Du är på helt fel spår.
Jag har själv varit egen företagare och ser klart och tydligt hur Henrik79 avstyr en katastrof.
Det tror jag säkert de är, men kan det ändå finnas en liten skillnad där kvinnorna har mer synpunkter på mannens tidsåtgång i firman medan männen har mer synpunkter på “hur mycket mannen ska behöva göra [i firman]”?
Egna anektdotiala erfarenheter pekar på att det är så, men det är som sagt bara anekdoter…
Hur kan du veta det innan det ens kommit förbi ett tidigt idéstadie? Det finns många passager och kontroller på vägen från tidig idé till genomförande. Att bromsa en idé så tidigt och inte låta den andre personen lära sig något känns fel för mig.
Utbrändhet, skilsmässa och personlig konkurs?
Nu var det väl inte idéen i sig som bromsades, utan snarare när det började utvecklas till något som kan spåra ur?
Haha…jo det finns ju alltid en risk. Frågan är hur reel den är för deras del i detta scenario?
Det kan också finnas risk för skilsmässa om man inte samarbetar och stöttar varandra på ett bra sätt.
Men oavsett vad kan man alltid diskutera riskerna och lägga upp en strategi för att undvika dom mest katastrofala. Så länge hon inte är helt ansvarslös (vilket jag inte tror) bör det gå bra.
Jag håller med att det vore tråkigt att gå i personlig konkurs, få sälja huset, skilja sig och bli uteliggare bara för att frugan ville laga lite mat…
Det är inte ens en idé. Det är en dröm, en mardröm och dom vaknar man upp från i tid.
Kan det vara bra att din fru lagar lunchlåda, lägger de i frysen hos er och säljer mycket på en gång (för att minska tid för leverans) för billigare penga?
Typ 500 kr för 10 lådor med olika maträtter. På det sättet kan man sälja 10 lådor till en person på en gång.
På mitt gamla jobb och nuvarande jobbar köper många lunch varje dag.
Låt henne testa tycker jag.
@MsExcel Det här tycker jag var en kreativ och bra ”vidareutveckling” av grundiden som gör att caset ser klart bättre ut 
- Går att laga mat i omgångar
- Flexibel tillverkningstidpunkt
- En separat frysbox för förvaring
- Mindre temperaturkänsligt distribuera frysta varor i närområdet
- En väl vald leveranstid i veckan
- Rejäl intäkt per leverans
- Går spara och äta upp själv vid dålig försäljning
- Går rea ut vid dålig försäljning
- Går erbjuda många olika rätter samtidigt
Under min 30+ år där jag arbetat med både småföretagare och storföretagare så har jag aldrig hört att en man låter stoppas när han vill starta eget. De byter fru om den gamla gnäller för mycket. En del är framgångsrika och en del förblir småföretagare hela livet. Som jag ser det bör din fru starta om hon vill. Enskild firma kostar inget att ha och hon slipper lämna in årsredovisning och ha styrelse bl.a. Om bolaget växer kan man starta ett AB när det blir aktuellt. Dina frågor till henne må vara sakligt grundade men helt ointressanta i startläget. Det finns inga siffror som tyder på att de som planerar bäst når störst framgång. Det finns däremot forskning som tyder på att företagarens övertygelse på sin affärside är helt avgörande. Vad jag försöker säga att karlar skriver sin affärsplan på en servett på lunchrestaurangen och startar. Några år senare omsätter företaget 90 miljoner. De löser problemen på vägen. Bara för att hon inte har alla svaren nu betyder ingenting. Om det skulle vara så att bolaget av någon anledning inte utvecklas eller måste läggas ner så är detta inte ett misslyckande. Detta är viktigt. De flesta företagsledare vet att alla har gjort många affärer som inte blev det de önskade. De kallar det för erfarenhet och ju fler konkurser de har bakom sig ju fler jobb får de. De är ju så erfarna
Jag säger: kör så det ryker. Lös problemen på vägen och se det som att ni skaffar erfarenheter som ni kan välja stärker er eller stjälper er. Det är helt upp till er själva. Att starta eget kan bli det absolut bästa som hänt er. Att starta är väl inget.
Jag förstår din fru helt och hållet. Jag är själv en kvinna.
Du finns för att stöta henne, inte stoppa henne.
Den här repliken på mitt inlägg var nog menad till dig @Henrik79 ![]()
Kan jag få källa på det, tack.
Detta är ett utmärkt råd.
Andra idéer:
Marknadsundersökning: Flyers med en länk till en webbplats med en enkel startsida där det står “Gå med i väntelistan, vi mailar dig när en plats blir ledig!”.
Börja långsamt, skala upp. Börja laga 1 middag och försök sälja den. Gå till 4 dagar i veckan på huvudjobbet när du behöver tid. “Bootstrapping”, mycket vanligt för programmerare.
Om jag ville starta något sånt här skulle jag älska det om min partner frågade mig “Hur kan vi få det här att fungera? Kan vi planera experiment?”
“Strategic flexibility”
Man bör absolut inte dra för stora slutsatser av någon författares åsikt eller av något enstaka koncept. Forskningen inom företagsekonomi är fullt av folk och perspektiv som inte är överens alls om någonting.
Visst är det viktigt att faktiskt komma igång istället för att sitta i åratal med en affärsmodell, men att säga att det är slöseri med tid är alldeles för extremt. Tänker att risken är stor att det blir missvisande i artiklarna också, pga Survivorship Bias, när man bara radar upp ett antal företag som lyckats.
Får lite vibbar av ett argument från en första-årig ekonomistudent när jag läser.
On topic: Trådskaparens farhågor är helt och hållet rimliga (och inte alls sexistiska). Jag gillar rådet som redan givits som föreslår att frun bör prova på att jobba i branschen på något vis först. Idén kan säkert fungera, dock troligtvis med relativt låg lön, men hon bör verkligen veta vad hon ger sig in på.
Skjut inte ner iden med ditt motstånd innan den har fått växa fram! Det är en klassisk brainstormingregel att ideer inte ska kritiseras i första fasen utan det kommer senare, när allt ska konkretiseras. Första fasen handlar om vad man vill och hur riktningen ser ut, visionen.
Sedan kan man stötta känslomässigt även om man för stunden inte är beredd att stötta praktiskt. Försök att tänka tredimensionellt, att varken hon eller du vet hur situationen kommer att bli. Man utvecklas under resans gång och det som verkar svårt och tråkigt kan vara mycket roligare och givande än man tror.
Vem vet, Linas matkasse måste ju också ha startats med en sån här ide en gång i tiden.