Det finns väldigt många som har ett eget aktiebolag och man vill såklart få ut så mycket pengar som möjligt ur bolaget. Här är sakerna jag själva kommer på man absolut bör göra i någon slags prioriteringsordning baserat på hur stor “privat besparing” det blir. Jag menar såklart inte att man ska köpa saker man inte behöver utan jag utgår utifrån att det är bättre att t ex ta kostnaden för en läsk på företaget än att köpa den för skattade pengar.
1. Julgåva, Jubileumsgåva, Minnesgåva
Här kan man i princip köpa vad som helst för företagspengar och dra av momsen och bokföra det som en kostnad. För 2024 får julklappen vara max 550 kr (ink moms) och du kan med andra ord köpa exakt vad du vill för 550 kr, enda undantaget är presentkort och saker som kan likställas med pengar.
2. Friskvård
Max 5000 kr per år och är helt avdragsgill. Om du exempelvis ska hyra en kajak på semestern och paddla ska du i första hand använda friskvårdspengar till detta istället för dina privata.
3. Milersättning för privat bil
Gör du en tjänsteresa kan du ta ut milersättning på 25 kr för varje körd mil. Här kan du i princip tjäna pengar på att köra bil om man har en bil som är billigare än så att köra. Typexemplet på en tjänsteresa är om du åker ut till en kund men kan såklart innefatta alla typer av resor som görs för företagets räkning. Om du åker till ICA för att hämta ut ett postpaket för någonting du har beställt till ditt företag är detta en tjänsteresa, om du passar på att handla mat samtidigt påverkar inte detta faktumet att det fortfarande är en tjänsteresa och du kan ta ut milersättning för resan. Se till att ha en körlogg bara där syftet med resan anges.
4. Enklare förtäring
“Kaffe, frukt och annan enklare förtäring i samband med arbetet, som inte kan ses som en måltid.” skriver skatteverket och i en annan text hänvisar de även till alkoholfria drycker. Dvs. det är dumt att köpa mycket äpplen för privata pengar! Här vet jag inte exakt vad som räknas som en måltid men min tolking är att t ex proteinpulver, knäckebröd, riskakor är enklare förtäring och med andra ord kan köpas för oskattade pengar som en kostnad på företaget.
5. Resor med utbildningsinslag
Här är det lite snårigt (anser jag) exakt vad som gäller men denna vägledning finns:
“En kurs eller konferens är avdragsgill om den är till nytta för företaget och det finns ett utarbetat kursprogram. Enligt praxis bör den matnyttiga delen av en kurs eller en konferens pågå minst 6 timmar per dag eller ca 30 timmar under en femdagarsvecka.”
Om man med andra ord vill åka utomlands kan man iallafall dra av kostnader för resan dit samt boende under tiden konferensen eller kursen pågår. Att man sedan stannar kvar några dagar på resmålet och bekostar detta privat påverkar inte t ex kostnaden för flyg
6. Ge dig själv en hyra för kontor eller lager
Använder du en “avskild del” av ditt hem som t ex kontor eller lager för saker som behövs för verksamheten kan du ta ut en “marknadsmässig” hyra för detta. Denna hyra beskattas med 30% i din privata deklaration och är således billigare än alla typer av utdelningar.
Har jag missat någonting eller kanske missuppfattat någonting?