Konsultlön vs anställd. Hur mkt tjänar man egentligen?

Hej!

Har en heltidsanställning med månads lön 96 000 brutto.

Inom mitt yrke finns möjlighet att jobba extra för olika summor men ta nedan som exempel. Min undran är vad man eg tjänar (%) på det, scenariot är att man har eget AB och tar allt som utdelning, ingen lön.

Det jag tycker är svårt är att jämföra timmersättningen och veta vad man får efter skatt. Gissar att vissa här kanske gjort uträkningen själva tidigare?

Ex fakturera.

1240:- i h exklusive moms, 1550:- ink moms.

En vecka 40 h x 1240:- = 49 600 exkl. moms

1 månad = 198 400:- exkl moms 248 000 ink moms.

Lön

96 000/160 h ger 600:-/h + 6 % pension till brytpunkt sen 31,5 % på allt över (16 822:-) = 112 822. = 705:-/ h brutto.

Är ju en påtaglig skillnad men det svåra blir att räkna med skatten. Nån som gjort denna räkneövning tidigare på ett bra sätt och kan hjälpa mig?

Den här frågan får man ideligen från anställda, som oftast tror att man tjänar dubbelt så mycket som konsult vilket ju inte stämmer. Ska man räkna på det är det vad totalkostnaden för arbetsgivaren blir dvs du måste ta med pensionsavsättningarna, semesterersättning, löneskatter etc. Med din lön kostar du arbetsgivaren uppemot 2 mkr/år så om du fakturerar det plus lite mer för att täcka redovisning, försäkringar, friskvård etc så är det ett nollsummespel. Fördelen är förstås att du avgör själv hur mycket du vill avsätta i pension. Vidare är obeläggning, semester eller sjukdom lika med noll i intäkt så du tar en risk du inte har som anställd.

1 gillning

Det är inget “nollsummespel” eftersom att TS givetvis inte skulle ta ut 96 000 bruttlön/månad. Istället tar han ut lön upp till statlig inkomstskatt och utdelning enligt huvudregeln. Nettolönen i slutändan är nästan nollsummespel men TS kostar sitt AB betydligt mindre än 2MKR/år som TS kostar sin AG idag. Detta är även inkluderat ITP1 avsättning, redovisning, semesterersättning osv.

TS, det finns massor av räknesnurror. Alternativt fråga ChatGPT.

TS kan arbeta betydligt mindre per år men erhålla samma ersättning. Vidare finns möjlighet att investera överskottet i KF, köpa in teknik (telefon, dator, headsets m.m) på bolaget och använda privat. Detta går givetvis att utvidga, barnen kanske behöver en ny telefon?

Onekligen en ekonomisk vinning. Risken är att TS står utan uppdrag, särskilt vid lågkonjuktur.

4 gillningar

TS är lika skyddad som anställda om hen har a-kassa och inkomstförsäkring.

1 gillning

Jo, men tankevurpan här är man inte alltid kan räkna med 100% uppdrag/intäkt och ska det jämföras med fast lön på 96 tkr är det inte en enorm uppsida även om man givetvis fördelar lön och utdelning så fördelaktigt som möjligt. Min fru ligger ungefär där lönemässigt och jag är konsult, över tid skulle jag säga att det är ganska jämnt skägg om man ska räkna in pensionsdelen. Staten tjänar dock bättre på henne. Den här fritiden mellan uppdrag kan man ju värdera olika beroende på kassaflödet, man vill ju inte behöva ta ut lön ur bolaget med pengar som redan är skattade. A-kassa och inkomstförsäkring bygger på att du inte söker nya uppdrag, hur man nu kan kontrollera det.

1 gillning

Räkna med anställd lön x 1,75 motsvarande omsättning eget bolag för att det skall vara lönsamt med eget företag.

Ett annat sätt att tänka är allokering 75% till ditt bolag, av vad företaget du jobbar för debiterar.

Sedan får man inte glömma andra fördelar med att man kan bestämma själv, när och hur mycket man vill jobba.

Jag driver eget, fakturerar 890:- i timmen ex moms och har lite mindre pengar på banken (lön och utdelning) efter skatt än du. Ungefär 35 semesterdagar + lite timmar här och där. Avsätter mer än normalt (ITP) till pension, men antagligen inte mer än vad du har med din lön.

fakturerar du mer borde du få ut lite mer när de höjer utdelningsgränserna 2025.

Normalt arbetsför och jobbar 40h i veckan.

Som anställd kan jag få 60-65k i lön brutto.

I mitt fall finns utrymme att jobba mer och få ut mer i utdelning ett år senare men har en balans jag trivs med och väldigt låg stressnivå.

Citat

Jo på pappret kan det vara så.. men har du eget så får du lägga det i träda eller avveckla bolaget.. för att det ska gälla. inget man bara gör sådär eller lite när det behagar. Många missuppfattar just denna delen.

4 gillningar

Varför köpa telefoner till ungarna i bolaget och behöva förmånsbeskatta för det istället för att köpa privat?

3 gillningar

96000 är en helt hiskligt hög lön och 1200kr/h är absolut inte värt det för 99% av befolkningen.

Strunta i moms. Du kommer ha tillräckligt för att dra allt du behöver köpa in, efter det är det bara onödigt att räkna.

Du måste ha i åtanke att du kanske inte alltid har uppdrag. Räkna 80% för att vara säker. Du tjänar 0kr/mån under semestern. Du måste ha bokföringstjänster osv eller göra allt sånt själv. Du måste ha försäkringar.

Det finns massor att diskutera runt allt. Om du ser din höga lön som något negativt ur ett skatteperspektiv så förstår jag absolut. Netto får du väl ut som någon som drar upp till statlig skatt och sen kör en förenklingsregeln-utdelning.

I bästa bästa fall är du frisk, har uppdrag jämt, fakturerar på den nivån etc etc etc. Jag tror vi pratar om ungefär samma peng i fickan med 400-500kkr plus i eget bolag per år, och väldigt få personer tror jag byter anställningstryggheten mot det. Och då är det otroligt naivt räknat.

2 gillningar

Tack alla för input! Fått en del att fundera på.

Vidare finns möjlighet att begå skattebrott! Givetvis kan detta utvidgas; du kanske vill dra in barnen i din brottsliga verksamhet?

Fy fan. Jag avskyr allt ditt inlägg står för.

11 gillningar

För att tjäna lika mycket som du gör idag Netto måste du fakturera ungefär 1,4 Mkr/år.

Om du tar 1000 kr/h, har en beläggningsgrad på 80 %, och tar 30 semesterdagar så landar du ungefär där.

Då är de skattemässigt effekterna inräknade, minus förstås kunskap om var du bor, om du är medlem i Svenska Kyrkan mm. Det finns andra effekter som också behöver beaktas, som t.ex. tjänstepension, förmåner, osäkerhet i (egen)anställning mm. Men där har du en fingervisning iaf :slight_smile:

Jag tror du missat ca 300 tkr i pensionsavsättningar och semesterersättning, samt att bolaget rimligen har en del kostnader utöver lönen.

Jag skriver ju att man måste lägga till tjänstepension, om man nu har en sådan.. och semesterersättning lär man kanske inte ha öht i det här läget? (Fast lön och fastanställd)

1 gillning

TS har tjänstepension med i sin egen beräkning. Semesterersättning finns sannolikt, kanske även andra förmåner. Kontentan blir att det är en ganska tunn marginal.

1 gillning

Det många fåmansföretag missar är att sätta av sparande till pension utöver den allmänna pensionen.

Kollektivavtalen med tjp är en riktigt bra förmån, samtidigt är nackdelen att tjäna över brytgräns med att du bet statlig skatt.

Den bästa av 2 världar är att ha bra tjp leva på lön under brytpunkt + utdelning.

Sätta av överskott i en KF eller AF. Leva gott utan att jobba ihjäl sig

2 gillningar

Jag tror du kanske får nyansera ditt påstående en aning. Att använda en dator eller mobil man måste ha för att få sitt AB att fungera även privat är fullt tillåtet utan förmånsbeskattning (enligt vissa regler, det måste vara fastpris-avtal på telefonen t ex). Så det är inget någon behöver avsky, eller kritisera företagare för att de gör.

Att köpa grejor till barn/familj på företaget är däremot skattebrott. Det tycker jag gott man kan skippa. Blir ju inte direkt några pengar heller, kan lika gärna snatta lördagsgodiset på ICA i så fall. Det är som när folk tar SL-kort på företaget trots att skatteverket mycket tydligt skriver att det inte är tillåtet, enligt: “De har inte sagt något hittills”. Liten uppsida, jättestor nedsida. Exakt tvärt om mot vad man vill ha. Fattar inte varför man ö h t lockas, tycker det är bara dumt,

3 gillningar

Att ge förslag på något som går tvärt emot hur man får göra inköp på företaget känns inte som något bra tips.

Från Skatteverket (sök upp och läs gärna mer): Tillgångar som enbart nyttjas privat

Den som gör ett inköp som är för privat bruk eller mer generellt för andra ändamål än verksamheten, kan inte vid inköpstidpunkten anses agera i egenskap av en beskattningsbar person, vilket är en förutsättning för avdragsrätt. Med privat bruk avses här att ingen ersättning utgår för egen eller anställdas användning. Inköp av en tillgång – oberoende av vem som använder den – som bara nyttjas för privat bruk kan inte anses ha ett direkt samband med företagets skattepliktiga transaktioner. Ett sådant inköp ger därför, enligt huvudregeln i 8 kap. 3 § ML, inte rätt till avdrag för ingående skatt. Detta gäller även inköp för anställdas privata bruk.

Haha herregud! Massor av IT-företag och konsultföretag erbjuder anställda att köpa IT-relaterade saker “privat” i utbyte mot mindre bonus och högre skatt.

Vad är det farliga om egenföretagare köper in en extra mobiltelefon vart 3:e år?

Men om du vill fokusera på små obetydliga saker. Varsågod :slight_smile: