Min fru överväger starta enskild firma, önskar bollplank

Lite kort bakgrund om oss, jag jobbar 80% som konsult, min fru jobbar 80% inom vården. Hon har även ett stort intresse för matlagning inom en populär nisch. Har två barn 3 och 7 år. 3-åringen är ovanligt krävande och tar mycket tid och energi från oss båda. Livet flyter på ganska bra tycker vi även om det ofta känns väldigt stressigt pga småbarnen. Jag saknar hobbies och egentid, min fru känner sig inte uppskattad på sitt jobb, och det är svårt att hitta något annat inom samma område utan att flytta.

Idag snackade vi lite om att min fru ville tjäna pengar på sin matlagning, och jag kom då med förslaget att hon kunde laga lite mat hemma och sälja i närområdet under t.ex fredag och lördag. Tanken är att folk beställer dagen innan, sen lagar hon maten och sen levereras den typ mellan 17 och 18 till närområdet (ca 600 villor inom 2 km). Det fick igång henne som en blixt och nu har hon tagit fram meny osv osv. Hon känner folk med restaurang så allt praktiskt ska de hjälpa oss med (meny, webbshop, betalning etc). Gnisslet började väl egentligen när jag började ställa lite jobbiga frågor, såsom:

• Ditt nuvarande jobb, hur ska du göra med det?
  • Hur ska maten distribueras (kort leveranstid på färdiglagad mat max 30-60 min).
  • Kommer vi att bli helt låsta i att kunna hitta på något under fredagar och lördagar? Vad händer om vi ska iväg på något, är det ok att meddela att “vecka x och y tar vi inga beställningar”.
  • Vad händer om vi inte kan laga maten, t.ex. om vi har maginfluensa här hemma, om min fru eller jag blir sjuka? Tror knappast att det är ok att leverera mat från ett hushåll där den typen av sjukdomar finns? Det finns bara en toalett på nedervåningen t.ex.

Min fru blev riktigt sur på mig för att jag ställde dessa frågor, och hon tycker att jag “tänker för mycket”. Då hade jag inte ens tagit upp detta med registrering hos kommun då det är livsmedel som ska hanteras osv osv och all byråkrati som krävs innan verksamheten ska köras igång.

Jag kan ingenting om catering eller att jobba inom restaurangbranschen, men det känns spontant som att det som hon tänker ge sig in på har ganska hög svårighetsgrad, då det är så tidsberoende, det är liksom inte som att sälja kakor eller bröd som går att frysas och levereras lite när som. Maten som lagas måste ju ut till kunden inom kanske 40 minuter innan den blir “fesljummen”. Vi har ju ingen fancy pizzabil med värmeugn utan det är typ frigolitlåda som gäller.

Min fru verkar ha tänkt att de som beställer ska komma hem till oss och hämta maten, men det sa jag var helt uteslutet då vi bor i en smal villagata med småbarn, farthinder osv.

Min fru tycker jag har en dålig attityd och inte stöttar tillräckligt och bara ser problem, men jag är en sån som anser att “the devil is in the details” och att det är bättre att fundera igenom detta nu än att bara “köra igång”. Det är ju en sak om man är arbetslös och kanske barnalös och inte har något att förlora, men det känns som om våra liv är ganska fullsmetade redan, och denna “idé”, hur kul den än låter, riskerar att stöka till tillvaron ännu mera.

Någon med tips eller tankar kring detta? Jag tror att min fru har en bra idé och att den potentiellt kan bli mera lönsam än att hon jobbar som SSK på landstinget. Det känns mest som om vi kanske inte är överens kring om hur man startar igång verksamheten lite försiktigt, hon vill gasa på direkt med 20-30 beställningar/kväll medan jag mest trodde att hon skulle då och då sälja mat till hennes vänner när hon/vi hade möjlighet. Tycker hon det är kul och så, då kan man ju titta på andra möjligheter såsom en food-truck eller en liten restaurang. Detta är dock inget som jag är intresserad av att vara delaktig i mer än att kanske hjälpa till med IT eller bokföring, jag behöver mina lugna kvällar för att slappna av och stressa av.

/H

4 gillningar

Om detta var en bra ide, så skulle det krylla av kockar som lagar mat i sitt eget hem och det gör det inte. Att det inte gör det beror på många olika orsaker, men ett vanligt hemmakök som passar för att laga mat i finns väl nästan inte. Jag känner till en handfull, men då är det professionella kockar som har dessa.

Laga 20-30 beställningar per kväll som ska levereras till kund får mig att undra vem som ska köra ut dessa till kunden. Gissar att det blir du som får göra det och då är det bye bye till lugn o ro hemma som du så väl förtjänar och behöver.

Att starta en egen restaurang utan egen restaurang-erfarenhet låter som mycket naivt. Känner väldigt många kockar personligen, och jag har vid flera olika tillfällen frågat några olika kockar varför dom inte startar en egen restaurang och då bli svaret ungefär så här: finns väl ingen bransch som har så många konkurser som restaurangbranschen, och jag vill inte vara en del av dom konkurserna. Men, det är klart om man vill jobba nästan dygnet runt, så kan man väl starta en egen restaurang och hur går det då med hemlivet? Tipset är väl att be henne jobba extra på någon riktig restaurang för att se hur det är i verkligheten. Antingen blir hon eld och lågor, och går vidare, eller så blir hon avskräckt,

6 gillningar

Jag håller med @epostaren 100% och tänker så här: Varför tar hon inte jobb på restaurang istället? Hon känner ju folk som kan fixa in henne.

Är kvällar ett problem så finns lunchrestauranger och skolkök.

1 gillning

Så är det alltid när man inte håller med till 110% :joy:

Jag tycker du tänker rätt, att mer testa i liten skala, om kunder gillar det, om din fru verkligen tycker det är kul om 3 mån.

Sen är det ju det där med att få lov att göra det mht alla regler runt restauranger. Måste ni kolla upp typ. Även för mickro skala.

Annars är det väl bra att hon går igång och vill göra det men viss realism kan ju vara nödvändigt.

Och ni måste ju båda vara med på det. Speciellt med 2 små barn.

En annan tanke är om det är smart att båda är egenföretagare mht inkomst trygghet. Om hon ger upp jobbet. Om du nu har egen firma?

1 gillning

Jag tycker det är spännande med företagande och gillar när folk vill något dock så tror jag man bör fundera lite innan man kör igång som du säger. Jag tror att tyvärr att laga mat hemma blir svårt av en mängd anledningar, vilka några du redan beskriver. Man måste även förstå att det behövs ganska stora volymer i den typen av verksamhet för att ens kunna tala om en rimlig ersättning för nerlagd tid.

Jag tänker såhär:
Att ta anställning i resturangbranschen eller på en cateringfirma kanske är första steget och se om det är något man verkligen vill ge sig in på? Kanske kan hon till och med sin variant av matlagning och använda den där? Om man inte vill byta bana helt så kan man ju alltid gå ner lite i tid på sitt “vanliga” jobb och testa det någon dag i veckan. Sen om man tycker att det är helrätt så kan ju en egen firma vara rätt senare, men inte i ett vanligt “hemmakök” utan då startar man en mer konventionell variant.

Med risk att göra er besvikna så tror jag att laga mat hemma till grannarna är något man på sin höjd kan göra för lite “omärkta sedlar”, men att få till det till en legitim verksamhet i den omfattning som krävs tror jag blir svårt.

EDIT: Har varit slarvig med att läsa tidigare svar som ungefär svarar samma som jag, så det blev ju lite dubbelpostat. :slight_smile:

Hej!

Jag håller med om övriga att det kanske inte är en hållbar affärsidé i längden. Med det sagt, ta vara på din frust entusiasm inför att starta något eget! Det finns en massa saker kring matlagning hon skulle kunna starta något eget kring (allt från onlinekurser till matlagningsworkshops). :slight_smile:

Vad är det värsta som kan hända om hon drar igång det?

Minns att DN hade en artikel om just att det har blivit populäre med att sälja mat/bakverk via sociala medier och att det är så många som missar alla de regler/lagar som finns när det gäller att sälja livsmedel. De intervjua en kvinna som bytte helt bana för att laga mat i sitt hem. Kanske kan ge inspiration :slight_smile:

2 gillningar

Det korta svaret: nej, nej, nej!

Som hobby - fixa inför vänninnors fest etc JA, såklart en fin hobby.

För er relation med små barn inblandade så är detta som jobb inte någon bra idé. Och inte annars heller…

Lyssna, var intresserad. Ställ dina frågor - tänk på HUR du ställer dem. Hon behäver få känna sig stöttad/lyssnad till.

Hon drömmer, du är realistisk. Är hon driven nog? Kan du bara sitta still i båten, till hennes skapar-eurofori går över (man blir hög på hormoner) och till hon själv kommer på att detta inte är någon bra idé?

Sätt tydliga gränser. T ex säg OM du ska göra detta så tar jag barnen planerat max två helger per månad för att du ska kunna göra detta. En helg ska vi ha tillsammans hela familjen och en helg ska jag kunna göra vad jag vill.

Jag är mycket tveksam till att hon får godkänt till detta då det är livsmedel hemifrån. Så bäst kanske är att inte diskutera för mycket innan ni vet mer. En sak i taget så kommer hon se att det inte är någon bra idé som jobb att leva på.

4 gillningar

Tyvärr har du varit helt opsykologisk. Hade hon fått tänka igenom det hela eller kanska testa i liten skala, så hade hon väldigt snart lagt detta bakom sig.

För husfridens skull, låt henne hållas ett tag, så löser sig detta med automatik.

2 gillningar

Jag förstår din fru. Du är väldigt negativ och inte stöttande. I min värld så stöttar man varandra i en relation.
Men, du verkar ju få medhåll här av många andra så kanske är jag som har fel och är naiv.

Jag tycker alltid att man ska prova idéer och catering hemifrån är en bra idé.
Det är enkelt att få sitt kök godkänt, man kontaktar kommunen, miljö och hälsa gör ett hembesök, man betalar avgiften och så är det godkänt (själv tycker jag det är alldeles får låga krav för att få kök godkänt).

Några punkter jag hört; man ska kunna tvätta händerna på ett separat ställe från där man hanterar råvaror (toan typ). Man ska kunna kyla färdiglagad mat och hålla det kallt (kylskåp). Man ska kunna spåra råvaror var de kommer ifrån (kvitton på inköp). Temperera maten och se till att den är tillräckligt uppvärmd (termometer).
Sen rent och städat och använda sunt förnuft.
Förpacka färdiglagad mat på ett hygieniskt sätt.

Se till att kunderna hämtar maten så ligger ansvaret på hanteringen av maten hos dom efter de har hämtat den.

Tycker absolut hon ska starta eget!

2 gillningar

Ser det mer som om TS är realistisk och ställer relevanta frågor som hon reagera infantilt på. Känner mest att det är hon som tänker för lite än att det är TS som tänker för mycket.

2 gillningar

Kolla mad Kommunen så blir det med största sannolikhet stopp att laga mat hemma i eget kök för att sälja.

1 gillning

Håller med.
Jag och en vän som tidigare jobbade på Operakällaren ordnade för bröllop 50:års kallas etc. Men det behövs ett riktigt resturang kök, Värmeskåp plus en massa annan utrustning.
Vi hade samarbete med en restaurang och fick låna deras utrustning. Spisar ugnar etc samt det vi inte köpt på oss
som behövs för servering.
Hur tänkte ni leverera eran
hand vispade Bea sås etc.
Jag personligen skulle inte syssla med detta igen.
Det finns 1000 tals bättre kockar som funderar i dessa banor.
Sen TIDEN!!
Ni blir blockerad från onsdag till söndag.
Vad skulle du och barnen tycka.
Mycket att tänka på.
Be henne jobba extra i ett restaurangkök l
Fredag o lördag några månader innan hon tar steget.
Lycka till

1 gillning

Jag kan hålla med din fru och tror att du genom att ösa på med alla problem dödade idén och med det möjligheten att få ett anpassat projekt som passat er.

Min erfarenhet av att starta företag (eget o andras) är att det alltid finns mer som talar mot än för. Dessutom tror jag inga lyckade företag (som hållit under längre tid) har blivit vad de var tänkta som från början. Det är genom att lösa problem under vägen som man justerar och ibland viker av på en sidoväg.

Jag kan inte catering-branschen men jag kan tänka mig att samtal/möte med kommunen kanske skulle visa att ert kök inte höll för så stor produktion utan det krävs ombyggnad eller ett mindre projekt. Då tar man beslutet om nästa steg. Koll runt företagsformen kanske gör att själva administrationen känns väl stor så då väljer man att gå genom någon annan eller bita i det sura äpplet och lära sig. Distribution - hon kan ju inte vara den första så det kanske finns distribution “outside the box” som någon testat (eko-ringen kommer tex till en plats där folk får hämta). Osv, osv, osv

Det är genom att lösa problemen vid varje steg som man växer som företagare. Eller så inser man att detta inte är något för en men då gör man det för att man själv upptäckt det vid en viss punkt - inte för att man dränkts av alla problem som kan uppstå

Jag har ingen som helst åsikt om hon ska starta eller inte - man får för lite om henne för att jag skulle våga säga bu eller bä.

Slutligen, nu svär jag kanske i kyrkan men det finns något i ditt inlägg jag känner igen när kvinnor funderar på att starta eget - män som oroas hur mycket tid det kommer att ta från familjen och hur mycket mannen ska behöva göra. Jag har under alla år inte hört någon kvinna ta upp detta.

3 gillningar

Är det verkligen så?

Jag har nämligen diametralt motsatt erfarenhet från mina vänner och bekanta där ofta mannen har en färdighet det går att bygga ett företag kring (plåtslagare, IT-konsult, tandläkare, det spelar ingen roll), men där kvinnan i förhållandet absolut har synpunkter på tidsåtgång.

Kan det vara så att män och kvinnor är lika goda kålsupare här?

#feministjavisst

6 gillningar

Klart man ska stötta.
Men när frugan är supernaiv och hennes idé mest påminner om när min dotter i förskoleålder ska ”ha en kiosk med saft” på garageuppfarten, då kan det vara bra med ett nyktert och vuxet perspektiv.

4 gillningar

Kan vara - jag skriver bara det jag varit med om

Det blir lite tramsigt när någon ska könifiera ett beteende och försöka använda sin anekdotiska erfarenhet till att göra ”män” som grupp till ogina och egoistiska varelser, tycker du inte det själv?

Jag kan ”skriva det jag varit med om” i extremt negativa ordalag med såväl kvinnor som män i huvudrollen. Det fyller dock ingen funktion och saknar relevans för de flesta samtal.

4 gillningar

Tycker du har fått mycket intressant feedback från forumet. Tycker självklart att du har rätt i att lyfta dessa frågeställningar, det är väl inte så illa att testa hur vattentät affärsplanen är kan jag tycka.
Sen kan man såklart lyfta detta på lite olika sett, vet ju inte hur er diskussion har sett ut hemma.

Samtidigt så, om det finns möjlighet och utrymme, tycker jag att ibland kan det bara vara bra att testköra. Låt din fru avsätta en budget för att starta upp detta - kanske ni kan avvara 10.000-20.000 kr för att testa hennes affärside.

Kan dock hålla med om att det är inte en lätt bransch att ge sig in på, speciellt med hur läget på marknaden ser ut nu med att man spontant kan få mat serverade hem via några knapptryck bor på mobilen.

Låter dock som att din fru har en nisch hon ev. kan ha hittat - låt henne testa skulle jag säga. Sätt upp en grovt strukturerad affärsplan, kan vara kul att få tackla lite utmaningar på vägen.

Mvh,