Inför att starta eget företag

Jag har 2 frågor på detta temaet.

1. Jan säger att man ska ha ett eget företag vid sidan av, som man kan göra verksamt när man får en idé. Men hur rimmar detta med konkurrens i det företaget som man just nu är anställd i? Exempelvis stod det i mitt anställningskontrakt till mitt förra jobb, att man inte fick starta eget företag under anställningsperioden, som SENARE efter att anställningen upphört, skulle bedriva konkurrerande verksamhet. Jag var tidigare anställd som konsult, och vill nu starta eget inom samma verksamhet. Jag har nu bytt jobb till offentlig sektor, men tycker detta är bra att veta för framtiden.

2. Jag känner mig minst sagt överväldigad inför allt att sätta sig in i vid uppstart av nytt företag. Det är ett 1-personers företag som jag kommer ha vid sidan av min andra anställing. Jag såg en checklista på verksamt.se, men denna var väldigt komplicerad. Är det så avancerat att starta eget? Har inte sett att Rikatillsammans har behandlat detta temaet med uppstart av eget företag speciellt ingående. Hur man gör från A till Å. Om jag har fel, kan någon länka till det avsnittet?

Tack på förhand :blush:

@jetman har en bra sammanställning i denna tråd, börja där och nej det är inte så komplicerat:

4 gillningar
  1. Ja, i många avtal står det något liknande vilket är förståeligt. Men det är ju inte din nuvarande arbetsgivare så fritt fram?
  2. Här har du en bra tråd att börja kika i, förutsatt att du vill starta aktiebolag:

Det är inte så avancerat, men fattar känslan av att det är överväldigande då det tycks vara hundra hinder man måste hoppa över för att komma igång. Men i grunden behöver du bestämma om du ska starta enskild firma eller aktiebolag. Finns för- och nackdelar med båda.

2 gillningar

Tack, ska kik på det :grinning:

1 gillning

Tack, ska kika på det :slightly_smiling_face:

1 gillning

Om du tänker använda dig av en redovisningsbyrå som du kanske fått rekommenderad (En bra idee) som du vet! är duktig och pålitlig kan du låta dom starta dit AB åt dig. Då behöver du bara svara på en hel del frågor. Bra att läsa på kring dom. ( och betala ett arvode förstås för jobbet. Ett mindre antal tusenlappar). Så gjorde vi senast. Tar ett tag för bolagsverket att processa…
Skaffa bankkonto + företagsförsäkring mm. Banken och ditt försäkringsbolag kan hjälpa till.
Ex Teknikonsulters “standardförsäkring” går på häraden 7000 per år. Mjukisar aningen mindre.

Eller så kan man köpa ett “standardbolag” av en firma som inte gör annat är startar bolag. Kanske 5000 SEK
Men då måste man ändå ändra en massa från den standardmall på bolag man köpt. Så har jag varit med och gjort en gång och fungerade det också bra. Lite struligt när alla företagsdata inkl namnet och adress ,telefonnummer är missvisande ett antal veckor men man kan göra affärer bums via en fullmakt.

Man kan låta redovisningsbyrån sköta all bokföring/bokslut etc men det finns en del val som måste göras speciellt vid bokslutet men även löpande. Ägaren bör vara påläst nog för att kunna diskutera de olika valen och förstå vad dom medför! En del val påverkas av dina preferenser, beläggningen och framtidsutsikterna.

1 gillning

Håller helt med. En bra väg är att gå via en redovisningsbyrå direkt som kan hjälpa dig reda ut dessa frågor samt även hjälpa till med uppstart och bokföring från start. Jag driver själv en redovisningsbyrå och hjälper till vid uppstart av bolag, vilket oftast blir så mycket bättre än när man tar det själv från start och tänker att man löser allt på egen hand. Tiden går fort och många skjuter på hela redovisningsarbetet tills det blir en alldeles för stort hinder att ta sig över och då tar man i bästa fall hjälp då, men det brukar ofta kunna kosta en del extra för att komma ikapp med allt.