Nu hoppas jag på er hjälp. Känner att jag behöver pröva något nytt för att få fart på min verksamhet i dessa tider och vänder mig därför till er som säkert har massa bra tips och idéer.
Mitt företag Animationsbolaget erbjuder animation till företag eller organisationer som vill visa upp sina produkter eller tjänster på ett tilltalande sätt. Jag jobbar direkt med kunder och reklambyråer runt om i landet. Var spelar ingen roll eftersom allt sker digitalt. Titta gärna på videolänk för förståelse för vad jag gör, 1min lång : www.animationsbolaget.se/reel Verksamheten är inte ny utan över 10år. Så jag kan inte dra i gamla kontakter utan det är nya som gäller.
Det jag har gjort senast för att marknadsföra mina tjänster:
Google ADs: Budget på in 4000kr vid olika tillfällen utan resultat. Är det en rimlig budget, någon som erfarenhet?
Linked In ads: 4000kr vid olika tillfällen. Kan ha gett ett jobb.
Linked In Sales: Får kontakt med majoritet av dem jag frågar och en hel del möten. Här får jag flest jobb just nu. Men inte tillräckligt.
Kalla samtal: Jag ringer byråer som inte har mina tjänster inhouse, men som får förfrågningar. Samtalen är trevlig och går bra. Jag blir ofta inbjuden på en kopp kaffe men sen blir det inte mycket mer det leder väldigt sällan till jobb / avslut.
Hur gör ni? Har ni några tips, kloka råd eller erfarenhet av vad som kan göra skillnad för att komma vidare? Hur kan jag göra för att nå ut till fler kunder? Kommer till avslut? Hur gör ni för att få återkommande kunder? Bonusfråga, hur får jag kunder i andra länder?
Mitt snabba och enkla svar är sociala medier!
Synas, synas, synas.
Att inte endast sälja verkar vara det största just nu. Att inte medvetet sälja med andra ord utan visa sin verksamhet och lösa problem kunden har. Visa hur du löser deras problem.
Som i min verksamhet som fotograf tex. där jag löser föräldrarnas problem genom att ta ifrån dem ansvaret att få fina bilder, jag leker loss med kundens barn så stunden hos mig blir en trevlig upplevelse för alla. Detta visar jag genom content när jag jobbar och inte nödvändigtvis vackra bilder, helst har jag material till både och.
En av mina brudpars största farhåga är att det ska regna på deras bröllopsdag = jag gör inlägg om fiffiga lösningar med snygga bilder på par i paraplyer etc.
Så säljande inlägg 5% och lösa deras problem och visa verksamheten och dig själv 95%
Sedan hjälper det att tagga och samarbeta och får du en kund som prata gott om dig så använd de orden i din marknadsföring. Och samarbeta!! Inte konkurrera, det ger kollegor och fler jobb. Du kan synas i andras kanaler och ni kan tipsa varandra om jobb.
Kika över sitt formspråk så det inte spretar utan är snyggt och ger en helhetsbild. En klassisk miss inom fotografbranchen är att du visar ALLT du fotar, även sådant som inte egentligen blev så bra eller som du vill sälja. Så gjorde jag i början. Jag visade lite barnbilder, lite bröllop och slängde in en och annan naturbild. Spretigt som attan.
Min egen verksamhet är så liten så jag har aldrig använt mig av annonser i de summorna du pratar om så jag har ingen erfarenhet av det och kan inte uttala mig om det. Hoppas någon annan kan hjälpa dig med de frågorna.
Jag tar verkligen till mig rådet att synas utan att direkt sälja. Jag tror starkt på det. Däremot känns det som en kul men svår nöt att knäcka. Jag försöker vara aktiv i sociala medier men brottas alltid med vad ska jag skapa för inlägg? Hur ”säljer jag mig själv” utan att vara påträngande?
Just nu går hjärna på högvarv, funderar på vad ska skapa för inlägg? Jag kommer börja med att lägga tid på att identifiera / ringa in de problem jag löser för mina kunder. Så att nya kunder kan ta till sig mina lösningar för deras problem.
Hur gör ni andra när ni inte “medvetet” säljer?
Samarbeta har jag också alltid förespråkat, jag tror inte heller på att konkurrera ut att hjälpas åt. Personligen tycker jag det blir roligare helt enkelt.
Även bra tips på att se över helheten på vad man visar upp. Även om jag har svårt för uttrycket “less is more,” måste jag ändå erkänna att det ibland passar väldigt bra . Tack igen Robie!
Någon annan som har fler kloka tankar eller något att tillföra?
Spontant så upplever jag att de flesta som säljer gör misstaget att fokusera väldigt mycket på sitt vad och hur. Vi gör detta på det här sättet. Problemet är att för mig som kund är det många gånger helt ointressant. Kunden är sällan intresserad av processen utan man är intresserad av målet.
Jag kollade på din reel och den ÄR jättesnygg och superproffsig. Så den visar ju din / er färdighet och det är imponerande kunder. Men den svarar överhuvudtaget inte på frågan:
What’s in it for me?
Det är lite som Simon Sinek’s “start with a why”. För annars kommer du bara nå kunder som redan fattar “why” och har ett eget svar på frågan. Problemet med dessa kunder är dessutom att de ofta har bra koll på konkurrenter etc.
Så förutom att just synas och allt det som @RobieA skriver om (som egentligen är en variant på ovan) fundera på vad är värdet. Vad kommer jag att tjäna / få ut / undvika genom att ha schyssta animationer eller filmer?
Sorry för ett kanske lite tufft svar, men jag hoppas att du kan se guldkornet i det.
Kan inget om din bransch men bevakar du offentlig upphandling? Lr man kanske bara anlitar hela reklambyråer?
När jag söker på Animation kommer inget upp men det kommer upp en del på Kommunikation. Man kan ju begära ut handlingar i redan tilldelade upphandlingar och se vilka som fått kontraktet, som man kan erbjuda sig att samarbeta med. Tänker att det kan bli lite volym då. Man kan ju även erbjuda att vara med i upphandlingar ifall dom saknar din kompetens för att klara skallkraven.
Alltså, hitta en pågående upphandling av Kommunikationsbyrå. Det kan vara tex Örebro kommun som gör upphandlingen. Kolla om det ska finnas kompetens inom animation. Fråga din nuvarande samarbetspartner/reklambyrå om dom ska lämna anbud och om dom vill använda ditt CV/kompetens.
Kanske låter som rappakalja, men det är så det kan funka i min värld.
Visst är det svårt! Men när jag gör mina sociala medier försöker jag göra en vecka i taget för att planera innehållet. Detta funkar inte alltid och vips har jag lagt in en bild och inlägg där man starkt kan ifrågasätta hur jag tänkte på helheten Så det funkar inte alltid. Men om jag ska återgå till min perfekta inläggsvecka på sociala medier så använder jag buissnessverktyget och planerar. Jag avsätter tid för det och ibland tar jag hjälp av chatGPT för att komma igång. men har jag hela veckan framför mig ser jag tydligt när det är dags för ett “sälj-inlägg” och ett “problemlösar-inlägg” och ett inlägg som kanske bara är kul. Så slipper jag göra något varje dag utan lägger energi på det en gång i veckan.
Jag har även blivit ansvarig för sociala medier på mitt dagtids jobb sedan 6 månader tillbaka. Vi har minskat annonskostnaderna men ändå ökat i antalet engagemang hos våra kunder. Jag är övertygad om att det är för att vi (jag) lägger ner mer tid och engagemang själva. Visst gör vi några annonser då och då men vi låg på kostnader på ca 3000:-/månad i annonser och nu kanske 500:- max 1000:-/månad. Mest engagemang är bilder/filmer där vi visar upp behind the scenes och småfilmer på vårt dagliga arbete, dvs sådant jag slänger upp lite spontant (ska se spontant ut men jag kan ha filat på material i flera veckor).
På mitt dagtidsjobb är jag rätt bra på att fråga våra kunder om vad de upplever som positivt hos oss och använda det när jag sedan gör inlägg. Något jag borde bli bättre på i mitt eget företag.
Tack Jan för välkomnande och positiva feedback. Svaret var verkligen inte på något sätt tufft, jag är helt med dig =)
Jag har alltid haft lite svårt att på ett kortfattat sätt förklara vad jag gör. Min “hisspitch” är fortfarande under utveckling, kan man säga… och jag tycker det går hand i hand med frågan ”What’s in it for me? Vad får jag kunden ut av det jag gör?
Nu ska jag lägga ner krut på att besvara dessa frågor. Jag tror att detta kommer att göra det enklare för mig att nå ut till nya kunder som kanske inte ens har tänkt på att de faktiskt kan dra nytta av animation för att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Nu är jag igång, haha. Tack igen, Jan.
Absolut offentliga upphandlingar är en väg att gå. Min erfarenhet är att det inte är så många upphandlingar inom animation och därav svåra att hitta. Det är liksom inte värt att betala för en tjänst som man får förslag på upphandlingar när det kommer så sällan. Men det kan ha ändrats det var länge sedan jag prova.
Vilka verktyg använder ni för upphandlingar?
Som du skriver så gäller den även att hitta de upphandlingar med volym för timpriset är ofta rejält pressas nedåt. Smart att samarbeta med andra, då blir arbetsinsatsen mindre också. Med det menar jag att det tar tid att lämna ett anbud och ofta vill beställaren även se exempel hur man löser det rent grafiskt utan att få betalt… tack för svar =)
Jag har drivit bolag inom mediaproduktion i snart 20 år och min erfarenhet är följande; min uppdragsgivare är inte företaget/varumärket jag jobbar åt utan deras sönderstressad produktionsledare som sitter med en tight budget och helst vill sluta kl 15 så att dom hinner hämta på förskolan.
Edit: Med risk för att vara motvals; annonsering i SoMe är bortkastade pengar på den nivån du opererar. INGEN på en seriös byrå (inhouse eller extrrn) hittar sina leverantörer på det sättet.
Tack Skogen!.
Inte lätt att vara en stressad produktionsledare
Ja letar rätt på många produktionsledare också. Jag försöker hitta dem genom LinkedIn Sales. Det verkar vara det enklaste sättet att nå dem där.
Men jag funderar också på om jag kan nå dem genom annonsering på sociala medier? Som du skriver, sitter produktionsledarna ofta i tidspress och behöver hitta nya personer som kan hjälpa dem när de befinner sig i knipan. Jag föreställer mig att de letar genom sina nätverk på LinkedIn och söker efter kreatörer som mig genom plattformar som Instagram med mera , eller vad tror du?
Hej! Jag har inga tips men läste tråden av nyfikenhet. Coola grejer du pysslar med! Imponerad!
Sammanfattning
Får erkänna att jag tänkte “jaha, reklam, när börjar själva klippet” pinsamt länge innan jag kom på att det var själva klippet jag tittade på. Avdelning disträ!
Nu var det ett tag sedan jag byggde upp mitt nätverk och jag arbetade mest i huvudstaden, men flest nya kunder har kommit via word-of-mouth. Jag brukar jämföra det med att leta snickare eller rörmokare - i första hand kontaktar du någon via referens från någon du litar på.
Jag återkommer till din fråga, Jan, om “What’s in it for me?” Och jag måste verkligen säga att jag är älskar ChatGPT . Vår konversation har verkligen gett mig värdefulla insikter, och ”jag” har lyckats formulera utmärkta svar. Nu har jag tillräckligt med kött på benen för att inte bara skapa en hisspitch, utan även för att utforma texter till min hemsida. Det känns helt plötsligt fantastiskt enkelt och inspirerande!