Eget litet aktiebolag tips

Jag har precis kommit igång med mitt AB, som bara kommer inkludera mig och ska möjliggöra indrivning av sidoinkomster (det kanske växer till något större senare).

För mig som är själv i företaget, vad är era främst tips för att göra det så enkelt och smärtfritt som möjligt. Jag har redan företags-konto hos SEB och en basic-prenumeration på Fortnox (där jag utöver bokföringen använder deras fakturafunktion).

Finns det också något viktigt att tänka på/inte glömma av att jag behöver göra?

(För kontext: det är ett konsultföretag inom hälsobranschen (föreläsning, samtal etc.), så mina utgifter kommer vara väldigt låga)

2 gillningar

Saker jag kommer på är pension/sociala avgifter (YEL i Finland) ingen aning om ni ens har det eller hur det funkar.

Försäkringar beroende på vad du ska göra.

Kanske lägga in en mindre summa och investera i bolaget för att täcka löpande kostnader och bygga historik ifall du vill bygga något i framtiden och inte har kontinuerligt kassaflöde.

Du behöver bra fakturor och vilkor, förstå moms och skatt men de antar ju att du kan iom att du verkar bokföra själv.

Företagskort så behöver du inte hålla på med pappers kvitton, eller mindre iaf.

idk, de kom ja på nu.

EDIT: om du inte är bokförare så låt en professionell gå igenom det du bokfört iallafall de första åren så att det blir korrekt, tror de finns mer fallgropar med ab än man kanske först är medveten om.

1 gillning

Försäkring är ett krav oavsett vad för verksamhet du bedriver. Skulle något hända med dig när du är iväg och reser eller liknande så måste ditt bolag ha en korrekt försäkring. Så det hade jag tecknat.

En redovisningskonsult kan vara en bra idé att ha på löpande och ta hjälp av vid behov för bokföringen och generella frågor kring inköp osv.

1 gillning

Jo en försäkring är vettigt. För ensamkonsulter inom mjukvaruutveckling eller ingenjörskonsulteri finns sådana hos de vanliga försäkringsbolagen. Ca 7000 SEK per år får man räkna med i premie för en ensamföretagare.

När du börjar få rejäla intäkter är det vettigt att läsa på om skatteplanering mm för mindre AB . Mycket man kan styra bra eller mindre bra om man bestämmer över sitt AB helt själv

Tack för ditt snabba svar!

Eftersom mitt företag i stora drag är vid sidan av och litet tänker jag att det är många saker jag inte behöver tänka på till en början?

Till en början, med så få fakturor, gör jag det själv (mkt går automatiskt) men vid bokslut kmr jag ev. betala för en redovisningskonsult som kan kolla över allt.

Skulle du säga att det är obligatoriskt med någon typ av försäkring när företaget är så litet samt vid sidan av en annan anställning?

Beror på om du drar på dig risk att du gör en tabbe som skulle kunna göra att någon hamnar i tvist med dig eller stämmer dig. Juristhjälp då om du behöver den. Även viss hjälp om du gör klanterier som styrelsemedlem i ditt bolag om jag minns rätt.
inte så ovanligt att kund man säljer sina konsulttjänster åt kräver ett mångsidigt avtal som gör en försäkring lämplig och ibland kräver kunden att du har en ansvarsförsäkring för att täcka dina åtaganden.
Om du är tveksam kan du prata med ett eller ett par försäkringsbolag. Dom kan peka på standardavtal för konsulter i olika branscher man kunde läsa på om och berätta vad som täcks av försäkringen.
Det “standardavtal” jag läst var verkligen omfattande som default. Täckte även projekt där man åtagit sig att leverera viss specad produkt på avtalad total tid och kostnad etc.
Som vanligt lyssna men tro inte på allt försäkringsrådgivaren säger. Dom säljer gärna på dig en försäkring du inte behöver.

Definitivt en företagsförsäkring med ansvarsförsäkring för konsultverksamhet, kostar några enstaka tusen om året.

Om du bara gör någorlunda rätt i bokföringen, https://www.arsredovisning-online.se. Ladda upp din SIE, next next finish, årsredovisning klar. :+1:

2 gillningar

Jag startade mitt konsultbolag för ett år sedan i juli och tänkte ungefär som dig gällande bokföring, låga kostnader och att det kändes relativt enkelt att få snurr på ett litet AB.

Ack så fel jag hade. Vad jag lärt mig är att bokföring är en snårig djungel där du garanterat går vilse om du inte vet vad du gör. Köp in tjänsten av en redovisningsbyrå. Fakturan jag fick från dem för maj månad var på 750kr (alltså inte mycket pengar)

Det andra jag lärt mig är att de låga kostnaderna må vara låga i jämförelse med ett företag som exempelvis tillverkar något. Men låga kostnader har ändå en tendens att bli fler än du tänkt och äter snabbt upp din kassa om du inte får in pengar i bolaget.

Sen är det de här med att få in pengarna. Det tar minst 10 gånger längre tid att få till affärerna än du först tänkt dig. Även om jag hade ett starkt kontaktnät och ett säkrat uppdrag innan jag ens startade mitt bolag så tar det oerhört mycket tid att hitta affärerna och få de att gå i lås.

Lycka till med att få snurr på ditt företag :victory_hand:

1 gillning

Kuuung, tack så mycket!!!

Först och främst, grattis till att du har startat bolaget och välkommen till forumet, @Ljungerino.

Som några i tråden redan har varit inne på är jag inget stort fan av att sköta bokföringen själv. För de flesta är bokföring inget man kan från början, och den tid som krävs för att lära sig det ger ofta sämre avkastning än att lägga samma tid på att sälja en ny föreläsning, några coachningstimmar eller det som faktiskt driver verksamheten framåt.

Därför brukar jag ge samma råd till de flesta som startar företag: fokusera på försäljningen. Sälj skinnet innan björnen är skjuten. Sälj, sälj, sälj. Det är försäljningen som genererar intäkterna, och utan intäkter blir allt annat sekundärt.

Jag skulle också rekommendera att titta på de två avsnitten med Monica Molander och en annan person i communityn som nyligen startat sitt bolag. Där finns många konkreta och bra tips för den som är i början av sin företagsresa.

1 gillning

Tack så mycket, jag tar med mig detta, redovisningsbiten är definitivt något jag ska ta hjälp av när det väl gäller. Över tid tänker jag att jag kan lösa det själv, då det handlar om så simpla saker

Tack så mycket Jan. Jag får se när jag hugger tag i redovisningsbiten på riktigt, nog mot slutet av mitt räkenskapsår (dec) - mycket sköter redan sig själv. Jag har flera projekt påväg in men ska fortsätta leta möjligheter till att sälja, så mitt fokus ska vara där.

Jag får nog kolla på dem avsnitten igen, dem var bra (har lyssnat i några år till er :slight_smile:)