Jag är nyfiken på dig som lyckats som Entreprenör.
Idag spenderar jag över 1 kvällstimme per dag för att spåna/testa affärsidéer med ambitionen att bygga ett +100 miljonersbolag i framtiden som jag brinner för och som såklart blir mitt huvudsakliga jobb.
Jag har drivit/driver ett par sidobolag (1-2 msek) samt jobba är heltid som välbetald IT-säljare på en börsnoterad scale-up.
Jag vet inte om det är rätt väg att gå att spendera 1-2 timmar på kvällen för att spåna idéer.
Jag har gjort det i över 8-10 år men lyckas inte bygga bolag i den storleken.
Jag är varken expert på något annat än på papper. Jag kan sälja och spring/getting things done.
Vad irriterar du dig över? När känner du att lösningarna är otillräckliga? När får du problem som inte är lätta att lösa? I vilka situationer är det obehagligt?
Börja leta bland problemen - inte försöka hitta idéer.
Vet inte riktigt vad jag tror om att sitta och hitta på idéer. Varannan jeppe har en idé och idéer är inte värda något om du inte agerar på dem. Om man ser till risk och entreprenörskap är det oftast bättre att komma in och förbättra andras idéer, genom att förlänga deras tjänster eller kombinera med andra tankar som klickar ihop (Originals av Adam Grant har lite intressant om det).
Fuck Logic 2 har en del bra övningar för att komma igång med att generera idéer.
Om du är grym på något specifikt som många vill bli är e-kurser en väldigt skalbar väg att gå för att bygga upp en verksamhet.
Precis som @Pareto var inne på är det också bra att fokusera på att lösa problem istället för att hitta på idéer.
Kanske är sent på kvällen också en ganska dålig tid att tänka klart och nytt på också?
Jag tror inte heller på att sitta och hitta på idéer. Det är inte geniala idéer som skapar 100+ miljoners bolag, det är “okej” idéer som man tillsammans med duktiga människor lyckas lösa lite bättre än andra företag, eller med en ny twist. (okej då, ibland kommer man på geniala idéer, men det kanske är en handfull sådana per decennium, och inget man kan tänka sig fram till hemma vid köksbordet)
Ta 10 “okej” idéer istället och spendera en månad per idé med att bearbeta och försöka sälja in den till folk. Lyckas du paketera en okej idé på en sätt som får folk att säga “du kan få mina pengar här och nu” så har du helt plötsligt en genomarbetad affärsidé och en lista på kunder. Sen tar du den affärsidén och kundlistan till investerare och/eller potentiella medgrundare som kan bygga produkten/tjänsten.
Håller helt med. Och de idéer som är det som startar maskineriet brukar ganska fort vidareutvecklas till något nytt.
Obs obs! Är det en teknisk lösning och du inte kan utveckla gör du bäst i att skaffa fram pengar innan du börjar leta partners, nästan alla seriösa och duktiga utvecklare kommer förvänta sig pengar up front eller att du har kompetensen att skaffa fram det. En svår balansgång. Så om du inte är en insider från Handels är det bara att sätta igång att lära dig hur du ska få någon att stoppa in miljoner i ditt bolag, alternativt belåna dig / nya AB:t via Almi Invest eller liknande.