481. Tips för att anlita hantverkare och renovera (ekonomiskt) rätt | Med Christopher Bolin, Comfy Living

Vad är en rimlig timtaxa för en hantverkare? Ska man välja rörligt eller fast pris? Hur får man tag i rätt hantverkare? Vad kan man, bör man och vad ska man absolute inte renovera själv? Hur ska man tänka kring materialpåslag? Vad kan vi som har tummen mitt i handen göra? Det är några av sakerna vi diskuterar i dagens avsnittet med Christopher Bolin, communitymedlem och VD på Comfy Living som vi anlitat flera gånger under året för att få hantverkshjälp och slippa klassiskt strul.

För tydlighetens skull: Detta avsnitt är ett samarbete med och reklam för Comfy Living som vi använt under året för att få hjälp hemma med allt från fönsterbyte, byte av pax-fläkt, lagning av sprucken platta i badrummet, uppsättning av draperi och massa annat. För dessa tjänster har vi betalat samma pris som alla andra.

Jag är ju en sådan person som har tummen mitt i handen. Därför har vi inte renoverat något själva här hemma och det där med drift och underhåll av huset är ett konstant dåligt samvete (och en anledning till att jag senare i livet längtar tillbaka till en hyresrätt).

Men eftersom huset ändå ska skötas brukar vi göra det genom att anlita hantverkare och det är alltid samma historia. Man googlar, mejlar flera, får inget svar, man får jaga, när man väl får hit någon så konstaterar de att det egentligen behövs en annan typ av hantverkare (t.ex. elektriker istället för snickare) och det är en ganska stor frustration. Mer än en gång har jag tänker att detta borde gå att göra bättre.

Därför var det roligt när Christopher hörde av sig och berättade en liknande historia och att han för några år sedan startade Comfy Living. Där hela idén är att man ska vara typ som Uber för hantverkare. Man har en app där man skriver sin fråga på ett ställe och sedan sköter de resten och är duktiga på kommunicera, komma i tid och ha duktiga hantverkare. Vi har varit supernöjda och därav samarbetet.

I avsnittet kommer vi in på några av hans erfarenheter men han ger även en hel del tips på vad man kan tänka på när man renoverar själv eller anlitar hantverkare:

• En bra tumregel är att räkna ca 1 000 kronor i timmen inklusive allt
  • Löpande timräkjning är att föredra framför fastpris
  • El och vatten-renoveringar ska man aldrig göra själv
  • Där man tjänar mest pengar är på rivning och trädgårdsarbete
  • Att köra skräp till tippen är också ett ställe där man kan spara bra pengar.
  • Var försiktig med offerttjänster som ofta blir ett “race-to-bottom”-scenario där de duktiga hantverkarna sällan deltar och de som är billigast har sällan tid att göra jobbet bäst.
  • Be tre hantverkare räkna på jobbet, inte sexton. Jämför inte bara på pris. Kvalité lönar sig.
  • Avsätt tio procent av projektsumman som buffert för det du inte förutsett.
  • Följ topp till tå principen för din bostad: vanligaste misstaget bland förstagångsköpare är att måla allt invändigt i årets populära kulör först och sedan sakna pengar till det som faktiskt skyddar huset.
  • Vi går även genom vad som är värt och renovera / investera i hemma
  • Slutnotan får bli max 15 procent högre: Har hantverkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får slutnotan enligt konsumenttjänstlagen inte överskrida den med mer än 15 procent om du inte informerats om eventuella komplikationer och tillägg som du fått ta ställning till.
  • mycket mer.

Vi hoppas att du gillar avsnittet,
Jan, Caroline och Christopher

Reklam: slipp hantverksstrul, få hjälp och kostnadsfri rådgivning via video med Comfy Living+

Jag gillar enkelheten och kvaliteten på hjälpen vi har fått. I korthet fungerar Comfy som en app / hemsida där man lägger upp sin fråga. Därefter blir man kontaktad (vi oftast inom 24 timmar) och rätt hantverkare bokas in. Vi har haft både snickare, plattsättare och elektriker hemma hos oss.

Vi har valt att ha det som heter Comfy+. Det är att man betalar 79 kr per månad och då får man prioritet (eftersom oftast hos när man väl behöver anlita en hantverkare, då vill man ofta ha det gjort igår). Dessa 79 kr räknas sedan av mot fakturan så i praktiken betalar man inte för tjänsten. Jag ser det är lite som att ha serviceavtal om inställelse och ett nummer att ringa (plus att jag inte behöver skämmas för att be om hjälp med småjobb). :slight_smile:

Christopher bjuder dig som är RT-medlem på sex månaders prov på Comfy+. Ingen bindningstid, men därefter de 79 kr som räknas av enligt ovan. Läs mer nedan:

OBS! Kolla att Comfy finns i din stad. Comfy har idag hantverkare i Stockholm, Göteborg, Malmö samt: Borås, Eskilstuna, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Linköping, Lund, Norrköping, Uppsala, Västerås, Växjö och Örebro.

Tittlyssna eller läs hela avsnittet

Som vanligt får du både en sammanfattning, artikel och hela transkriberingen (numer förfinad med innehållsförteckning och allt) på hemsidan:

Men självklart kan du även titta på det via Youtube eller lyssna på det där poddar finns som avsnitt 481. Är du supporter får du det reklamfritt på Patreon här.

Innehållsförteckning

En grov innehållsförteckning som ger en bra känsla för vad avsnittet handlar om.

3 gillningar

KANON!

Precis vad jag behöver för några grejer som behöver fixas som jag dragit mig för eftersom vi har noll kontakter i hantverksbranchen :raising_hands::+1::partying_face:

3 gillningar

Intressant avsnitt och ämne, mer sådant! Verkar vara en kanontjänst, för det här är verkligen ett problem!

Tyvärr måste jag komma med en del kritik mot att Christopher far med en hel del osanning och otydligheter kring vad man får och inte får göra.

Tyckte @janbolmeson ställde frågan väldigt bra här: får inte, borde inte och kan göra. Men svaret är desto sämre…

Citat
El och vatten, det får du inte göra, det allra allra mesta.

El, nej väldigt få saker man får göra själv, men vatten jo. Det är väldigt få saker inom vatten man inte får göra själv, du får dra rör och koppla in kranar, etc. Det finns vissa saker kopplat till vissa värmesystem man inte får göra. Självklart, ska arbeten utföras fackmannamässigt och enligt branchstandard, i vissa fall kan försäkringsbolag ha åsikter, men det beror på villkoren.

Så svaret är, nej du bör inte göra det om du inte har kunskap och/eller är medveten om konsekvenserna om något blir fel.

Inte för att det omfattas av vatten men när vi ändå är på ämnet och det är lite relaterat genom rördragning; gasinstallationer som får man inte göra och luftvärmepump kräver oftast certifiering.

Tillbaka till el, nej generellt får man som privatperson inte göra något här, däremot får man om man har erforderlig kunskap byta ut t.ex. vägguttag, lysknappar eller fast ansluten ljusarmatur i torra utrymmen. Detta bör de flesta inte ge sig på dock och jag tycker att Christophers svar att man inte får dra el “punkt”, är fullt godtagbart i sammanhanget.

Däremot, och nu är jag petig, men när han vidare pratar om fasta elinstallationer och att man inte får göra dessa men

Citat
En förlängningskabel får du själv sätta upp

Nej, ingen inte ens en elektriker får “sätta upp”, alltså fixera, en förlängningskabel eller grendosa. Men får inte använda elmaterial som inte är avsedda för fast installation till fast installation, förlängningskabeln ska vara monterad och löstagbar utan verktyg.

3 gillningar

Jag har bara hunnit en bit, men måste säga att ja, det är bra att det finns enklare tjänster för att nå vettiga hantverkare. Jag uppskattade mycket Jans jämförelser med att det kanske är mer värt för en 23-åring att göra själv än för en 40-plussare som är bra på att fakurera.

Att man sedan skulle få betalt för allt hantverksarbete vid försäljning ställer jag mig mycket skeptisk till. Ett hus i toppskick på fel plats eller ett mer slitet (men inte nedgånget) på rätt plats är en jäkla skillnad.

För egen del så stod 33-åringen jag på en byggnadsställning sex meter över asfalten och bytte panel, vindskivor och vattbrädor på ena gaveln men 51-åringen tog in folk till det på andra gaveln. När jag var 33 var tiden definitivt mer värd ändå, men det är nu jag har råd och totalt saknar drivkraften att hålla på med den skiten. :smile:

Kul statistik om hur länge folk bor i sina hem förresten. Jag tror det är mer centralt än många tänker på för det spelar ju då roll hur och varför man renoverar. Både jag och särbon flyttade in i respektive hem 2003 och mycket av det jag gjorde då är likadant och inte dags att fixa än. Samtidigt ser vi grannar riva ut kök efter kök, när ägarna byts…

Man lär sig också när man har hus, vilket jag tycker är något som ofta missas i debatten, även om klantarslen/osäkra såklart inte ska pilla med saker de inte förstår och de som tjänar mer på att fakturera för eget arbete självklart bör ta in folk (om de inte vill själva förstås).

p.s. Utan bil är det också mindre aktuellt att svänga ihop ett trädäck. Ska jag ha ett nytt får det nog komma någon och fixa skiten. Men demontera det som sitter där efterhand som det går upp i atomer, det fixar jag själv. :zany_face:

3 gillningar