Starta bolag: tänka kring val av redovisningskonsult?

Hej!

Enligt tråden: “Starta AB - några frågor” så har jag några frågor kring att start AB. Den här handlar om val av redovisningskonsult:

Jag har haft AB tidigare där jag valde att inte ha redovisningskonsult vilket slutade i att jag drog på mig stress och förseningsavgifter istället för att utveckla bolaget. Stort misstag.

Denna gång anlitar jag alltså en redovisningskonsult. Det finns ett par lokala redovisningsbyråer som jag inte har någon uppfattning om.

1. Värt att använda en lokal förmåga för att kunna träffa fysiskt?
  2. Krav på att de använder onlinebaserat bokföringsrogram som exempelvis Fortnox så att jag kan få bra överblick själv?
  3. Tips eller annat att tänka på gällande redovisningskonsult?

Både ja och nej. Tror att det lite handlar om hur man är som person. För vissa är det viktigt, för andra inte lika mycket. Jag själv har en Malmö-baserad byrå, men kör ändå allt digitalt. Så de kunde lika gärna suttit någon annanstans.

Det viktigaste är att skapa en bra process som fungerar för båda parter. Vi själva kör t.ex. att jag scannar och sparar alla underlag i en gemensam mapp och döper dem efter “ÅÅMMDD - Leverantör - Belopp Valuta.pdf”. Då blir det enkelt för dem att direkt hitta underlagen och jag behöver aldrig “sortera” kvitton.

Inte så mycket för att kunna ha tillgång till det själv (kostar ofta en extra avgift) utan för att du inte vill ha en byrå från stenåldern och förlita dig på deras backuper och liknande. Min uppelvelse är att alla professionella byrårer kör Visma eller Fortnox.

Välj en som tar jobbet på allvar och där kemin fungerar. Sedan brukar jag också gärna vilja ha en byrå som både kan rådge och kan göra “dum”-bokföringen med debit/kredit. Det behöver inte vara samma person, men kompetensen bör finnas där. Det finns nämligen mycket pengar att spara på att göra rätt.

Sedan gillar jag personer och byråer som ställer krav. Min byrå (Outsource AB) med Kristina i spetsen sa till mig; om vi upptäcker att du skarvar, lämnar underlag för sent eller allmänt får mina medarbetare att må dåligt då åker du ut. Klara och tydliga spelregler. I like. :+1:

2 gillningar