Blev inspirerad av avsnittet om att tjäna pengar

Hejsan,

Blev inspirerad av avsnittet kring att tjäna pengar och tänkte eftersöka lite sparringpartners och ideförslag kring var jag mer kan hitta på (och kommer gärna med kreativa idéer till andra om någon är intresserad :slight_smile: )!

Jag är just nu anställd och har bra lön för min ålder så där har jag optimerat. Investerar en stor del av min lön i indexfonder samt bospar.

Kommer köpa bostad och letar främst efter bostad med möjlighet till uthyrning. Funderar också på att leta efter ett boende med nån form av gemensamhetslokal då jag och sambon tycker det känns spännande att ha nån form av verksamhet där - ingen aning om vad än dock.

Vill gärna starta någon verksamhet vid sidan av (som gärna på sikt får ta över efter min anställning). Klurar lite på vilka områden detta skulle kunna vara inom.

Jag jobbar som produkt/konceptledare inom digitala tjänster samt internet of things. Det betyder att mitt jobb är att ta fram innovativa tjänster och se till att dom blir lönsamma (jag utvecklar dom dock ej själv). Man skulle kunna tro att det därför skulle vara lätt att starta egen verksamhet med det yrket - men det är det inte. Står helt still i skallen!

Mina intressen:

• min typ av jobb (älskar rollen), innovation och företagande, hur man skapar organisationer där människor mår bra

• personlig utveckling. Är absurt nördig och har tillsammans med min sambo tagit fram ett koncept där vi jobbar med personlig utveckling och livsoptimering tillsammans strukturerat). Läser mängder med böcker, lyssnar poddar och har avverkat en hög coacher och olika typer av tekniker för att må och prestera bättre samt bli en bättre medmänniska

• att hjälpa andra/altruism

• natur, friluftsliv, äventyr

• resor till andra delar av världen där kulturen och/eller naturen är väldigt annorlunda våran

Är som person rätt entreprenöriell och lägger gärna tid på kvällar och helger på saker som känns kul och som jag tror på.

Uppskattar alla både sansade och mindre sansade idéer och förslag :smiling_face_with_three_hearts:

Vad kul! Jag tror att det handlar mycket om att våga prova sig fram och testa. :slightly_smiling_face:

Det som dök upp för mig helt spontant när jag läste:

Är ett företag som ett par av mina kompisar driver:

De jobbar som organisationskonsulter med inriktning på just att skapa välmående organisationer. Deras tes är att om organisationen mår bra så kommer prestation, resultat och omsättningsökning som ett brev på posten. Det vill säga att resultat är en bieffekt. De jobbar mycket utifrån ett personlig utvecklingsperspektiv.

Där hade jag börjat nysta. Sedan finns det hundra alternativ därifrån, att göra saker tillsammans med dem, att göra något likt det som de gör, att inspireras från dem, att göra något eget etc.

Detta ska jag verkligen spana på! Stort tack för detta tips!

Har du Jan några spontana tankar kring idéer att göra tillsammans med min partner? Helst kring personlig utveckling och/eller relationsutveckling. Hade varit extremt kul att ha ett projekt tillsammans med min partner kring detta då det är ett stort intresse för båda och vi lägger mycket tid på detta område redan.

Hej,

Med den bakgrunden skulle jag satsat på att dra igång ett extraprojekt inom samma område, dvs någon smart app eller hemsida som löser ett problem för folk eller samhälle.

Jag har en känsla av att entreprenörer har mkt större success rate om de startar ngt inom en bransch de har erfarenhet av. Att tex starta en bed and breakfast utan hotellerfarenhet, eller en verkstad itan mekerfarenhet lär vara dödfött.

Själv har jag motsatt problem - har bra ideer på IT-produkter, men vet inte hur man realiserar dem då jag inte kan branschen. Kan koda, men projekten är för stora för mig att dra i mål själv (so far). Vad är väl en bal på slottet…

Mvh

Fredrik

1 gillning

Det är ju då man gör dem med någon som kan IT-branschen. Skriv här eller DM:a mig så kan jag kanske hänvisa dig vidare. :slightly_smiling_face:

Tack för erbjudandet! Måste fokusera på jobbet och familjen just nu pga flytt, men förhoppningsvis om ett par månader…

Mvh
Fredrik

1 gillning

Fick mig också en funderare efter avsnittet. Sitter själv med ideer som jag försöker realisera i kod på kvällar och helger. Har en åtminstone en ide som jag tror på och har kommit en bit. Men har börjat inse att jag borde först se om det verkligen finns något intresse där ute. Så jag har typ mailat säkert 30 personer men inget gensvar. Det fick mig att reflektera efter Jan sa att man måste sälja först innan man går vidare. Jag har väl lite svårt för det, vill gärna ha något att visa upp eller se om min tanke går att genomföra.

Vad bör man göra, ska man outsourca säljet eller egentligen marknadsundersökningen till någon som är bättre på det? Känner även igen mig i att det är svårt att dra lasset själv man skulle varit fler.

Jag tror spontant att det är jättebra att göra säljet själv för att man får så oerhört mycket information då att ta med sig in i produktutvecklingen. Detta är delvis en del av mitt ”vanliga jobb” (inte sälj utan att ta fram nya produkter till företag och få feedback på idéer). Först behöver man definiera vem det är för (så väldefinierat det bara går), sedan undersöka om problemet man faktiskt löser är ett problems verkligheten och är något man som potentiell kund vill betala för. Och sedan undersöka om den lösning man tänkt faktiskt löser problemet. Inget av detta är sälj egentligen men har man en bra idé så får man ofta första kunden som resultat av detta arbete är min erfarenhet.

1 gillning

Förarbetet har jag gjort och definierat presumtiva kunder och vilka problem systemet kan lösa. Problemet är mer säljbiten. Hur kan man nå ut till presumtiva kunder på ett bra sätt. Jag har som sagt försökt maila ett 30 tal men ingen har ens svarat. Så antingen är det inget intressant eller hamnar det i högen av spam som ingen svarar på.

Det är sällan man när fram när man mailar. Då får man vara extremt om point i rubriken och dessutom vara säger på att man får tag i rätt person.
Lättast är om du kan få nån att introducera dig (behöver inte vara någon nära). Jag har använt LinkedIn till att hitta rätt person samt se vilka gemensamma kontakter man har. Branschevent mm är också toppen.

1 gillning

Precis som Pinglan skrev så raderas mail som kommer in från okända mailadresser. Vi gör alltid det.

Jag har själv en idé som jag och en till jobbar på. Detta kommer lösa ett problem som flera av mina kunder idag har. Med den kommer jag säkert att maila till en del företag bara för att sprida information om företaget. Men jag kommer också sälja genom samtal till “rätt personer”.

Vad är det för idé som du har?

Jo precis de flesta mail går direkt i skräphögen. Så gör man ju själv också. Det är väl samtal till rätt personer som gäller. Bara att försöka hitta dom.

Har en idé om en mer effektivare och automatiserad planering av tågtrafik.

Vad sitter du själv och spånar på?

Aha, då är din idé väldigt specifik mot en bransch. Du bör absolut ta kontakt med folk direkt i branschen, jag känner tyvärr ingen inom det utan har bara kontakter till kontakter på banunderhåll.

Vår idé är ett kommunikationsverktyg från företag till sin personal. Jag vet att det finns stor konkurrens, men jag har också sett en lucka som jag hoppas att vi kan fylla till ett bra pris.

En klassisk sägning som jag hör ofta är att “vi får aldrig någon information”.
Så vet ni någon som behöver få ut information till sina anställda, säg till :slight_smile:

1 gillning

Jo precis det är för specifik bransch, får jaga vidare.

Läs psycho selling: Fördubbla din försäljning på 8 veckor, av bruce king, finns svensk översättning.
Den har lite övningar, gör det så klurar du ut din usp.

Du kommer inte komma runt säljandet. Ser många nya säljare via jobbet. Då har dom en struktur att följa, folk som ringer in till oss för hjälp med produkter osv, likväl så har dom mentala väggar mot att bara fråga.

Målar upp en bild i huvudet, om hur perfekt allt måste vara, så att dom slipper försöka.
Medans den stora hemligheten? Ställ frågan, även om det känns som aska i munnen. Tillslut släpper det.
Sålt allt från rengöring av IMkanalen i köket(b2c), till ekonomiutbildningar(b2b).
Kan garantera att det är inte svårare än att du vågar fråga, lol.
Lycka till

1 gillning