Val av redovisningskonsult/redovisningsbyrå och andra frågor om eget företagande

Efter många om och men, så har vi kört igång vårt bolag och står nu inför valet av redovisningsbyrå/redovisningskonsult. Fråga till er som redan är igång med era egna företag: Vad ska jag tänka på inför val av redovisningskonsult?

Skulle nog kunna lösa bokföringen själv om jag dammade av gammal kunskap från min utbildning. Men tänker att det troligtvis inte är så dyrt att lägga även bokföringen hos redovisningsbyrån. Det jag framförallt är ute efter är en kompetent rådgivare att kunna bolla olika affärsupplägg med. T.ex. koncernstruktur för skattefördelar, interna affärstransaktioner mellan olika dotterbolag m.m.

Lite kort om företaget som startats: Det är ett fastighetsbolag som ska äga bostadsfastigheter och kommersiella fastigheter. Vi har köpt in ett par mindre fastigheter privat i dagsläget. Dessa ska flyttas in i en koncern med moderbolag och dotterbolag.

Bolagsstruktur: Koncern där varje fastighet ska ägas ett eget bolag (dotterbolag). Alla dotterbolagen ägs av moderbolaget. Utöver det ska vi även ha ett bolag som säljer tjänster inom fastighet.

Har en helt annan fråga också: Hur kommer det sig att vissa privatpersoner äger en fastighetsportfölj för 100 miljoner i privat regi? Det handlar om fastigheter som de har köpt vid ett enskilt tillfälle och inte löpande inköp av fastigheter. Har jag missat något eller finns det några fördelar med det utöver den lägre stämpelskatten vid förvärv?

Som novis inom området eget företagande, så får ni gärna rätta mig eller ställa kompletterande frågor om jag har missat något.

Antingen väljer du en större byrå med kunskap in house eller en mindre byrå men med en konsult som har ett bra historik från typ big 4. Om du vill ha en kontaktyta.

Annars så tar du en mindre byrå för det löpande som är billig men väljer att ta in en konsult vid behov som stöttar kring rådgivningen.
Jag förespråkar det senare.

Även om fatighetsbolag bokföringsmässigt är simpla så är frågor kring struktur och internprissättning av tjänster mycket mer komplexa och något där jag tycker att man ska ha en erfaren partner.

Börja med att ta in offerter och ha lunchmöten med flera konsulter för att få en uppfattning kring läget!