Bästa tipsen för att starta AB eget som konsult

Vad har ni för bästa tips kring att köra eget AB som konsult för att det ska vara så lättviktigt och billigt som möjligt med saker som redovisning, fakturering, deklaration mm? Tänker på allt det administrativa som behöver göras antingen själv eller att köpa in det.

2 gillningar

Uppföljningsfråga: kan någon lägga upp en enkel och smidig checklista på saker att göra? Står i exakt samma vägskäl nu :slight_smile:

Har du intresse av bokföring och liknande tycker jag att du kan testa göra den dagliga bokföringen själv eftersom den är inte så svår. Mycket copy&paste efter ett tag. Har gått från att göra allt, till att göra inget och tillbaka till att göra det mesta :slight_smile:

Däremot är det nog rekommenderat att ta in en redovisningskonsult för bokslut och årsredovisning. Det går att göra själv men de brukar kunna hitta eventuellt fel du gjort och rätta till saker.

Vill du hålla kostnaderna nere lite så hitta en redovisningskonsult som kör eget men som har jobbat en längre tid på en större byrå, de har oftast bra koll och hänger med.

Själv kör jag en sådan setup. Jag gör i princip all bokföring, fakturering och lön själv men använder en redovisningskonsult för bokslut/årsredovisning. Har även kommit överens om att jag kan skicka lite frågor etc ifall jag behöver och då kan hon fakturera en timme. Tror denna setup:en inte är lika vanlig om man använder en större byrå då de nog vill göra allt.

Tidigare out-source:ade jag allt (Dooer eller vad de heter nu) men tyckte det blev för dyrt för min verksamhet (egen konsultlåda). Det hade lockpriser som sedan sakta ökade varje år.

Finns en tråd om detta:
Tips, länkar och resurser för dig som vill starta eller driver eget företag

2 gillningar