Ersättning till sambo/make ur eget bolag

Hej!

Ny på forumet och bara gjort några enstaka inlägg tidigare :slight_smile:

Håller på att starta upp ett eget AB och ska leverea IT Konsult (mig själv), uppdrag fixat och allt är bra förutom tiden det tar att få igång ett bolag i sverige idag.

Har funderat lite, har en sambo som pluggar och kommer plugga närmsta 3-4 åren och hade först en tanke på att anställa henne i mitt bolag för att ge lön, detta verkar dock inte vara en bra idé utan kan eventuellt räknas som min lön? Eventuellt så är det okej om jag bara ger henne 90kr/h?

Oavsett, det är inte direkt några arbetsuppgifter till henne i början, men planen är att hon ska utbilda sig till redovisningskonsult så hon kommer ju tillföra nytta när hon väl är klar. Vi skulle ju dock vilja att hon fyller ut sin inkomst till taker för CSN varje halvår för att student livet inte ska vara så hemskt.

Hur gör man detta bäst? 90kr/h? Eller 2 stora arvode till henne när hon är suppleant i styrelsen?

Jag tolkar reglerna som att hon måste utföra arbetsuppgifter för att få lön. Är CSN fribelopp 180kkr?/år? 180kkr/90kr/h= 2000 h. Vid lägsta ersättning 90kr skulle hon alltså behöva jobba motsvarande heltid.

1 gillning

Det är ju där frågan är.
Marknadsmässig lön verkar vara 90kr/h och SKV ställer inga frågor som jag tolkar det?
Skulle jag betala mer än 90kr/h så måste jag eventuellt motivera det, och gillar inte SKV det så behöver jag skatta för inkomst över “marknadsvärde”.

EDIT: Finns inget som säger att hon måste ha upp till fribeloppet. Utan frågan är hur/om/vad/när man kan göra detta på ett sätt så ingen blir arg :slight_smile:

Min uppfattning är att hon måste utföra ett arbete.och lönen ska vara marknadsmässig. Att betala marknadsmässig lön för icke utfört arbete går ju inte.

Sen är det coolt att betala skatt. Ta ut det som utdelning och ge henne pengar eller betala hennes utgifter.

3 gillningar

Jag har absolut inga problem med att betala skatt!
Tvärtom, detta handlar ju mer om fördelarna det ger henne att få mer inkomst, pension osv som inte är knutet till mig.

Jag kommer plocka ut minst till gränsen för statlig skatt i lön och förmåner.

Så det handlar enbart om att stötta henne, öka hennes pension och ge henne lite guldkant i tillvaron. Tanken är ju att hon faktiskt ska bidra till företaget på riktigt i framtiden, men vid start kommer ju inte den möjligheten att finnas.

Det är ju inte iheller aktuellt att ge lön från dag 1. Utan företaget måste bli livsdugligt först :smiley:

Här svarar du på din egen fråga.
Du kan inte börja betala ut lön till din sambo innan denna faktiskt bidrar till bolaget.
Kan ju dock vara inom en snar framtid som din sambo tillför nytta.
Jag skulle då rekommendera att kolla upp snittlönen för en redovisningsekonom, lägga mig strax under (då din sambo är ny), och sedan betala ut timarvode baserat på den lönen.

Jag har haft en närstående anställd i mitt bolag, dock inte sambo, och då betalade jag en okej administratörslön baserat på faktiskt utförda timmar.

1 gillning

Marknadsmässig lön ska också spegla kompetensgrad.

Så bokför hon 1/3 så snabbt som en vanlig bokföringshjälp kan hon inte ta betalt som en kvalificerad bokföringshjälp osv.

Så jag hade nog avvaktat tills du fått lite snurr och HAR verkliga arbetsuppgifter som behövs.

Sen hade jag personligen tänkt typ 125-135kr/tim vilket är ungefär ingångslönen för många okvalificerade låglöneyrken. Sen är det nog tyvärr inte särskilt många timmar som behövs i månaden egentligen för den typen av jobb i en uppstartsfas.

3 gillningar

Sverige är ju komiskt…

Läser man tråden är det olagligt att vara överbetald. Vilket många i andra trådar skriver att de är :crazy_face:

3 gillningar

Bara om du får lön från närståendes företag som jag tolkar det?
Annars är det okej haha

2 gillningar

Dessa regler gäller endast närstående och närstående räknas enligt skatteverket som

Som närstående till delägare räknas:

• Far och farföräldrar
  • Mor och morföräldrar
  • Make
  • Syskon, syskons make och barn
  • Barn och barns make
  • Barnbarn och barnbarns make

Med barn menas även styvbarn och fosterbarn. Med makar menas även personer som ingått registrerat partnerskap, sambos som har eller har haft gemensamma barn eller sambos som tidigare varit gifta.

Om ni endast är sambos och inte är eller varit gifta, samt inte har barn tillsammans är ni inte närstående enligt reglerna för fåmansföretag hos skatteverket och det är fritt fram att ge ut icke marknadsmässig lön.

Jag har själv ringt och pratat med skatteverket om just detta och den handläggaren sa att det var ok enligt ovan.

Vi har 3 barn ihop. Så vi räknas som närstående.

Min rekommendation

Hon skapat ett eget ab och fakturerar dig.

Fördelar : öppet för fler kunder som behöver hjälp med bokföring
Eget utdelingsutrymme som börjar byggas upp
Kan fakuterar bättre arvode.

Och sist nej du ska absolut inte betala henne 90kr i lön, du påstår indirekt att hon jobbar heltid i bolaget då vilket inte är fallet.

Bättre att betala ut så mycket som möjligt i timlön fast med mindre timmar.

Men ja… bäst är om hon har wget bolag o fakturerar sig konsultarvode för sina tjänster o tar ut utdelning via 3:12

1 gillning

Jag har sett ett par varianter på det här upplägget, där sambon prompt ska med på lönelistan trots att de inte är engagerade i företaget. Jag har aldrig sett det fungera särskilt bra – det har nackdelar både för företaget, för din sambo och för er relation.

Som IT-konsult kommer du kunna fakturera varje timma som du arbetar för kund. Dessutom tillkommer administration. Säg 1 000 kr/h i arvode som exempel. Känner du inte att tid är pengar? Detsamma gäller för din sambos tid. Släpp iväg sambon på att jobba istället där de gör mest nytta och kan tjäna en högre lön! Och låt ett proffs fokusera på redovisningen, det går både snabbare och bli mer rätt. Tiden du sparar på att släppa alla sidospår är värda mycket pengar!

Dessutom är den gemensamma tiden mycket värt för familjelivet, ni har ju tre barn ihop. Det företaget ska ni också driva ihop.

2 gillningar

Jag tror inte du faktiskt läste förutsättningarna.

Men jag ska säga till henne att jobba samtidigt som hon studerar så vi får mindre tid ihop?

Det handlar inte om att låsa ner, ta över eller smita ifrån skatter osv.

Det handlar om att jag kommer ha överskott i bolaget, som jag skulle vilja dela med mig av till min sambo för att göra hennes studie tid lite mindre stressig, samtidigt som hon får in lite till pension osv.

Vad framtiden efter studierna ger är idag oklart.

Framförallt så tror jag att man bör jobba 1-2 år efter studierna på en befintlig byrå för att faktiskt lära sig. Därefter kanske det är aktuellt för henne att köra eget bolag som jag då hyr in för min egna redovisning.

Jag tackar för all input, jag inser att hon inte kommer kunna få lön och dem fördelarna som följer med det. Arvode för att sitta i styrelsen kan jag dock betala ut. Får se om det finns någon begränsning där utan att skv blir upprörda.

Bra att du kollar upp.
Det kan inte vara något betydande belopp då det rör sig om ett konsultföretag med en verksam person.
Ska man vara ärlig så är det inte mer än årsmötet hon behöver vara med på. Om det ens sker. De flesta kör ju årsmöte på papper endast.

1 gillning

Nej, det menar jag inte. Jag menar att du kan med fördel släppa iväg henne att satsa på sitt egna yrke, inklusive studier, istället för att vara beroende av ditt egna bolag.

1 gillning

Om det inte handlar om att smita från skatter kan du väl helt enkelt plocka ut det som egen lön och skänka till henne?

2 gillningar

Jag tror upp till 999 kr per år kan betalas ut skattefritt. Ni måste fortfarande rapportera arbetsgivaruppgifter för det beloppet.

1 gillning

Om du har ett eget AB så borde de inte vara några problem att avlöna din sambo för utfört arbete. Grundregeln är att hennes arbetsuppgifter ska ha ett vinningssyfte. Men det är inte förbjudet att göra dåliga affärer. Så du kan definiera arbetsuppgifter åt henne, ge henne en normal lön per timme. Att hon sedan arbetar långsamt och inte får något vettigt gjort är en helt annan femma. Det sker ständigt och jämt i olika företag och i offentlig verksamhet. Kommer bli svårt för Skatteverket att hävda att det är din lön och ska beskattas av dig. Troligen har de inget intresse av det om du betalar lön som din sambo som skattar för samt att du betalar arbetsgivaravgift för. SKV får in sin skatt ändå i det fallet. Tips till dig är att inte ta ut lön över brytpunkten.