Betalar inte släkt och vänner skatt? Samt den som anställer betalar arbetsgivaravgift också. Totalt blir det 50% skatt om det är under brytpunkten för statlig skatt.
Det handlar om att det kan anses vara skatteplanering. Dvs, du betalar lön till någon som egentligen ger pengarna till dig för du ska slippa betala statlig skatt om du nu ligger på brytpunkten.
Och om du istället tar ut allt och hamnar över brytpunkten blir det kommunal och statlig skatt om cirka 50 % plus cirka 30 % på det. Alltså betydligt mer än 50 % vilket du kan undvika genom att anställa närstående i roller som saknar syfte.
Men personen som tar emot pengarna har uppenbart ingen inkomst annars så skulle de tryckas över gränsen och då betala statlig skatt. Och eftersom de nu har fake-lön tar de då också ingen a-kassa, social, bostads och andra bidrag.
Svenska gränsen för statlig skatt är löjligt låg. Med den lönen blir det svårt att försörja en familj på en lön boende i en relativt stor lägenhet i större stad. Men man är så rik att extra skatt ska betalas. ![]()
Subjektivt tyckande saknar relevans i en juridisk bedömning av korruption.
Det löser man med en riktig anställning som är i linje med svensk lag.
Huh? För att låna Jan’s utryck: “Det makea no sense” ![]()
Jag klagar på att gränsen när en extra skatt ska betalas är så låg att den inte ens räcker till att försörja en familj till ett drägligt liv. Och ditt förslag är vad?
Det är inte olagligt att inneha en anställning utan arbetsuppgifter. Eller ja om man nu inte är gifta eller räknas som gifta.
Jag skulle kunna anställa min granne tex och ge hen lön utan problem.
Sammbeskattning för ”gifta” par kanske hade varit något
Jag förstår inte riktigt vad din klagan om höga skatter har med tråden att göra. TS undrar hur man lagligt kan betala ut lön till en nära anhörig inom lagens ramar i ett aktiebolag där enda produkten är hen själv.
Om du vill får du gärna starta en separat tråd på temat orimligt att leva på lön under gränsen för statlig skatt. Så kan jag mer detaljerat ge min syn på frågan. Merparten av svenska skattebetalare lever idag under dessa, enligt dig odrägliga, förhållanden ![]()