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Prisnedsättning på grund av rör hade ni behövt ta med dem innan.

Till nästa gång, om ni kör fast pris avtala inte med hantverkaren att ni helst vill att den gör det på ett dyrt sätt för den men att det är ok att den gör det på ett billigare sätt.

2 gillningar

Rör i väggen är inte dyrare än synliga rör. Materialkostnaden är i många fall lägre och arbetstiden med då ett sådant rör i princip bara dras i väggen, krävs inte bockning eller massa skarvar som det kan vara för utomliggande rör.

Bestrida kan man alltid göra gällande kostnader men du har ingen grund. Det är som att beställa en Margarita för 120 kr och sedan reagerar på att brödet kostade 10 kr men att de tog 110 kr för osten.

Intressant dock att “material riv” kostade nästan 7 000 kr! Visste inte att man tillförde material när man rev :slight_smile:

3 gillningar

Att skriva att man är “jurist” säger inte så mycket då det är fritt fram för alla att kalla sig “jurist”.

I sak håller jag dock med dig om att det nog inte är någon idé att bestrida fakturan.

Fast pris fungerar inte så att ni både behåller kakan och äter den samtidigt. Ni är skyddade och byggaren får ta smällen om jobbet spårar ur och blir mycket dyrare än offert. Något som hänt alla i branschen mer än en gång.

Det är alltså helt orimligt att komma och hävda att han ska sänka priset när jobbet eventuellt blev billigare, lika lite som han hade kunnat höja priset om det blev dyrare.

Det bör vara klart som korvspad?

4 gillningar

Ta striden om bilen istället, eftersom det inte var med i överenskommelsen!

3 gillningar

Vad står det i offerten? Borde ju rimligen stå där vilka saker som är medräknat eller ej. Spännande att plattsättaren inte vetat att han skulle behöva bilen när han gjorde jobbet, och missat det i offerten. Den posten skulle jag absolut se som relevant att bråka om.

4 gillningar

Jag håller med om att striden bör stå kring bilslantarna. Den kan man gott ifrågasätta om det inte fanns med från början. Att ni avtalat om 150k för jobbet och bett dem ta med rivskräpet till återvinning utöver detta, då är det deras problem om de vill gå eller cykla eller ta helikopter med material och avfall.

2 gillningar

Tack för alla svar!

Bifogar alla poster som var med på offerten. Stod alltså inget om miljöavgift eller servicebil i offerten.

Tycker ändå detta är lite klurigt. Som vissa säger så kom vi överens om 150k och fakturan hamnade på 150k, dessutom är detta en vän till familjen så det är ju någon man bör lita på och hålla sig väl med.

Å andra sidan förstår jag inte hur servicebil kan kosta 18000. Hade jag sett den posten på offerten hade jag ju direkt reagerar på just den posten och frågat om vi kan göra något för att reducera just den utgiften.

Om jag hade sett på offerten att miljögift var på 7000 hade jag nog frågat om inte jag och min sambo kan ta hand om vissa delar av skräpet själva.

Ska inte alla utgifter framgå i offerten? Annars har man ju ingen möjlighet att bestrida dom? Som sagt, svårt att komma efteråt och säga att vi inte vill betala så mycket för servicebil tex, nu när han inte överskred det överenskomna priset totalt sett. Men jag vet att jag hade försökt förhandla om priset innan jobbet utfördes om jag såg att servicebil kostade 18k. För mig som inte vet någonting om renoveringar är det enklare att ifrågasätta en sån post kontra poster som “rivning”, “plattsättning”, “rörläggning”, “bygg” osv. För mig kan såda poster vara hur stora och hur små som helst typ.

Ok. Affärsjurist sedan över 10 år.

2 gillningar

Jo, det är min bestämda åsikt iaf. Men som du berättade låter det som att bortforslingen tillkom muntligt.

Oavsett, skit i det där med rören och inse att miljöavgifter är höga för hantverkare som inte kan lämna på samma sätt som privatpersoner. Men fråga om bilen.

När jag renoverade en husgavel förra året var bilen och milen med i pappren från början. Det är ju knappast en överraskning att de behövde bil och torktiderna visste de också om. Din adress och deras utgångsställe var också känt, alltså är det ingen okänd kostnad.

2 gillningar

Finns både för och nackdelar sett till kostnad för inbyggda kontra synliga rör, inbyggda behöver inte förläggas lika snyggt och t ex vara kromade, både material och arbetstid bör vara lägre med inbyggda, samtidigt tillkommer det kostnader för genomföringar. På ett så litet badrum tror jag dock inte det påverkar i någon större utsträckning, möjligtvis kan jag tycka tvärt om, synliga rör i ett relativt trångt badrum kräver mer av hantverkaren sett till kompetens och planering.

Jag skulle nog inte gå så långt att bestrida om jag var något varsam kring relationen med hantverkarna, men ett samtal där jag undrar lite försynt om att kostnaden för miljöavgift och servicebil inte fanns upptagna i offerten tycker jag vore på sin plats, inte för att jag vill ifrågasätta miljöavgiften utan mer försöka styra samtalet till en reduktion av servicebilen, för 18 papp känns lite premium.

1 gillning

Jag tror du överanalyserar. Ni kom överens om ett jobb för 150 000 kr, jobbet blev klart och du har fått en faktura på 150 000 kr.

Hantverkaren har förmodligen bara lagt in lite poster för att få fakturan att “gå jämnt ut” sedan kanske den inte motsvarar exakt deras kostnader eller tider, vilket såklart är mindre relevant då ni har fast pris.

Är det ens så att de har varit hos er exakt 29 ggr med bilen? Om priset är på 150 000 kr efter ROT-avdrag kan det ha att göra med att enbart faktiskt arbete på plats är berättigat avdrag och inte resekostnader, de tar då med en post för resekostnader separat just för att skatteverket inte ska börja klaga på att man tagit för mycket ROT-avdrag.

Som någon skrev ovan handlar ett fast pris om att minimera risken för kunden och eventuell vinst går till företaget som utför tjänsten, annars skulle alla ha betydligt högre timpriser.

De skulle lika gärna kunna göra en faktura med en artikel där det står “Renovering av badrum, fast pris enligt ök: 150 000” då hade du förmodligen inte reagerat på samma sätt.

Det enda jag tycker du skulle kunna överklaga är om själva arbetsmomenten du fått på offerten inte är utförda dvs. att det har gjorts på ett annat sätt än i offerten.

5 gillningar

Vart får du fram att 18 papp är mycket för servicebilen? Du har väl ingen info om hur långt hantverkaren kört med bilen eller vad parkering mm kostar?

Om en hantverkare t ex ska ta sig till Stockholm innerstad och åker på de värsta tiderna har vi bara där:

trängselavgift: 2 x 45 kr = 90 kr
parkering 8 h x 20 kr = 160 kr

bara 250 kr som brinner iväg på den posten. Lägg sedan på den faktiska kostnaden att köra bilen per mil…

Miljöavgiften kom ni väl överens om muntligt? Dock utan att fråga om priset. Så den är väl bara att betala. Hantverkare jag haft har sagt att det är bättre att man åker till återvinningen själv för att det är avgift för företag. Men bil skulle jag inte betala. Då skulle den varit med på offerten.

Flera anledningar, vissa baserade på antaganden men av vad som i detta fall kommunicerats till oss av TS att posten inte fanns representerad vid offerttillfället och entreprenören sannolikt är benägen att pruta på en post som rent juridiskt bör vara ute på hal is.

Jag förstår dock din poäng, du kanske har helt rätt.

Samtidigt brottas jag med erfarenheter där företagare eldar pengar och hänvisar till att “det kostar såhär” när det egentligen inte behöver kosta, bara man är lite vaksam med utgifterna i det egna ledet.

Notera även att jag anser man kan ta upp detta för diskussion, inte vägra betala.

Jag tror jag har landat i att jag betala fakturan och se glad ut. Vi är nöjda med jobbet och slutfakturan motsvarade offerten (i totalsumma).

Det där med rören har jag släppt för längesen.

Jag hade nog frågat om vi kunde göra på ett annat sätt om jag på förhand visste att servicebil för 18000 och sophantering för 7000 var inkluderade i priset. Då hade jag ifrågasatt servicebilen (och förmodligen fått som svar att varje gång de gör till lgh faktiskt kostar 625 kr ex moms) och slängt en hel del skräp själv (vilket förmodligen kapat summan på både servicebil (färre körtillfällen till vår lägenhet) och sophanteringen). Men men, nästa gång jag renoverar ska jag vara extra noga med att fråga om just dessa poster även om de inte står med i offerten.

En annan fråga (detta är bara för att jag vill förstå och lära mig). Kan någon förklara hur offerten kan vara dyrare ex moms än fakturan ex moms? Fakturan har ju fler poster, och de flesta posterna (med något undantag) är dessutom dyrare på fakturan jmf med offerten. Se nedan:

2 gillningar

Har du summerat korrekt? VVS-material t ex känns inte som att den har blivit rätt i din jämförelsekolumn.

1 gillning