Dela ut pengar från aktiebolag när utdelningsutrymmet (K10) enligt 3:12 är maxat?

Driver sedan några år aktiebolag och är delägare i ett bolag idag. en sak som precis slagit mig som jag funderar på hur man kan hantera.

Vinsterna i bolagen investerar jag i indexfonder. beloppen börjar nu närma sig 2 miljoner, räknar med låt säga 10% avkastning på fonderna så innebär det cirka 200 tkr per år, vilket är ungefär det jag får dela ut enligt 3-12 reglerna på schablon metoden (minns ej exakt belopp), huvudregeln blir inte tillämpar då bolaget med vinsterna inte har några löner idag, det gör att jag i praktiken får svårt att få ut dessa pengar nånsin till den lägre skatten om 20% såvida jag inte vill sätta bolag i träda och få 25 % efter 5 år, men då med nackdelen att jag inte får driva något liknande bolag i denna period?

ett alternativet är ju att ta ut till löneskattenivån och höja skatten från 20% till 55% cirka

men funderar också om det finns några alternativa lösningar några lösa ideer

1. starta ett annat bolag där jag får mycket lönekostnader som ger god möjlighet till utdelning enligt huvudregeln?
  2. köpa in mig i bolag över 5% ägarandel i bolag med mycket lönekostnader som jag kan dela ut mycket genom huvudregeln?

Någon med råd ideer här? Förstår att det är ett lyxproblem

1 gillning

Schablonbeloppet är på väg att höjas till omkring 300k. Det löser ditt problem. :money_mouth_face:

1 gillning

Jag är ingen revisor men då det är så pass små belopp vi pratar om i sammanhanget skulle jag inte försöka mig på någon av dessa metoder då de också innebär en viss risk och potentiella merkostnader.

Hur gammal är du? Jag är inte heller pensionsexpert :grin: men ett bra alternativ är ju att behålla pengarna i bolaget tills du går i pension, och då ta ut dem förmånligare som lön än idag: Blogg: Tjäna mer pengar på att driva företaget vidare efter 66 års ålder | Pensionsmyndigheten

Eftersom du då också får avsättning till statlig pension är den effektiva skatten mycket låg.

3 gillningar

Pensionen är bra idé! Är 35 dock och räknar med att driva fler bolag i livet, ser en vinst om 500tkr - 1 miljon sek per år rätt sannolikt i framtida bolag om jag väljer köra själv igen, så då har jag ju kanske 10 miljoner på ett par år om man tar in lite avkastning med , så ovan fråga är också långsiktigt

Ekonomiskavärdet av att köra eget igen blir ju inte så stor om jag ändå aldrig kan använda mer än en liten bråkdel av pengarna utan att behöva betala 55% skatt på utdelning på stor del mot 3-12s 20%, då försvinner lite ekonomiska incitamenten för mig att driva ett litet bolag mot att vara anställd i linjen, drev ett egenkonsultbolag.

Då måste man nästan gå för att ha några anställda konsulter med så man får ökat utdelningsutrymme eller om det finns några alternativa lösningar

1 gillning

Med så mycket framgångsrika bolag framför sig kanske skattefrågan trots allt är sekundär :clap::grin:

Om planerna på att starta något nytt är konkreta kanske du ska överväga att sätta detta bolag i träda enligt 5:25-reglerna i samband med att du startar något nytt?

Anledning till att du inte hittar en magisk väg ut är för att 3:12 är utformad just så, att enskilt företagande i praktiken ska vara ganska likt en anställning. Med anställda i bolaget förändras den dynamiken såklart. Men det har du ju koll på :+1:

Ska man få ut mycket pengar privat behöver man antingen ha en mycket hög lön eller ett företag med anställda. Går ditt bolag så bra kan du gissningsvis ta en högre lön än du skulle fått som anställd, och då får man helt enkelt tugga i sig skatten precis som den anställde får göra.

En bredare fråga jag får är vad du har för mål med dina pengar och ditt företagande. Om målet är ökad spendering idag så har du ju i mångt och mycket rätt, skattemässigt har du ingen stor fördel mot att vara anställd, just på grund av hur reglerna ser ut.

Men själva företagandet ger dig ju också andra möjligheter till ett rikt liv, särskilt med sparade pengar i bolaget. Så om målet istället är att kunna jobba lite mindre framöver är ju varje krona du har sparat i bolaget ett frihetschipp du kan använda i framtiden. I en situation där boende är ordnat och pensionspengar istället finns på bolagets konto kan du växla en del av din lön mot mer utdelning. Ingen pension men lägre skatt idag. Kanske kan du också spendera ditt privata sparkapital lite friare när du har tryggheten av en förmögenhet i bolaget.

Några tankar från mig, men som vanligt handlar de mer om livsdesign än skatteplanering :blush:

3 gillningar

Håller med där, finns många fördelar, det som jag ser som den stora grejen jag skulle vilja spendera på är en större bostad om några år och då hade det varit fint att kunna plocka ut några miljoner till denna, men förstod från en vän som driver eget att bankerna även kan ge rätt stora lån, hon hade liknande bolag som mig med 2 års historik och fick lån på 8 miljoner sek ensam och det skulle räcka mer än väl för min del för att få ett bra boende där jag bor

Gällande träda, då får man väl inte driva ett liknande nytt bolag samtidigt? utan då måste jag sluta driva konsultbolag eller liknande den kommande 5 årsperioden

2 gillningar

Precis, det är min förståelse också. Med träda så får man inte driva liknande verksamhet.

Som @Robert_G skriver så är ju nya regler på gång. Går de genom så kortas träda-tiden till fyra år från de befintliga fem.

Ett tips som du är inne på:

så brukar alltid mitt tips till företagare att träffa både en privat- och företagsrådgivare samtidigt på banken. Vissa banker har till och med speciella privatrådgivare som bara jobbar med företagare. Samtal med sådana brukar vara enklare då de kan se helheten eftersom företagares privatekonomi ofta är tätt sammankopplad med företagets.

Lycka till (och grattis!)

3 gillningar