I utövandet av en mina hobbies tror jag att jag har identifierat behovet av en tjänst som skulle skapa ett stort värde. Denna tjänst är jag och två kollegor sugna på att ta fram och göra till en affär. Problemet är att jag är den med störst “domänkunskap” då jag är utövar hobbyn och de andra behöver lite kött på benen än “kom igen, det blir kul!”. Jag med för den delen, då det inte är ett litet åtagande.
Är dock nojig för att avslöja för mycket om detta. Egentligen inte för att idén som sådan är så ny eller otänkt utan för att vår exekvering skulle vara det och denna kräver inte mer än lite follow through, så är man hemma. Med andra ord är inte vi unika i vår kapacitet att genomföra projektet. Eller är vi?
Vet att det sagts här att man inte ska vara så rädd för att outta affärsidéer men det tar emot rätt så mycket.
Nedanstående låter som rena koppleriverksamheten inser jag men det är rumsrent, jag försäkrar.
Kort och gott kan man säga att det handlar om att sammanföra två användargrupper; A är gruppen man skulle tjäna pengar på, tror jag. Grupp B:s närvaro är anledningen till att Grupp A skulle vilja använda tjänsten. Problemet för oss är att sälja in för Grupp B att de också ska vilja använda tjänsten och tillgängliggöra det Grupp A söker. Pitchen till B är mer convenience och nån slags trygghet. Även viss ekonomisk vinning. Men mest att sänka trösklar.
Så. Hur tar man reda på om B (en IT-ovan grupp, enligt min fördom) vill använda tjänsten utan att C inser potentialen och drar igång nåt liknande. Jag tror att potentialen ligger i dels exekveringen (både hur och att den ens blir av) och dels att man är först ut på marknaden och blir one stop shop:en för detta.
Släpp sargen och kom in i matchen säger jag då. Utveckla vad det är ni tänker på, för annars kommer du inte få mycket till svar .
Är det en helt unik tjänst som inte finns idag ni går och gruvar på? Det är genomförandet, kommunikationen och att nå fram till er målgrupp som avgör resultatet. Inte huruvida den tjänsten redan finns. Hur många hantverkssajter finns det inte till exempel där tjänsten drar in pengar på att A erbjuder något som B är intresserad av.
Du kan ju i alla fall prata med några i varje grupp och se till att du har rätt bild av deras behov. Om inte annat behöver du ta reda på hur villiga de är att betala pengar för tjänsten.
Jag är benägen att hålla med. Det är mesta att det innebär en hel del tid och mina eventuella partners vill ha lite mer att gå på. Det är främst för deras skull jag funderar. Men visst. De får väl ta en leap of faith ändå. Kommer främst kosta i tid.
Tjänsten är så gott som unik. Finns rudimentära motsvarigheter redan nu men de är stenålder.
Ja, det är helt klart genomförandet som är nyckeln. Och kommunikationen, helt och hållet.
Jag har jobbat i många entreprenörsföretag och med många entreprenörer. Jag har aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, varit med om att någon har misslyckats för att dom har haft en fantastisk idé som sen nån annan snott. Det finns många som tror att det var därför dom misslyckades.
Man lyckas för att man genomför en idé, och man misslyckas för att man inte genomför en idé (t.ex. för att man är rädd att prata om den).
Om du tror på idén - kör!
Skit fullständigt i risken att nån snor idén. Den risken är obefintligt jämfört med alla övriga risker. Som att idén inte är så bra som du tror eller att du inte orkar driva igenom den eller att det finns hinder du inte sett eller att det inte håller finansiellt osv, osv
Tack för din input. Jag tror att vi som inte är vana entreprenörer har en bild av just detta, att man försöker stjäla idéer och är överdrivet försiktiga.
Men, som du skriver (och som jag själv skrev i början) är det genomförandet som är nyckeln. Idén är närmast banal och är långt ifrån min från början. Faktum är att jag inte ens vill tala om idén som Idén, med stort I. Idén (eller affärsidén snarare) är att genomföra projektet. Om vi skulle misslyckas skulle jag inte lägga det på tjuvaktiga konkurrenter. Om inte annat skulle det bli väldigt tydligt om det dök upp en karbonkopia.
Det stora hindret är mest att jag gärna vill genomföra projektet med mina kollegor och just nu försöker jag hitta argument för dem att det är värt att lägga tid på fritiden för att genomföra det. Men, som ni säkert tänker, är det nog bättre att driva det själv om ens partners inte riktigt är med på tåget.
Med erfarenhet av att att ha tagit ett gäng produkter till marknaden så skulle jag vilja ge följande tips.
-ingen kommer sno din idé om du pratar om den. Det finns mängder med bra idéer och betydligt färre som är förmögna att genomföra dom
-börja med problemet. Idén (dvs lösningen) är sekundär även om det är lätt som entreprenörer eller uppfinnare eller vad man kallar sig att bli kär i sin lösning allt för tidigt (jag är med skyldig till detta)
-kring din marknadsundersökning: börja med att ta reda på om det problem du tänkt lösa är ett verkligt problem. Om ja - är den tilltänkta kundgruppen beredd att betala för att du löser den?
-sen som någon ovan skrev. Det bästa är att sälja innan du har lagt tid och pengar på att genomföra idéen.
Jag arbetar med digitalisering och leder för tillfället ett team som arbetar med en helt ny produkt i tätt samarbete med vår partner som skall ta emot produkten under sitt namn. När vi började satte vi oss ned de första veckorna/månaderna och gjorde många olika övningar med intressenter av alla de slag. Det som hjälpte oss mest var de djupintervjuer och de svar vi fick från tusentals existerande kunder till vår partner. Deras önskemål, deras förväntningar, deras definition på en sådan produkt med mera. Allting så att vi kunde förstå de människorna och deras värld bättre.
Efter det gick vi tillbaka och satte igång för att producera den första pilotversionen. Den lanserades i liten skala, utvärderades och anpassades efter återkoppling. Varje förändring vi gjorde testades på hundratals/tusentals personer innan vi lanserade den skarpt.
Den version vi har nu, nio månader senare, är helt annorlunda jämfört med pilotversionen. Det vi har kvar är vision, målbild och kundresan. Allting annat är ersatt, förändrat, förbättrat eller borttaget. Nu är vi i en mycket bättre situation och känner oss helt trygga och klara att rulla ut i större skala.
Vad är lärdomen? Att alltid lyssna och förstå människornas behov och verklighet. Hur annars skall vi kunna hjälpa dem uppnå sina mål med just vår produkt? Det är inte något man gör en gång. Det är en kontinuerlig process som leder till konstant förbättring och förmåga att bättre möta behoven där ute.
Det du beskriver låter som ett hyfsat sunt tillvägagångssätt att arbeta iterativt och är väl förtrogen med det, både där det lyckats och misslyckats. Detta då i mitt dagliga arbete som utvecklare, där jag även arbetar med mina två kumpaner.
Givetvis kommer vi i så stor utsträckning bygga arkitektur och övrig implementation så att det alltid går att förbättra. Testmiljö, containers i molnet (inte one size fits all men passar bra i vårt fall), någorlunda fungerande CI/CD osv.
Det vi inte kan åstadkomma är workshops och annan input från användare på den nivån du beskriver. Vi har inte de resurserna. Istället får det bli en beta eller pilot (kanske med tillfälligt reducerat pris) där vi tar emot feedback från användare och förbättrar kontinuerligt. Vilket vi även skulle göra vid skarp drift förstås.
Utgångspunkten här är inte lösning vi vill pracka på användare utan det är något jag genuint vet behövs då jag själv hade signat up mig ögonblickligen om tjänsten funnits. Problemet är som sagt att paketera det så att både A och B får nytta, som nämns ovan.
Jag är rätt sugen på att outta det, måste bara be om lov av mina kompanjoner. Tror vi får släppa sargen, som sagt. Och skulle vi ha några ur B på forumet kommer jag i så fall gärna starta en tråd för att älta lite användarfall, om det är ok enligt forumreglerna. Eller eventuellt skjuta ned projektet, vilket givetvis kommer göra mig ännu mer besluten att göra det.
Tror mystiken gör det mer spännande än vad det faktiskt är. Väldigt grounded och “tråkigt”. Återkommer, som sagt.
Viktigaste lärdomen jag själv gjort och hört andra göra är att man själv är aldrig målgruppen. Det sista man skall göra är att designa något för en själv. Om produkten inte finns, kanske målgruppen inte är större än … den som vill bygga produkten
Ja, det är verkligen en bra poäng. Uttryckte mig en smula slarvigt dock och även om jag gör mig till representant för användargruppen så bygger jag det även på hörsägen i mitt utövande av hobbyn, dvs. att andra tänkta användare skulle vilja ha nåt liknande. Men återigen, bra poäng.