Hur menar du? Att vi har varsin förmånsbil och betalar skatt för dessa? Det räknas som förmån och inte lön. Sen måste ju förmånsvärdet på något sätt regleras. Och det görs genom utbetalning av lön eller arvode. I detta fallet kanske det är lättare att motivera ett styrelsearvode som täcker kostnaderna för förmånsvärdet.
I ditt specifika fall, med enmansföretag, så kan du inte motivera styrelsearvode på mer än nån tusenlapp per år.
Du har ju knapp någon verksamhet som har behov av en styrelse som utför något arbete.
Hur tänker du motivera arvodet om det blir en kontroll?
Finns inget som reglerar styrelsearvode vad jag kan hitta ![]()
Det känns inte riktigt som att du tar till dig tipsen. Det är väl bara att testa att ta ut vad ni vill och hålla tummarna. Du vill uppenbart ta ut mer än skäligt.
Din make skall ha en marknadsmässig lön för arbetet den utför. Får personen mer skall det beskattas på din inkomst. Dvs får personen 10 kkr per månad, men marknadsmässigt borde det legat på 1000 kr, så tas de överstigande 9kkr och adderas på din lön, samt vad jag förstår blir de 9 kkr inte heller pensionsgrundande för maken. Men detta är ju bara om ni blir påkomna + får en straffavgift.
Jag har tagit till mig kring lön. Det är inte möjligt att göra på ett sätt som är hållbart som det ser ut idag.
Kring arvode så tar jag gärna lite mer info om jag missat något. Men den info jag hittar är att det inte finns någon praxis. Utan arvode bestäms på stämma.
Från Gemini
- Ansvar och arbetsinsats: Arvodet ska stå i proportion till det ansvar och den arbetsinsats som styrelseuppdraget innebär. En ordförande har ofta ett högre arvode än en vanlig ledamot på grund av större ansvar och mer arbete.
- Bolagets ekonomi: Föreningens eller bolagets ekonomiska situation är också en faktor. I mindre bolag eller bostadsrättsföreningar kan arvoden vara symboliska eller utebli helt om ekonomin är ansträngd.
- Viktiga principer:
- Skälighet: Även om det inte finns exakta belopp, ska arvodet bedömas som skäligt med hänsyn till uppdragets art och bolagets förutsättningar.
Och stämman är den som bestämmer skäligheten? Eller har vi någon myndighet som gör det? AI i all ära. Men har du själv källkontrollerat informationen?
Är detta en bra källa? Därför ska du betala din styrelse (det här gäller) - Driva Eget
Ovanstående är praxis.
Jag orkar helt ärligt inte kolla upp källor åt dig.
Antingen tar du till dig det jag/vi skriver eller så ringer du Skatteverket och redovisningsekonomer eller en revisionsbyrå och hör med dem.
Vill du göra annat eller “fuska” så kommer du antagligen undan med det då det inte är stor sannolikhet att du blir granskad.
Jag bryr mig inte och är klar med denna tråd nu.
Lycka till med företagandet.
Ok, ett svar till då du ställde en direkt fråga
Ja, det är en bra källa.
Men det är inte applicerbart för dig.
Ditt bolag har INGEN verksamhet som kräver en styrelse som behöver avlönas på den nivån som artikeln beskriver.
”Praxis” enligt vem? Orkar inte med källor? Nej då förstår jag att du inte orkar bli ifrågasatt om du har problem att faktiskt komma med någon form av källa där det går att läsa mer (det är praxis att göra källhänvisningar som inte är till AI).
Och då är återigen frågan. VART regleras detta? Eller vem reglerar det?
Står inte i klartext nånstans.
Det är principer och praxis och hur man implementerar ABL, hur Skatteverket ser på inkomst av tjänst (styrelsearvode beskattas som inkomst av tjänst). Samt principer i “Svensk kod för bolagstyrning” och hur revisionsbyråer rekommenderar.
Det är alltså tolkningar och erfarenhet/praxis.
Min insats i denna tråd är mycket större än vad en person i din styrelse kommer utföra under ett år. Praktiskt så är arbetet hon behöver utföra noll minuter under ett år.
Jag kanske borde få styrelsearvodet för min insats istället?
Praxis brukar inte regleras utan betyder typ att ”såhär brukar man göra”. Ditt bolag är långt ifrån det enda där anhöriga utgör styrelsen, så fallet är knappast unikt.
Vid en granskning spelar det liksom ingen roll att din stämma (=du) har bestämt att er styrelse ska ha ett högt arvode, när alla fattar att det är ca noll styrelsearbete i ett bolag med en omsättning på xyz.
Finns mycket i Skattelagstiftningen där det inte är ”reglerat till exakta nivåer”. Det handlar då istället om praxis och till syvende och sist en handläggares bedömning om det granskas (som du då kan överklaga OCH du har då bevisbördan)
Men generellt så kan du lita på att OM det hade varit så enkelt/tillåtet att ge t ex 20000-100000kr i ”styrelsearvode” till anhöriga till alla nystartade enmans-AB bara för att ”tex prata lite jobb/strategi/sköta protokoll” osv så hade du hittat MASSOR SKRIVET om det på alla möjliga ställen.
Så du är fri att tolka/göra vad du vill, vi som svarar försöker bara hjälpa dig utifrån vår erfarenhet/kunskap där det finns MYCKET sammanlagd erfarenhet av att fundera och ta reda på saker omkring sånt här. De allra flesta som driver företag försöker nog optimera utifrån olika upplägg med det som t ex kan tas ut skattefritt ur bolaget. Många har även anhöriga på deltid i sitt bolag, har blivit granskade av Skatteverket, stött och blött ideer med andra och med redovisningsbyråer och revisorer, lusläst det som finns skrivet, kontaktat Skatteverket med frågeställningar osv.
En kul metod vore att anställa sambon som skatterådgivare – uppenbarligen finns behovet.
Arvode och lön blir nog likställt…
Här finns lite detaljer också. Tex sektion 24.3.3.
Också var vi tillbaka till ”marknadsmässig” igen.
Och för lön kan det vara 90kr/h eller motsvarande för samma på orten.
Jag tänker ju dock att praxis brukar också finnas dokumenterat. Här verkar det dock vara tyst uttalat att man inte kan ge suppleant arvode i ett mindre bolag. Samtidigt som suppleanten ändå förväntas vara med och beredd att ta över rodret vid behov. Jag får helt enkelt inte ihop det.
Men jag har hittat en redovisningsbyrå som kommer hjälpa mig. Så får lyfta det med dem om/när det blir aktuellt nästa år.
Nej. Arvodet ska vara skäligt i förhållande till UTFÖRT arbete.
Det du behöver kunna motivera är vilket arbete hon utfört och sedan visa att ersättningen är skälig. Då de flesta styrelser i liknande bolag utför nästintill inget arbete så är jag genuint intresserad av att höra dig berätta vad hon kommer utföra i styrelsen.
Om du ska göra utbetalningar i år är det nog bäst att kolla upp snarast. Om inte så är det lugnt.
Framgick inte riktigt när du drar igång allt.
Det blir inga utbetalningar iår. Därav kollar jag det nästa år när det är aktuellt.
Nja, detta handlar ju om korruption. D v s du anställer släkt och vänner där det är uppenbart att de inte tillför något värde annat än att du vill undgå skatt.