Efter drygt 10 år i bygg och fastighetsbranschen, och med en civilingenjörsexamen i bagaget har jag efter mycket om och men sagt upp mig från mitt (i mitt tyckte) väldigt högavlönade jobb, för att prova på att starta ett eget konsultföretag. Jag har lyssnat på rika tillsammans podden i drygt ett år och har faktiskt blivit motiverad till att våga chansa och ta risker. Jag har en rädsla som bottnar sig i om jag kommer lyckas fakturera tillräckligt för att kunna komma upp i samma lön som jag har idag och ville ansluta till communityn för stöd och tips. En stor fråga jag har är om man kan tänka annorlunda sett till vilken lön man behöver ta ut för att kunna ha samma livsstil/ekonomi i vardagen med hänsyn till att jag förstått att vissa kostnader går att hantera inom bolaget direkt. Min fråga är därför egentligen, vilka privata kostnader kan jag koppla til bolaget nu när jag är egen och jag blir konsult?
Jag har tänkt lite i samma banor med att bli underleverantör/konsult.
Jag hade lite i planerna (uppskjutna för tillfället) att starta ett aktiebolag och lämna precis allt jag fakturerar i bolaget. Tanken var att investera det kapitalet direkt i bolaget istället.
Samtidigt skulle jag leva upp mitt privata kapital tills jag bara har en liten buffert kvar, och därefter börja ta ut dividend ur bolaget och minimal lön. Självklart också ha så mycket som möjligt på företaget för avdragens skull, allt du bara kommer på som inte är olagligt.
Vet dock inte riktigt om detta är 100 % lönsamt, för jag har inte kollat på alla detaljer – men det var en tanke jag har haft i alla fall.
Tråkiga nyheter då ju haha!
Jag har exempelvis hört att vissa slutar spara på börsen privat och istället sparar inom/via bolaget. Det hade ju varit något som hade kunnat motivera en lägre lön om jag kan sköta sparandet inom bolaget istället.
Det är exempel som dessa jag egentligen letar efter
Finns massor av avdrag som du kan göra, även om det inte är något enskilt avdrag som kommer revolutionera din privata ekonomi. Har diskuterats i länkad tråd:
Men många bäckar små. Bara gymkort, friskvård och cykelförmån hamnar för min del upp emot 15 000 kr per år som kan dras direkt av företaget. Så visst finns det möjligheter!
Finns ingen större nytta med det, förutom med den summan som överstiger lön till brytgränsen plus lönebaserad utdelning och eventuell periodisering. Du förlorar ju även avsättning till Sveriges trygghetssystem om du inte tar ut så mycket lön.
Det är nog en vanlig missuppfattning att man kan använda oskattade företagspengar som sina privata, det är visserligen möjligt men förmånsbeskattas så att det inte finns någon uppsida att göra. Uppsidan är istället möjligheten att erhålla ”lågbeskattad” utdelning om företaget gör vinst vilket sänker din marginalskatt.
vilka privata kostnader kan jag koppla til bolaget nu när jag är egen och jag blir konsult
Som andra antytt så kan du ju inte det om vi bortser från mindre saker som andra nämnt redan.
Men du får ju lite mer valfrihet. Några exempel som jag kan komma på:
Som anställd var du tvungen att få all ersättning som lön nu direkt. Som egen kan du välja att kanske ta lite lägre lön (men försök ta upp till max. pensionsavsättning som då är en lön på ~600k/år) och istället låta bolaget investera eventuellt överskott. Du kan sedan långsiktigt planera med vanlig lön, 3:12, 5:25 etc.
Om du anser att bransch-konferensen på andra sidan jorden har de bästa talarna och det bästa programmet för att du skall kunna rådge dina kunder, så är det ju du som gör den prioriteringen.
Hej Robin,
Kul att du vågar slänga dig ut med egen konsultfirma! Det var mitt första steg när jag började driva eget också, både super roligt och skrämmande!
Litet utmanande i detta forum att ge ett annat svar än det första du fick !
Bolagets och din ekonomi är skilda saker och kostnader på den ena ska inte tas upp i den andres. Men självklart finns det massor av sätt att effektivisera din ekonomi. Men ofta kommer det till gränser av att ha rätt och få rätt.
Jag driver en redovisningsfirma med gratis första rådgivning till medlemmar i rikatillsammans (inte avtal med forumet eller ägarna utan jag är bara en glad medlem) och rabatterat första årets bokslut med mera. Skicka ett DM om du skulle vilja ha en mer nyanserad dialog om ditt bolag.
I vilket fall som helst, välkommen till forumet och till livet som egen!