Jag kommer under hösten ge ut en barnbok via hybridförlag och har nu börjat den spännande resan med hemsida, företag etc. Min stora förhoppning är att någon gång i framtiden kunna använda kanske 2 arbetsdagar i veckan till att skriva böcker. Har alltså inga planer på att helt sluta med mitt vanliga jobb, även om jag inte tackar nej till att bli en bästsäljande författare heller
Det jag undrar nu är om det finns någon vänlig själ här i forumet som själv skriver och tjänar pengar på det och kan tänka sig att vara lite mentor/bollplank med mig? Eller någon som tycker det skulle vara kul att tankespjärna med mig och få lite fart på mitt AB?
Hade blivit så oerhört glad om någon vill förbarma sig över mig, när jag skrev boken fanns varken tankar på eget företag eller förtjänst med, jag skrev för att jag hade en berättelse som ville ut. Så det är många frågetecken och nya funderingar som dyker upp längs vägen.
Är man nyfiken på mig och min bok får man gärna kika in på www.akessonida.se
Hej @Greger
Jag vill nog främst hitta en mentor här som kan hjälpa mig med själva företagandet. Så bokföring, marknadsföring, fakturering, vidareutveckling etc. Har aldrig drivit företag tidigare så det här är en helt ny värld för mig. Har man erfarenhet av att driva företag inom bokbranschen eller som författare tänker jag att det säkert ger en extra dimension till det hela men är absolut inget måste. Jag blir glad om någon bara vill hjälpa mig tänka och räta ut lite frågetecken.
/Ida
Whoop whoop whoop - gör mig SÅÅÅÅ glad att höra detta. Och VILKEN fin ‘ask’ (sagt på engelska)!
Jag hoppas du får många svar, inte minst med förtydligandet:
Är själv företagare, så någon kanske undrar varför jag inte erbjuder mig, men… ärligt talat tror jag du förtjänar någon som är mer insatt och intresserad av själva företagandet än vad jag är.
Har lagt en förbeställning på två böcker, tänker det blir en fin present till mina två bonusbarnbarn-familjer.
Hej Ida, grymt att du tar steget och startar ett AB!
Mitt främsta tips; fokusera 90 % av din energi på att skriva en bra bok och ta reda på hur du kan nå ut med den till dina kunder.
Det är grundpelarna i att driva företag. Många gör felet i att tro att man måste “lära sig att driva företag” och att det är jättekrångligt.
Det är det inte.
Skapa en produkt som du kan få folk att betala för. Då är du en företagare.
Jag hade betalat en liten slant till en bokförare som hjälper dig med moms och redovisning, så du kan fokusera på det som är viktigt.
Hej Erik
Tack för ditt svar.
Jag har också tänkt lite i de banorna, att produkten och att sälja är viktigast.
Lite frågor handlar väl om hur jag gör med t ex fakturor från illustratör och förlag, avtalen är tecknade i mitt namn eftersom jag inte hade startat företaget då, hur gör jag när fakturorna kommer, ska jag be dem ställa dem till företaget? Ska jag “sälja” boken till företaget som sen säljer boken? Hur gör jag för att det ska bli rätt rent bokförings och skattemässsigt?
Vill nog också bolla lite hur jag kan jobba med mitt författande för att få det till en stabil sidoinkomst, vilka vägar finns där att ta? Skriva böcker, någon form av prenumerationstjänst på berättelser? Författarbesök? Föreläsningar? Skolbesök?
Ja du ser, många frågor, inte lika många svar.
Är också lite rädd för att samla på mig utgifter nu i början, t ex bokförare, innan jag vet om jag kommer sälja något. Samtidigt inser jag ju att ju mer tid jag lägger på saker som jag inte kan och tycker är roligt, desto mindre tid är där till det som faktiskt är viktigt, dvs att sälja och skriva böckerna… Klurigt det där, hur stora utgifter vågar jag ha?
Hej
Nej jag har inte hunnit lyssna på det än, dock lyssnat på avsnitten 266 och håller på med 267 om företagande och nappade på idén med att efterlysa en mentor där.
Ska absolut lyssna på senaste avsnittet också, verkar spännande.
/Ida
Förstår att det blir mycket och överväldigande i början. Har sett det flera gånger tidigare med nya företagare.
Mitt främsta tips är; oroa dig inte för skatter, moms och fakturor innan du fått igång din försäljning.
Oroa dig inte heller över föreläsningar, författarbesök, skolbesök och premurationer.
Det enda du behöver oroa dig över är att skapa en produkt som folk vill betala för.
Persoligen hade jag startat en enskild firma, betalt fakturorna via den, och sen fokuserat allt på att skapa boken. Försök hitta en säljkanal där du kan nå ut till dina kunder (Facebook marknadsföring, Tiktok, Google Ads, online bokhandlare eller vad det nu kan vara).
Det andra löser sig, och även om det skulle bli en faktura fel så går det alltid att fixa i efterhand.
Så återigen; lägg energin på att skapa en bra produkt och ta reda på var dina kunder finns.