Lista på avdrag du måste göra med eget AB?

Det finns väldigt många som har ett eget aktiebolag och man vill såklart få ut så mycket pengar som möjligt ur bolaget. Här är sakerna jag själva kommer på man absolut bör göra i någon slags prioriteringsordning baserat på hur stor “privat besparing” det blir. Jag menar såklart inte att man ska köpa saker man inte behöver utan jag utgår utifrån att det är bättre att t ex ta kostnaden för en läsk på företaget än att köpa den för skattade pengar.

1. Julgåva, Jubileumsgåva, Minnesgåva
Här kan man i princip köpa vad som helst för företagspengar och dra av momsen och bokföra det som en kostnad. För 2024 får julklappen vara max 550 kr (ink moms) och du kan med andra ord köpa exakt vad du vill för 550 kr, enda undantaget är presentkort och saker som kan likställas med pengar.

2. Friskvård
Max 5000 kr per år och är helt avdragsgill. Om du exempelvis ska hyra en kajak på semestern och paddla ska du i första hand använda friskvårdspengar till detta istället för dina privata.

3. Milersättning för privat bil
Gör du en tjänsteresa kan du ta ut milersättning på 25 kr för varje körd mil. Här kan du i princip tjäna pengar på att köra bil om man har en bil som är billigare än så att köra. Typexemplet på en tjänsteresa är om du åker ut till en kund men kan såklart innefatta alla typer av resor som görs för företagets räkning. Om du åker till ICA för att hämta ut ett postpaket för någonting du har beställt till ditt företag är detta en tjänsteresa, om du passar på att handla mat samtidigt påverkar inte detta faktumet att det fortfarande är en tjänsteresa och du kan ta ut milersättning för resan. Se till att ha en körlogg bara där syftet med resan anges.

4. Enklare förtäring
“Kaffe, frukt och annan enklare förtäring i samband med arbetet, som inte kan ses som en måltid.” skriver skatteverket och i en annan text hänvisar de även till alkoholfria drycker. Dvs. det är dumt att köpa mycket äpplen för privata pengar! Här vet jag inte exakt vad som räknas som en måltid men min tolking är att t ex proteinpulver, knäckebröd, riskakor är enklare förtäring och med andra ord kan köpas för oskattade pengar som en kostnad på företaget.

5. Resor med utbildningsinslag
Här är det lite snårigt (anser jag) exakt vad som gäller men denna vägledning finns:

“En kurs eller konferens är avdragsgill om den är till nytta för företaget och det finns ett utarbetat kursprogram. Enligt praxis bör den matnyttiga delen av en kurs eller en konferens pågå minst 6 timmar per dag eller ca 30 timmar under en femdagarsvecka.”

Om man med andra ord vill åka utomlands kan man iallafall dra av kostnader för resan dit samt boende under tiden konferensen eller kursen pågår. Att man sedan stannar kvar några dagar på resmålet och bekostar detta privat påverkar inte t ex kostnaden för flyg

6. Ge dig själv en hyra för kontor eller lager
Använder du en “avskild del” av ditt hem som t ex kontor eller lager för saker som behövs för verksamheten kan du ta ut en “marknadsmässig” hyra för detta. Denna hyra beskattas med 30% i din privata deklaration och är således billigare än alla typer av utdelningar.

Har jag missat någonting eller kanske missuppfattat någonting?

15 gillningar

Vet inte om det räknas som “avdrag” i sig, men (rätta om jag har fel)

• Vissa tjänster såsom Youtube Premium eller Amazon Prime borde kunna klassas in i företaget.
    Amazon är ju för leveransen och YT för instruktionsfilmer mm i företagets räkning.

• Allting som kan kopplas till kontorsdrift. Pennor, papper, datorprylar, hörlurar.

• Mobilabonnemang och bredband beroende på var man har firman placerad.

• Kläder med firma-logo.

3 gillningar

Ah, jag tänkte precis på detta med “saker” och det är ju någonstans underförstått att man verkligen ska se till att ta alla kostnader man kan på firman. Jag betalar själv för Amazon Prime som du beskriver av den enkla anledningen att det är smidigt att beställa saker därifrån och vissa saker beställer jag åt mitt företag och vissa saker beställer jag privat.

Youtube premium har jag inte men skulle jag ha det skulle det defintiivt vara en företagsutgift av den enkla anledningen att jag kollar upp saker på Youtube för mitt jobb.

Denna typ av tänk antar jag sitter i de flesta företagares ryggmärg.

Nej. Det gör det inte. Tyvärr. Friskvård? Ja. Överblivna matvaror från företagets produktion, sure. That’s it.

Känner ett antal mindre företagare och typ ingen av dem har det här ekonomitänket. Det är en sträckning till. Man måste kliva över det trappsteget först.

Nja, riktigt så fungerar det inte. Ju mer likt privat konsumtion det är desto hårdare är kriteriet att det primärt eller enbart ska användas i verksamheten. Youtube premium kommer du aldrig kunna dra av korrekt med mindre än att du livnär dig som Youtuber.

Många företagare går igenom denna resa. Huvudregeln är: Om det känns sketchy så är det sketchy. Önsketänkande räknas ej :blush:

11 gillningar

Skatteverket är ganska tydliga med det sist jag kollade, om det används privat kan du inte dra hela momsen och ska förmånsbeskattas. Så håller helt med, Youtube premium, amazon prime osv har jag mycket svårt att tro att det skulle gå igenom en revision om de gör en ordentlig granskning.

Sen är det ju rätt få som granskas, och även vid granskningar kollar de såvitt jag förstått inte alla kvitton osv… Men det betyder ju inte att det är korrekt att ta det på företaget, även om det är relativt riskfritt.

2 gillningar

För min del är det knappast sketchy, nu har jag som sagt inte Youtube Premium men skulle i princip kunna dra ut min visningshistorik för skatteverket och visa att minst 90% är arbetsrelaterat.

Om man t ex köper en tjänst eller vara som används 50% privat och 50% i företaget läste jag någonstans att man enbart skulle dra 50% av momsen, men det stod ingenting om resten av den faktiska kostnaden.

Fast tar man Amazon Prime som exempel. Du betalar gratis frakt för 59 kr per månad, om du inte har det kanske du betalar 50 kr i frakt varje gång. Om man visar att man då gjort inköp som gjort att det har varit billigare att ha Prime än att betalat för frakt varje gång måste ju det räcka för att kunna dra kostnaden även om man kunnat tagit nytta av det privat? Jag menar det privata har ju inte skapat någon merkostnad för företaget.

Jag tänker precis som med en mobiltelefon som har ett obegränsat abonnemang, hela kostnaden tas på företaget oavsett om en del samtal är av privat karaktär, kostnaden för bolaget är ju den samma.

För att lägga till något till tråden:

De flesta har koll på friskvårdsbidrag, men det finns också naturaförmån: Naturaförmån | Rättslig vägledning | Skatteverket. Bra för t.ex gym, så kan man ha friskvården till annat.

Cykelförmån är väldigt fördelaktigt också, finns lite trådar om det på forumet.

6 gillningar

Jag tänker spontant att de inte är värt mödan att bokföra 59kr för att kunna dra de på företaget?

Om arbetsgivaren väljer att erbjuda samtliga anställda exempelvis ett gymkort på ett visst angivet gym för enklare motion eller ett klippkort på en viss angiven simhall är det en skattefri naturaförmån. Den anställda har i de fallen alltså ingen möjlighet att välja ett annat gym eller en annan aktivitet.

Intressant, detta visste inte jag. Det betyder alltså att man i ett enmansbolag kan teckna ett gymkort och sedan används 5000 kr i friskvård till annat som du säger.

1 gillning

Många bäckar små! Har man ett bra utläggsredovisningssystem är det inte direkt krångligt, kan i princip ha en regel i mailen som automatiskt mailar in kvittot och konteras.

Detta är väl bara vid ”representation”? Och typ 60kr. Annars vore de najs att dra av några kilo proteinpulver

Nej du får ha enklare förtäring på din arbetsplats.

1 gillning

Ännu bättre anser jag att förmånsbil är. Då kan man ta alla kringkostnader på bolaget med. Biltvätt, självrisk vid krock, ersättningsbil osv. Du kan även dra halva momsen förutsatt att du kör åtminstone 100 mil i tjänsten.

Vart kan man läsa detta? Hittar bara info om representation

Ja, dra av vinterdäck tex är ju klockrent.
Dock är väl själva bilen i sig inte så mkt billigare nu än att äga privat, om de inte är taxiverksamhet eller dylikt

Kaffe, frukt och annan enklare förtäring i samband med arbetet, som inte kan ses som en måltid.

Andra smårätter och styckesaker som en arbetsgivare ger de anställda ska värderas till marknadsvärdet. Enklare förfriskningar som erbjuds som personalvårdsförmån i samband med arbetet, till exempel kaffe med bulle eller frukt, är skattefria.

Sedan vet jag att det står någonstans att alkohol inte kan räknas som förfriskning.

Det beror på lite hur man räknar. För mig personligen är målet att avlasta privatekonomin så mycket som möjligt. Eftersom förmånsvärdet är lägre än privatleasing (åtminstone för vår Tesla Model 3) så blir det billigare att gå via bolaget.

Här beror det väl på hur man är lagd som person, om man vill tjäna pengar genom att köra en gammal smutsig bil och gå plus på milersättningen eller om man faktiskt vill äga en fräsch bil utan att betala för den privat :slight_smile:

I mitt fall kör jag Elbil så kostnaden för själva drivmedlet understiget 25 kr per mil per råge. Skulle jag istället ha elbil som förmånsbil skulle jag kunna ta alla kostnader som du säger som har med bilen att göra på företaget samt plocka ut 9.50 kr per körd firmamil skattefritt… nackdelen blir såklart förmånsbeskattningen