Ersättning till sambo/make ur eget bolag

Nej, men om du gör dåliga affärer bara för att sänka din skatt så ska skatten beräknas som om du inte hade gjort den dåliga affären. Och det är du som sitter med bevisbördan i skattemål. Se till exempel generalklausulen i skatteflyktslagen.

3 gillningar

I princip rätt. Men det fallet tror jag inte att SKV skulle driva i denna situation. Om man tolkar generalklausulen på det viset så torde det även vara förbjudet att låta bli att lyfta lön ur ett eget AB. Det är nämligen fullt lagligt att jobba helt gratis i ett eget AB och endast lyfta utdelning.

Att betala lön för en heltidstjänst är bara att be om problem. Däremot om du har henne att göra saker som arbetsgivardeklarationer, löner, fakturering osv kan du betala henne ett par tusen i månaden. Det blir inte enorma summor men hjälper med vardagen lite. Rent krasst så lönar det sig inte när hon sen har ett riktigt jobb för skatten på det upplägget blir högre än att ta det som utdelning och sen lägga undan privat till pension. När hon är student så är det annorlunda än om hon jobbar heltid.

1 gillning

Det är lättare att motivera sparande av kapital i eget bolag. Exempelvis är det inte osannolikt att man vill ha mer kapital inför eventuella framtida investeringar.

Det är säkert minst lika sannolikt som att man sparar det bara för att minska sin skatt.

Att däremot anställa en närstående som arbetar väldigt långsamt och ineffektivt med hittepåsysslor borde vara svårt att motivera som annat än ett sätt att slippa skatt.

2 gillningar

Anställ henne för riktiga uppgifter är bäst. Vad kan hon utföra i bolaget? Kanske sköta insäljning? Marknadsföring? Etc.

1 gillning

Det är en “one man show” idag.

Expanderar jag så blir situationen annorlunda då jag kanske får skaffa “riktigt” kontor osv.

Får prata med skv nästa år när det är aktuellt, finns vissa saker som pekar på att man kan betala 90kr/h utan att skv bryr sig. Men vill inte hamna i en situation där jag beskattas 50% för en del av hennes lön.

Att anställa på riktiga uppgifter är en förutsättning.

Att vara egen företagare är att alltid vara utsatt för risken att Skatteverket gör en negativ tolkning och ger dig högre skatt. Den risken får man leva med. Har själv drivit bolag i 25 år och haft väldigt lite problem med SKV. Så länge det kommer in rimlig mängd med skatt ifrån din verksamhet så är det en win-win för SKV, för dig och för samhället. Att du optimerar skattlasten är rimligt och rationellt. Du driver din verksamhet ut ett vinningssyfte för aktieägaren/na. I det ingår också att hålla skattekostnaden så låg som möjligt. Det är väldigt lite optimering man kan göra som fåmansbolag. Att sysselsätta din sambo 20 timmar i månaden till en lön på 150kr/timme torde vara väldigt rimligt. Så länge skatten betalas och man i övrigt sköter sin bokföring och inte tar in massa kostnader för saker som inte behövs i verksamheten.

1 gillning

Bättre att ta lön än utdelning om man bara ska ta ut lite lön.

20 arbetsdagar/månad. =Att frun ska sysselsätta sig 1tim/dag i ”verkliga behövda arbetsuppgifter” för den här typen av verksamhet i uppstartsfas. Tycker nog personligen även det låter tyvärr allt för mycket vid en eventuell revision.

Ja men frågan är ju vad skv säger.

Jag kommer prata med dem när det väl beger sig. Alternativt en redovisningskonsult.

1 gillning

Du kan absolut betala ut lön till din sambo.
Lönsammaste är lön upp till brytpunkten för dig och i nuläget max vad CSN tillåter medan hon pluggar.
En variant är att hon fakturerar ditt bolag via t ex www.konsultfaktura.se (sk frilands)
Utöver det kan du t ex betala friskvårdsbidrag med max 5 000kr/år och betala in tjänstepension för er båda.
Utlägg för resor åt bolaget, ärenden och leveranser. Fika får man oxå göra på jobbet :+1:t2:

Men fiffla inte med sånt som SKV kan anses som ”privat konsumtion” så som mat, kläder mm. Så länge bolaget betalar och bokför enbart företagsrelaterade kostnader så är det lugnt vid en ev skatterevision.

Lycka till med ditt företagande.

Hej,

Jobbar hon inte för bolaget kan du inte betala ut lön, känns ju oseriöst. Men sätt henne på lite bokföringsadmin eller liknande för att motivera lite timmar varje månad.

Jag driver själv bolag med sambo som suppleant, hon får 5000kr i friskvård, inget mer, men så bidrar hon heller inte till verksamheten.

Jag har funderat över det där. Får man ge friskvård till suppleanten? Jag orkade aldrig ringa skv för att fråga.

Enligt erfaren revisor inga problem, enligt revisor nummer två något av en kantboll. Jag gick på revisor nummer 1.

Styrelsen räknas ju som anställda, så förmåner ska inte vara några problem.

Jag kan t.ex leasa en bil som sambon får betala förmånsvärde på utan konstigheter. Det verkar vara just lön som är problemet.

Ja i Sverige går det ju verkligen inte att unna någon för något man har skapat själv, men fan om du som höginkomsttagare skulle behöva hjälp då kvittar det att du har betalat multom i skatt och få en extremt låg ersättning som inte täcker något. Därför är det väldigt viktigt i Sverige att om man har en bra inkomst så måste man själv ansvara mer för att klara sig utan hjälp

Det är ju fullt förståeligt om man tänker att Skatteverkets regler är för att förhindra dig att sprida ut en lönesumma på två personer för ett lägre skattetryck sammanlagt.

Därav att det är enklare med julgåvor, friskvårdsbidrag osv eftersom det är begränsat hur mycket man tjänar på det och att du själv inte har så stor ekonomisk/praktisk nytta av två träningskort själv osv.

3 gillningar

Ja får bli så att jag ersätter henne med förmåner istället.

Frågan är om dem blir griniga om jag ordnar förmånsbil till henne och sen betalar “lön” för att täcka förmånsvärdet. Alltså får frun inte ut några pengar, men kör en förmånsbil som hon skattar korrekt för åtminstone.

Blir en intressant dialog med min redovisningskonsult när det är dags :slight_smile:

Det blir ju samma sak som att betala ut lön.