Det är mycket normalt, för de skickliga hantverkare som jag har anlitat, att de inte sysslar med kontorsarbete alls, de har folk för det, deras fruar eller en deltidsanställd.
De duktiga hantverkare som jag har anlitat har varit ute och inspekterat först, gjort en kort beskrivning av vad vi har kommit överens om och skrivit ett fast pris plus moms. Om hantverkaren verkar kompetent får han jobbet direkt, om inte får han vänta tills jag har fått andra erbjudanden.
De hantverkare som jag har dåliga erfarenheter av är de som antingen har kommunen, länet eller staten som sin största kund. De verkar inte hungriga alls, även om de har sin annons i de lokala annonstidningarna.
Jag tar in hantverkare som jag fått rekomnderade av andra. Aldrig några problem. Bra hederligt folk som arbetar hårt och gör riktigt bra jobb.
Tar för första gången någonsin in offert just nu dock men det är för att jämföra olika firmor och få en uppfattning om priset då det rör som om totalentreprenad vid renovering av badrum.
Låter som en garanterad tvist att skicka den typen av SMS. Det står hur många timmar man är hos kunden men kunden kommer tolka det som hur många timmar som ska faktureras.
Ja från någon som inte nöjer sig med att man sagt det på telefon så osar det katt.
På ett så litet jobb är det ju extremt enkelt att kostnaden blir 50-100% högre och då är det upplagt för tjafs.
Jag har gjort massor av jobb privat på löpande utan problem. Byggt garage, bytt tak, badrum osv. Jag väljer hantverkare med gott rykte som jag helst känner till privat så blir det sällan problem. I tjänsten tar vi in anbud på stora jobb för vi har en policy att förhålla oss till.
För mig betyder det att priset jag skulle bli fakturerad är maximalt 5000 kr men att det kan ta kortare tid och således bli billigare? Det är ett tak på kostnaden helt enkelt.
Ni ska få de bästa tipset från en med stor erfarenhet från byggbranchen.
Använd bra hantverkare som har gott rykte och referenser.
Ta allt på löpande per timme. Det är viktigt att du själv har förberett så entreprenören kan jobba effektivt och utan hinder.
Avtala om pris på materialet och vilka påslag det är på deras inköpspris. Speciellt viktigt när man tar in rörmokare och elektriker som givetvis försöker mjölka ut så mycket det bara går.
Hjälp till själv om det behövs en extra hand i något moment. Undvik att det kommer två hantverkare om det inte är ett måste. Två jobbar sällan dubbelt så fort som en.
Jag tycker det låter som att du vill kombinera fördelarna mellan löpande/ fast pris? Det känns som riktigt dålig deal för hantverkaren som skall höfta fram ett pris på någonting han inte har varit ut och tittat på? Isf skulle han behöva göra friskrivningar i sms’et i stil med: lämnat pris gäller endast om bla bla bla bla
Här är ett fast pris en fördel, så kan de skicka så många hantverkare som de vill. Det kan inte vara rätt att jag måste lägga min tid på att trimma deras organisation, tid som kostar mig pengar.
Löpande pris vinner alltid. Antingen klarar du dig billigt undan och får ett gott arbete eller så blir det dyrare än fast pris men fortfarande ett gott arbete. Med fast pris blir det tvärtom, om du får det billigt har du tur och kan få ett bra jobb, men sannolikt dyrare än löpande. Har du otur får du fortfarande ett bra pris, men många gånger blir jobbet sämre för att hantverkaren inte vill förlora pengar och genar lite.
Jag brukar inte fråga alls (lite tillspetsat). Du får ändå betala det som står på fakturan. Om du inte litar på hantverkaren skall du inte anlita alls.
Jag brukar istället kolla upp företaget via referenser (som jag själv hittar), inte de som företaget själv anger.
Är det ett seriöst företag så spelar det mindre roll om det skiljer några procent upp eller ner, det viktigaste är att det blir bra och säkert.
Det beror väl på hur stort bygget är? Men jag antar att du menar mindre jobb. Om man bara har en snickare för att bygga en stor villa i lösvirke kommer det att ta tid…
De gillar inte heller att hålla vad de lovat eller ens hålla tider. De gör precis som de själv vill och DU förväntas betala för hela kalaset plus lite till.
Det säger sig själv att det kan vara bra att vara två eller fler o man ska bygga ett helt hus. Men om man t.ex ska renovera ett badrum räcker det med en gubbe.