Renovering i dessa tider

Hej!

Vi är i behov av att renovera ett badrum i vår bostad och jag funderar då på om läget kommer bli mer fördelaktigt framöver och därför vänta eller inte.

Först har jag märkt att man får betydligt fler responser och snabba svar och folk som kan komma ut till en när man frågar efter offert. De allra flesta verkar också kunna börja så snart man vill också.

Sen hör man ju om byggstopp för nyproduktion och säkert många som håller i plånboken för renoveringar privat också.

Det borde ju rimligen påverka priserna så att det blir billigare för köparen. Kanske har det redan börjat ske? Svårt att avgöra för mig.

Dessutom har det börjat ropas efter att återinföra 50% rotavdrag för att få igång byggbranschen igen. Om det kan ske vill man ju invänta ett läge då regeringen är villig att börja stötta marknaden och privatpersoner igen, vilket lär dröja till inflationen kommit ner en del.

Hur skulle ni andra resonera? Tror ni det blir billigare med renovering om säg 6 månader eller 12 jämfört med idag och har det redan blivit billigare? Är det någon som har insikt i branschen?

Tror inte det blir så mycket billigare, material blir ju dyrare och dyrare, inflationen är fortsatt hög.

1 gillning

Det finns ingen logik i att det skulle bli billigare. Det funkar inte så. Läs tråden nedan.

Är väl snarare så att de företag som inte hittar jobb lär säga upp personal eller att företaget sätts i konkurs.
Tror inte de kommer priskriga så värst mycket.

Har märkt genom åren hur enkelt byggfirmor verkar ha för att sätta ett bolag i konkurs och sedan starta upp igen under nytt namn.
Inget jag rekommenderar men de ser väl tydliga fördelar med att bli av med en del skulder och slipper säga upp viss personal och betala avgångsvederlag.

Det som uppfattas som priskrigande är mer sannolikt tecken på användande av svart arbetskraft för delar av arbetet. Det behöver förstås inte innebära att själva arbetet utförs på ett dåligt sätt.

Är själv i branschen och material har redan gått ner rejält. Det mesta av virke är ner åtminstone 30% sen toppen så nu fungerar det iaf, ett tag var det tråkigt bara.
Nyproduktion är ju rätt jättesegt men på rot-sidan, där jag är finns hur mycket jobb som helst.
Mitt tips är att leta på nån liten anonym byggare med minst 10-15års historik och bra rekomendationer.
Du kommer att få vänta, för såna byggare har alltid fullt men väl värda att vänta på.
Kan ju vara lokalt men här (Dalarna) är det från nån månad upp till ett års väntetid.

1 gillning

Perfekt läge att renovera nu då det i praktiken är osäljbart .
Ta in många offerter och spela ut dom mot varandra.
Priserna kan pressas, köparens marknad.

1 gillning

Du får ofta rabatt på kakel via olika firmor. Det är alltså en bra idé att hitta firman först och köpa kakel och prylar sedan.

1 gillning

Nej, men det är närmast en garanti för strul om nu någonting behöver justeras eller reklameras. Samt ett skitbeteende att beställa svarta tjänster och stötta allehanda mindre nogräknade människor.

My thoughts: Jag har slutat att vänta på saker … Om jag hade behövt renovera badrummet och jag har råd, så hade jag gjort det.

Är väl perfekt att ta en hantverkare i läget där dem inte är stressade till nästa jobb.

Sen, för att svara på din fråga. - Jag gissar att det blir svårare att hitta folk som kan göra jobben (längre väntetid) och/eller mer svenska kronor per faktura …

Kan du vänta med din renovering i 6-12 månader och vill gambla (medvetet ordval) lite.
Sätt in pengar på [valfri hink] och utnyttja den eventuella avkastningen efter den perioden.

Annars tycker jag som sagt behovet får styra.

1 gillning

Så kan det vara. Jag är iofs inte säker på att det helt givet måste fungera så dåligt i praktiken. Normalt är det ju typ rivning och andra enklare moment som utförs av ”daglönare” och de mer kvalificerade delarna av ”normala” hantverkare.

Ja, men jag vill inte ens ha in folk av typen ”daglönare” i mitt hem eller i närheten av det jag bygger. Både för min och för deras skull. :disguised_face:

Det är inget du väljer. Firman du anlitar har juste fasad och bra omdömen.