Vi har ett nystartat företag (AB) och vi letar efter en redovisningskonsult.
Info: Vi har just startat, och därför har vi (ännu) inga krediter eller debiter. Vi vill inte göra fel och få en ekonomisk smäll på fingrarna.
Redovisningsår: 0110-0931, alltså oktober till september.
Jag tror att vi behöver göra detta: fakturera för tjänster vi säljer, sedan göra vårt första bokslut 31/09/24. Jag har intresse av att lära mig, men samtidigt så skulle det vara skönt att betala för att få det fixat.
Vi är (snart) momsregistrerade.
För bokslut: en redovisningskonsult behövs då jag inte kan. Spara kvitton/fakturor.
@janbolmeson förklarar att det är så lätt att starta bolag. Men jag tycker att det är komplicerat. Jag söker en tydlig guide. Verksamt.se?
För redovisningskonsulten: Om du vill ha en människa att prata med nära dig och vill ha konkreta råd så är det nog lättare om du berättar var du finns och kanske vad ni tänkt göra i bolaget. Olika konsulter har lite olika specialiteter och en del undviker vissa branscher.
När jag själv registrerade bolag nyligen fick jag sen mycket reklam i posten om såna här konsulter i min närhet, och jag hittade ytterligare själv genom att googla på ordet “redovisningskonsult” och mitt ortsnamn.
Vad är det för guide du söker? Det praktiska med registreingar hos myndigheter och annat finns ju många trådar här som avhandlar och sånt kan du också hitta hos t.ex. verksamt.
Jag tillhör också de som inte tycker det är så komplicerat, men allt blir ju lättare ju mer man gör det. Ta det lugnt och sakligt bara, och läs på eller ställ frågor vid tveksamhet.
Glöm inte att det finns böcker också, t.ex.
Om du gillar böcker, kolla gärna ditt lokala biblioket så slipper du lägga ut pengar innan du måste.
Hur ditt bolag blir nästa Spotify eller Klarna är en större fråga.
Om du har speciella frågor du inte hittar svar på här i forumet så går det ju att ställa dem också här. Den svåraste frågan är kanske vad man inte tänker på.
Denna tråd tycker jag väldigt bra går igenom en tydlig guidning för vilka steg du behöver hantera
Rörande konsult instämmer jag med @Kamrerstyp i mycket. Var du/ni befinner er, hur ni vill jobba (papper, digitalt, fysiska möten med konsult eller digitalt även där) styr väldigt mycket vilka områden det kan vara intressant att söka konsulter inom. Att bara söka efter konsulter inom närområdet är en bra start, hör sedan med referenser och fundera igenom vilka värden som är viktiga för dig i er kontakt. Träffa med / prata med några olika efter detta för att få en känsla för personerna. Det är till stor del just personlighet som kommer styra mycket om hur du trivs med din konsult.
Var tydlig med att du vill lära dig och be om tid för er att gå igenom siffror på den nivå du själv vill få det förklarat. För lite grunder så är du välkommen att skriva ett meddelande till mig så kan vi kika lite snabbt / lätt på det för att du ska kunna greppa din redovisning på grundnivå.
Erfarenhet inom det ni tänkt att göra är ofta bra, då har konsulten varit med om de problem, gråzoner och frågetecken som ofta dyker upp i samband med denna typ av verksamhet. Det är lättare att ge relevanta tips med erfarenhet