Komma igång med försäljning på mitt 4H work week projekt

Hej!
Ny här på forumet, men följt podden länge och applicerat mycket av råden till mitt egna sparande.

Senaste avsnitten om att tjäna pengar inspirerade mig till att ta upp min affärsidé igen som redan är utvecklad och i produktion. Jag utvecklade den tjänsten initialt till mig själv som stöd för mitt ordinarie arbete (driver AB inom sjukvård/hälsa), eftersom konkurrenterna som jag anlitade la värdet på fel plattform enligt mig, medan genom min tjänst landar värdet direkt på Google och blir således fullt integrerat.

Förutsättningar och vad som motiverar mig
Tänkte i alla fall när jag rider på inspirationsvågen starta ett nytt AB (dotterbolag) för den här idén med dessa förutsättningar:

• 4-6 timmar arbete i veckan
  • Platsoberoende
  • Mål: 30 löpande prenumeranter á 700kr/mån i pris

Just nu jobbar jag bara 15 h/v och tar ut en genomsnittlig lön på det men det kräver att jag är på kliniken och jag har inte energi till att ta emot fler patienter än vad jag gör just idag (älskar mitt yrke trots det!). Så det här projektet skulle kunna leda till att jag vissa dagar kan vara platsoberoende och ha mer variation i vardagen, t.ex. jobba/semester en vecka istället för en vanlig arbetsvecka på kliniken.

Hur ska jag sälja in tjänsten?
Nu är jag både introvert och har rädslor för att ta kontakt och sälja in, men har trots det försökt tidigare med både att skicka ut e-mails och gått runt på stan och bett om möten med marknadsansvarig. Fått bra respons och det var inte så läskigt, men inget sålt. Däremot tyckte en bekant om tjänsten och sålde in den till hans chef som blev grymt nöjd över resultatet. Han sålde också in det till ett helt annat företag. Men han har tidigare jobbat som säljare och kan det där, men det visar ändå att det finns potential. Jag har ingen kontakt med honom längre. Nu är en del av det här sidoprojektet också till syfte att utvecklas på ett personligt plan, dvs genom att jobba med försäljning.

Jag tänker att jag kommer fortsätta på e-postspåret och kan ringa/ha webbmöten med de som är intresserade. Hur ska man annars tänka kring försäljning tycker ni i det här fallet? Öppen och tacksam för alla tips och råd!

Egentligen behöver jag bara hitta ett enda företag som har över 30 anläggningar (ex. SATS) så är det klart sen (man betalar per anläggning).

Varma hälsningar,

Martin

En nyfiken fråga:

Vad är försäljning för dig?

Tänker att vi kan ta det därifrån sedan. :wink:

Inte van med att skriva på forum så gjorde en del misstag med att svara och all text försvann, men jag försöker igen:

Försäljning som jag uppskattar är när ett företag vill att jag tar del av deras vara/tjänst och där säljaren är öppen och transparant. Sen vill jag ha tid att tänka och senare vid ett annat tillfälle ge beslutet.

Så jag tänker att jag skulle vara mest bekväm med att jobba med att skicka ut cold emails och informera om min tjänst och om jag får svar ta det därifrån helt enkelt.

Det är bra, men det är mer en fråga som själva säljprocessen. Jag är mer nyfiken vad du lägger för värde och betydelse i själva aktiviteten “försäljning”. Vad dyker upp för dig spontant? Vad känner du när du tänker försäljning? Är det något du ser fram emot? Eller är det något som känns jobbigt? Om det känns jobbigt, vad är det som känns jobbigt?

Kluriga frågor - och jag hoppas att du ser att jag egentligen skriver till fler än bara dig. Inget konstigt i att tycka att försäljning är “fult”. Det gjorde jag i många år. Jag “slapp” ju till och med sälja bingolotter när jag spelade handboll för att mina föräldrar tyckte att försäljning är att kränga på någon något som de inte vill ha. Själv tyckte jag att försäljning var att “övertala” i många år…

Inbound marketing. Få fler att följa dig istället för att du jagar dem en och en.

Tack för dina svar och den tid du lägger ner!

Aha då förstår jag och det är något jag tänkt mycket på och jobbat med, t.ex. kartlagt vad rädslan är för mig och när man får det nerskrivet så inser man att det värsta som kan hända inte är så farligt. Lite som du brukar säga i podden, har man fått ett nej så står man kvar på samma ställe som innan. Mitt problem är snarare när jag tagit mod och kommit igång är att hålla i det. Lite som när man är motiverad med en ny diet, så är det lätt de två första veckorna men sen faller jag lätt tillbaka i “comfort zone” där jag intalar mig med ursäkter att jag inte behöver köra, eftersom jag redan har ett jobb etc…

Därför kanske det hade passat mig bra att gå på något “tjäna dina första 25 tkr”-seminarie som ni pratar om, alternativt anlita en coach som jag behöver svara inför vid regelbundna tillfällen, för när jag är ensam om det här så är det så lätt att hoppa av.

Spännande, ska kolla upp det!