Jag är något konspiratorisk! Jag upplever ibland att man ringer till någon hantverkare, får ett pris över telefon och sedan får ett helt annat pris på fakturan. Jag upplever många hantverkare som tekniska anafalbeter, t ex om de på telefon säger “Det där tar max 4 timmar och vi tar 800 kr i timmen” och man ber dem att bara skicka det i ett mail (vilket borde ta en minut) får man ibland inget mail eller att de helt enkelt är väldigt sega på att agera.
Är det någon som upplever samma sak?
Det kan även vara saker som att man beskriver att man är privatperson och de uppger i telefon ett timpris som är ex moms, eller nämner inte att det tillkommer en framkörningsavgift eller dylikt.
Hur gör ni andra? Det är knappast så att jag behöver en regelrätt offert på exakt hur arbetet ska utföras mm men vill gärna bara få det man kommit överens om på telefon “på pränt”.
Ser ni alltid till att ha allting skriftligt eller hur gör ni?
Använder Offerta.se och tar in skrifliga offerter baserat på min tydliga arbetsbeskrivning. Offert i mailform accepteras ej, skall vara på deras papper om ni förstår vad jag menar.
Ber dem komma på besök innan offert.
Väljer den som verkar bäst i förhållande till pris. Löpande inte aktuellt. Fastpris.
Man kan såklart alltid skita i att betala fakturan och hänvisa till att den strider mot det muntliga avtalet. Jag drar mig dock från att “bråka om småsummor” men smått irriterande om man t ex haft den mentala uppfattningen om att något ska landa på säg 3000 kr och sedan landar det på 4500 kr.
Och jag börjar nästan få svårt att se att hantverkare inte sätter det i system, man kan inte vara så IT-okunnig att man inte kan skriva ett mail.
Blir kanske skillnad när man bor i en stad, men där jag bor och alla känner alla görs det mesta på löpande genom att man ringer lokala rörkrökaren eller elektrikern och så debiterar de per timme.
Om det ska köpas in element eller andra större varor så rådgör man såklart innan, men det mesta görs som sagt på löpande.
Även större projekt som när vi totalrenoverade nedervåningen gjordes på löpande eftersom jag själv ville hjälpa till i mån av tid för att hålla nere på kostnaderna. Om man skulle begära fast pris hade inte “lönat sig” ekonomiskt att hjälpa till.
I yrket lämnar jag en del offerter och det vi gör hade nästan alltid blivit billigare om vi debiterat löpande istället eftersom man vill ta höjd för eventuella problem vid fast pris.
För de första om man bara ringer så får man ett muntligt svar å de flesta vet att firmor lämnar pris plus moms på sina jobb…
Ska du ha en riktig offert på ett jobb så bör man antingen ha en ritning eller en arkitekt ritning på jobbet samt hantverkaren bör komma över för att å kolla objektet… Då kan man få en skriftlig offert på arbetet plus materialet med tillägg momsen…
De underlättar oxå om man skriftligen skickar en förfrågan på offert för de är mer seriöst än bara ringa…
Jag skulle börja med att ringa å fråga om man kan skicka en skriftlig offert förfrågan…
Vissa hantverkare borde inte ha egna företag. De tänker och agerar som anställda och anser att du är chef, vilket jag inte är och inte vill vara.
Jag har haft många bra erfarenheter, men tyvärr även en del, t.ex. ett gift par där den ena inte visste vad den andra gjorde/lovade/sa, vilket slutade med att de gav varsin två olika priser för samma uppdrag.
En tidigare granne till mig jobbade med att göra kalkyler på ett av dom större byggföretagen. Även han hade svårt att få offerter ibland, underleverantörerna var trötta på att lägga tid på att räkna och sedan inte få jobben. Då tog dom hellre jobb på timmar. Det hände att han föreslog en leverantör till jobb bara för att kunna behålla den i framtiden. När ekonomerna kom in valde dom oftast den billigaste ändå.
Risken med att vara alltför noggrann med att få offert är att man missar den skickliga hantverkaren. Som tidigare sagt väljer man inte att bli hantverkare för att man gillar kontorsarbete.
Dessutom kommer man nästan säkert att få ett högre pris om man vill ha ett fast pris, eftersom dom vill vara säkra på att inte gå back. Det säger dom rakt ut om man frågar.
Hur man är gör får hantverkaren betalt vad den vill ha. Jag tjuvlyssnade på två som satt och åt lunch bredvid mig. Tydligen var priserna i Göteborg så låga att där var man tvungen att fakturera en och en halv timme i timmen.
Det är nog rätt saltade priser, ja. Men precis som med konsulter måste man ju ta höjd för de timmar man står still eller sysslar med administration, samt ha buffert och säkerhetsmarginal.
Takbyte går tydligen på 100-120 tkr i arbete före rot och tar en vecka för två man. Det är ju 60.000 kr i veckan. Iofs med arbetsgivaravgifter då, så kanske 25-30 tkr till snickaren i rena pengar. Gånger fyra. Det är ju 100-120 tkr nettolön i månaden. Det är nog få snickare som tjänar så bra.
Diverse missöden, administration och inköp äter säkert en del påvägen.
Tyvärr är det den risken man tar när man beställer arbeten på löpande räkning, är du orolig för att slutsumman blir för hög så är det klokare att begära ett fast pris.
Jag har tidigare jobbat som hantverkare i många år, och vet att verkligheten sällan ser ut som kunden förklarar över telefonen. Kunden vill av någon anledning gärna ge en förskönande bild av hur litet och enkelt arbetet är. Själv var jag väldigt försiktig med att lämna ungefärliga priser pga detta.
Dom flesta hantverkarna är ju måna om att ha nöjda kunder och gör sitt bästa för att ”pricka rätt i pris” men det är inte alltid så lätt när oförutsedda saker dyker upp…
Men jag håller med om att det är tråkigt att få otrevliga överraskningar i form av dyra fakturor💸
Jodå, vi är supernoggranna och har skriftligt avtal för varje moment om det är större jobb. Enligt konsumentverket är det så att det som inte står i avtalet finns inte.
Tyvärr behöver man lägga ganska mycket tid på att lära sig alla detaljer om man inte vill betala överpriser. Hantverkarna har inte så stora marginaler på fastpris (man ser till att jämföra minst tre offerter som nån sa), och är man inte noga åker man på sk ”Ätor” dvs tilläggsarbeten löpande som kostar flis, om man inte ska stå som en tidstudieman och se till att de jobbar på ordentligt och klockar exakt tid de har lagt ner.
Vid tillägg tar de ut några procent på materialet samt transport och ombesörjning av material.
…ska tilläggas att det lönar sig INTE att ta den billigaste offerten via någon webbtjänst. De duktiga hantverkarna behöver inte dumpa sina priser för att få jobb.
En granne tog in billigaste offerterna, var inte påläst och det fuskjobb som gjordes fick göras om av en ”riktig” hantverkare. De betalade nog tre gånger mer i slutändan än om de hade varit lite mer om-sig-kring-sig från början.