Marknadsföring och digitalisering... Och lite mjöd

Hej!

Ny medlem här, men som har lyssnat igenom ett gäng avsnitt. Jag gör en Monica här och kommer med ett helt batteri frågor i hopp om lite insikt och input från någon utifrån.:smiley:

Mycket av frågorna blir marknadsföringsrelaterade, någon blir relaterad till bolagsstruktur… och så lite om mjöd. Försäljning, att träffa folk och prata med dem, är inte samma problem som biten innan - att hitta dem. Den är för mig helt obegriplig så länge det inte sker spontant eller via referenser. Det där tipset Caroline fick, gällande att lägga 50% av sin tid sälj och marknadsföring fungerar dåligt för jag vet nog inte ens riktigt hur jag skulle bära mig åt, om det inte är till att prata med de jag redan känner till eller skapa material, typ skriva.

En hel del har jag bollat med andra och fått både det ena och det andra svaret på om det så bara finns två, så mycket verkar godtyckligt. Då är det intressant att få desto mer input! Hittar du någon fråga du kan tänka dig att reflektera kring och bolla ut ett svar kring, så gör gärna det. Jag behöver inte alls svar på alla frågor från någon enskild. Det blir väl mycket begärt. Men får man feeling och läser det hela och hittar någon fråga man kan komma med klarhet till, så blir jag tacksam.:slightly_smiling_face:

Det lät som att vi gör lite snarlika saker Monica och jag också även om vi verkar ha börjat i olika ändar. Hon börjar med - och verkar gilla - marknadsföring och sälj, och hoppar in på friskvård och coaching. Jag har gjort tvärtom. Jag har mer eller mindre växt upp på ett gym och då landade hela karriärsbiten där; från massageterapeut och personlig tränare, till att jag nu framför allt ägnar mig åt att hjälpa folk med utmattning, depression och långvarig smärta och då landat i att göra större projekt med klienter där vi ser över hela livet.

Fram tills Corona funkade det att ägna sig åt att ta emot folk till kliniken som då fanns. ~80 kvadratmeter med behandlingsrum och gym, så det gick att jobba som manuell terapeut med ett ordentligt gym så de kunde lära sig att röra på sig. Några månader med Corona, där praktiskt taget hela marknaden blev ointresserad och en hyresvärd som tyckte att vi skulle dubbla hyran efter att jag helrenoverat lokalen åt dem resulterade i att jag gav upp stället. Det i hopp om att istället kunna digitalisera för att effektivisera och kunna jobba ännu mer personligt och anpassat med lokala kunder, med hembesök och att “använda deras värld”, snarare än att vi landar hos mig i min lilla bubbla. För det lutade redan mer och mer åt det hållet ändå.

Men det är tydligen svårt. Det funkar utmärkt med de jag ägnar mig åt, men jag verkar inte synas och finnas alls lika mycket utan att “finnas fysiskt”. Jag håller mig för all del upptagen och har mat på bordet, men jag slipper gärna bli en såndär arbetslös med F-skattsedel som Jan nämner någonstans. :wink:

Hur i hela friden marknadsför man kostnadseffektivt? Många företagare sätter väl sina pengar i arbete genom marknadsföring som ger mer jobb som ger pengar till marknadsföring som… men det ger inte riktigt något i mitt fall. Erfarenheten är att de bara försvinner. Det här är ett område som alltid har kostat mer än det smakat när jag försökt. “Sälja” har jag ingenting emot. Det ser jag generellt som att tjöta med folk och se vad de behöver och erbjuda det man har. Matchar det de vill ha med det jag har så är alla nöjda! Det är att hitta folk att tjöta med som är det svåraste, känner jag. Det jag gör och har att sälja är ändå någon jag gör för att jag har märkt att den offentliga vården inte verkar göra det särskilt bra… Eller särskilt gärna, jag är inte riktigt säker. Så det verkar finnas en efterfrågan men inte bra nog utbud på hjälp. Sagda efterfrågan letar bara inte där jag finns, för jag finns för lite.

Jag gillar tänket Jan brukar prata om i form av att “göra det EN gång”, vilket är anledningen till att det finns en bok och att mer snarlikt är på gång. Skriva ner saker en gång är mycket bekvämare än att behöva redogöra för samma sak resten av livet. Så om jag har knåpat ihop en bok som ger insikt i frågeställningarna folk har kring problemen jag jobbar med - är det rimligt att tänka att man kommer undan med att bara köra rakt av på att marknadsföra den med annonsplats på sociala medier? Kasta pengar på, blunda - och hoppas på det bästa?

Borde och behöver man bry sig om “säljtratt” så inninorden?

Hur marknadsför (och säljer?) man B2C utan att det är tidsödande? Är enda alternativet att det blir orimligt dyrt, eller finns det härliga sätt man blir glad av?

Vilken tech behövs till hemsida och typ fb ads?

Hur viktigt är det att veta och ta reda på vad folk gör, hur de rör sig på, och hanterar hemsidan?

Hur noga är det med “landing pages” och sådär snarare än att bara få in folk till hemsidan där digitala köp och kontakt finns?

Blir man glad av Google analytics över tid även om det inte roar idag?

Om man marknadsför till Facebook, klarar man sig då utan “Pixel” eller är det någon man blir gladare av att få till? Och hur krångligt är det att få till?

Outsourcea är SVÅRT. Hur gör man det tryggt och säkert med typ wordpress-relaterat, för att slippa att någon gör dumheter?

Är det en rimlig, eller mest kul idé med en podd för att synas och finnas? Hur stor andel blir något? … Och/eller borde man bara göra som Tim Ferriss, som väl faktiskt började för att lära sig och satte ner foten och sa att han skulle göra tio avsnitt och sen behövde han inte göra mer? Vi som är här är ju här i stor utsträckning på grund av podden, YT eller artiklarna. Men vill man bara skapa, lägga ut, och vara nöjd där, eller är det rimligt att marknadsföra det genom betalvarianter?

Hur användbart är det med en podd?

Hur mycket krångel är det att sköta och klippa? Jan verkar inte super-pepp på just de bitarna. Jag kommer inte gilla det mer än honom, när han ändå verkar gilla att sitta och klicka på datorn. Hur mycket krånglig mjukvara och så behövs?

Ladda upp hur och var?

Kostnader?

Eller går det att göra det lätt på något sätt genom att använda typ www.anchor.fm? Min Wordpress hemsida pekar mig dit ibland och säger att det kan vara en god idé. Erfarenheter?

Träd

I liten utsträckning så har det blivit att jag jobbar med trädfällning. Det började som en kul grej och ett hoppsan när tre vänner och bekanta bad om hjälp under samma sommar för ett par år sedan. Då började det kännas lite töntigt att stå med yxa, så det finns ett par motorsågar och ett motorsågskörkort.

Då är vi plötsligt på flera verksamheter… Borde man då ha flera företag snarare än sin enskilda firma (som man rekommenderade när jag började för 10+ år sedan)?

Intäkter och vinster är inte så coola att det är mycket att oroa sig för gällande skatteplanering, och det finns försäkringar som täcker alla “riskmoment”.

Är det en god idé av något annat skäl? Går det att spara schablonutdelning som det pratas om gällande att ha ett AB till barnen från när de är små, så man borde ha ett AB därför?

Bin och Mjöd

Bin och mjödtillverkning är ytterligare en bit som är kul nog för att jag skulle kunna tänka mig att tjäna några kronor på det. Bin och honung är en sak, det verkar inte vara några problem att ägna sig åt (förutom att vi bor i lägenhet… Rolleyes) men att producera alkoholhaltiga drycker kommersiellt i det här landet verkar inte poppis. Har vi någon på forumet som har erfarenhet av att bygga upp eller ha ett bryggeri?

Jag har ägnat mig åt tre små grupper hittills och pratat mjöd med dem för att ge dem lite insikt i hur man brygger sitt eget . Kurser i det här skulle kanske kunna vara något, för det var kul! Men då åter till frågeställningen med marknadsföring.

Tack på förhand!

Patric