Min erfarenhet av hantverkare är väl inte världens bästa. Det finns en lång lista med olika problem jag haft med olika yrkeskategorier hantverkare, och blev lite inspirerad av en annan tråd i ämnet.
För att raljera lite känns det som att man måste be på sina bara knän för att få dem att komma hem till sig, kasta tusenlappar efter dem bara för att få dem att ta jobbet och sen höra av dem igen först tre månader senare när de undrar om man är hemma för de råkar vara i kvarteret, och sen blir kränkta för att man inte genast kastar sig från jobbet för att släppa in dem.
Plus saltade och tveksamma fakturor med kraftigt överdrivna hemkörningsavgifter mm. Det känns som att ROT-avdragets införande och de kraftigt stigande bostadspriserna tillåtit bostadsägarna att riskfritt renovera sönder Sveriges alla lägenheter och hus och gjort hantverkarkåren till nyadel på kuppen.
Så med risk för att ingen hantverkare läst ända hit: hur gör man för att inte bli skinnad av er men ändå få jobbet gjort (ordentligt och i tid)?
Eller hur gör ni andra för att inte bli ruinerade eller lurade av hantverkare?
Tricket är att känna (eller känna någon som känner) dom som är bra, och dega upp.
Sen handlar det i mångt och mycket om att vara en bra kund också är med erfarenhet, vet man vad man vill ha och betalar för sig så får man ofta bra service.
Är man en snål krånglig jävel som ingen vill ha att göra med får man i regel service därefter.
Alltid när man köper tjänster finns risken att kostnad och uppdrag inte är definierat på ett bra sätt. Mitt råd är att ha tydliga papper på vad som ska göras och rådfråga en expert så fort summan uppskattas till över 50 000:-. I alla övriga fall biter jag i det sura äpplet och röstar med fötterna nästa gång jag behöver samma tjänst.
Mina erfarenheter av olika hantverkare under många år är bara posetivt… Fått olika saker gjorda extra av flertale utan extra kostnad… Kan kanske ha me å göra att man är arbetare själv…
Håller med om det Alec skrev. Hur gör du för att skaffa bra relationer/vänner?
Med ordet hantverkare blir yrkesområdet brett men beroende på jobbets typ/omfattning skulle jag säga att tydlig kommunikation från båda parterna och att ni förstår varandras förutsättningar. Se till att det finns rätt incitament från början, både kunden och hantverkaren bör ju vara nöjda vid ett avslutat arbete.
Som elektriker skulle jag rekommendera kunderna att förstå sin anläggning, hur gammal den är och vilket underhåll som kommer att krävas i framtiden även om det kunden får göra själv är begränsat.
Flertal gånger när jag varit trevlig mot personal har jag fått reklamera varor utan motprestationer. Jag har också fått ta del av rabatter på varor som inte del av erbjudanden.
När det gäller försäljning och service så handlar det om att ha goda relationer med sina kunder.
Exakt!
Renoverade min bostadsrätt och hade tror jag fyra olika hantverkare inne.
Fungerade klockrent.
Kanske det hjälpte att jag var tydlig och var beredd att betala vad det kostar.
Dessutom visade jag intresse för arbetet ( utan att lägga mig i ) och besökte arbetsplatsen varje dag och frågade om det var något som jag kunde göra för att underlätta arbetet som tex fixa extra belysning, ta hand om avfall etc.
Helt rätt gjort… Jag har bjudit på kaffe å även haft de klart när hantverkare kommit typ för klockan 7 på mogonen… De är sånt som uppskattas bland folk…
Hej.
Mitt tips är om ni är osäkra ta hjälp av en byggprojektledare, en duktig KA eller en besiktningsman. De vet ofta vilka hantverkare i en stad som är bra, de kan hjälpa till att jämföra priser, och hjälpa till med avtal och liknande.
Men visst vi är inte gratis vi heller men ska man renovera för över 50tusen så kan det nog börja vara värt det.
En tumregel är att det kostar ca 10-20% på entreprenadkostnaden i byggherrekostnader och där i ryms detta m.m.
Är väl alltid bra att vara trevlig generellt. Men samtidigt är det ju lite konstigt om kunden ska behöva vara passopp till leverantören/hantverkaren för att få arbetet väl utfört. I de flesta andra företagsmässiga situationer brukar det om något vara leverantören som fjäskar för kunden istället.
Jag tror det du beskriver är konkurrens. Om hantverkaren kan hitta bättre pröjs någon annanstans, så vore det väl inte så rationellt att hoppa på ditt jobb. Och angående känslan att bli lurad är nog mer att man tycker att saker och ting är dyrt.
Ett tips är att vara på plats när de utför arbetet. Kan vara värt att ta ledigt den dagen de fixar huset.
Annars är det som andra redan sagt, känn någon hantverkare eller sakkunnig som kan rekommendera hantverkare och punga upp
Min rekommendation är att ta referenser, vilka firmor gör mycket jobb på orten?
Skriv kloka kontrakt typ Hantverkarformuläret vid större arbeten.
Allt i kontraktet ska vara ifyllt, hoppa inte över något.
Är det viktigt med garantier för jobbet? I så fall välj en lite större firma. Där finns också oftast resurser om någon blir sjuk osv mitt i bygget.
Snegla inte bara på timpriset, den stora vinningen är ordning och planering.
Ett tips kan vara att testa i liten skala. Typ byta en dörr, för att se om det krävs x antal resor till Bygghandeln eller om allt finns med när dom kommer.
Vänta hellre på en hantverkare med goda referenser vid större jobb.
Onödiga renoveringar undviker man helt, såsom dyra lyxkök och ståtliga badrum med dyr inredning.
Nödvändiga renoveringar ska planeras noga i god tid där man tar in flertalet seriösa offerter och använder ROT.
Att utföra nödvändiga mindre installationer och reparationer kan ofta bli dyrt och svårt att få gjort snabbt, vilket normalt är svårt att göra något åt. Den som har en flexibel skattemoral har dock fortfarande möjligheten att betala cash för hantverkare utan moms och kvitto, vilket gör det betydligt enklare att finna någon som ställer upp snabbt över en kväll eller helg och gör ett utmärkt jobb till ett bra pris.