K56. Förmånscykel = 20-40% billigare cykel | Tips, kalkyler, erfarenheter och eget köp

Förmånscykel är ett sätt för dig som anställd (eller med eget företag) att köpa cykel med 20-40% rabatt mot att köpa den privat. Dessutom är det kostnadsneutralt för arbetsgivaren, bra för hälsa och miljö samt … föga förvånande … mycket billigare än bil. :joy:

Redan i början av året, när vi var utan bil, konstaterade jag att många av mina bilresor skulle kunna ersättas av en cykel. Förra veckans uppföljning på bilen gjorde det smärtsamt tydligt: “Bilen: hur gick det sedan? | Vi betalar 62 kr per bilresa”.

Men lite bekväm som jag är - som dessutom hatar komma fram svettig - konstaterade jag att för att cykla mer så villhöver jag en bra cykel. En elcykel. Det blev starten på ett nörderi och alldeles för många timmar nedlagda på cykelkalkyler. Ingen är förvånad. :joy::see_no_evil_monkey:

I korthet var alternativen jag räknade på:

• Köpa den privat
  • Köpa den som förmånscykel via förmånscykelleverantör
  • Köpa den på företaget som förmånscykel
  • Ovan gjorde på en 15.000, en 25.000 och en 50.000 kr-cykel.

Bakgrunden är att 2022 införde Skatteverket en skattelättnad som gör det billigare för anställda att skaffa en förmånscykel. Lagen omfattar alla anställda och gör cyklar skattefria upp till ett värde om 3.000 kr/år. Fördelen med en förmånscykel är att den tack vare skatteförmånen kan göra en cykel mellan 20-40% billigare.

Dessutom ingår ofta service, reparation och försäkring i förmånscykeluppläggen. Lägg till udda? grejer som att t.ex. försäkring inte förmånsvärdes-grundande så en kostnad 100 kr/mån privat blir typ 33 kr/mån på en förmånsscykel vid 50% marginalskatt så har man alla förutsättningar för att kunna roa sig flera kvällar i rad med Excel.

Du får gärna hänga med på resonemangen, men som vanligt när jag kommer på något har ni i communityn redan konstaterat det :joy:

Som vanligt, har jag haft otur när jag tänker, kommentera gärna så att detta får vara “The Cykelförmån”-tråden att referera och korslänka till.

Er numer faktiskt (ibland) cyklande-ekonomi-kompis :bicycle: :joy:
//Jan

PS. Eftersom vi har regeln: “Bild, annars har det inte hänt”:

REKLAM / För tydlighetens skull: Vi köpte till slut en förmånscykel via VAPAUS. Eftersom jag var jättenöjd bad jag dem även att sponsra detta inlägg. Cykeln köpte vi på exakt samma villkor som alla andra, ingen rabatt eller liknande.

Besparing ca 40% på en fin märkeselcykel för ca 25.000 kr

Enligt de uppgifter jag fick från olika cykelhandlare när jag frågade om populäraste elcyklarna från typ Crescent, Ecoride, Monark etc så ligger mediancykeln på ca 20.000 kr. Ja, det finns billigare och fler kalkyler finns nedan.

Jag räknade på min situation med 52% marginalskatt, en 36 månaders period för att kunna jämföra förmånscyklar och privatfinansiering på likvärdigt sätt. Notera att nedanstående också är ungefärliga siffror då det var sjukt komplext att räkna eftersom det handlar om allt från skatteförmåner till hur olika leverantörer prissätter försäkringspremier, service och liknande.

Kostnad Privat Förmånscykel
Cykeln (inkl. tillbehör) 25 000 kr – kr
Försäkring 100 kr/mån 100 kr/mån
Servicekostnader 100 kr/mån 100 kr/mån
Leasingpremier 750 kr/mån
Cykelförmånsvärde 360 kr/mån
Skattereduktion -250 kr/mån
Bruttolöneavdrag 750 kr/mån
Nettokostnad ca 420 kr/mån
Cykelns pris i perioden 25 000 kr 15 000 kr
Utköp av cykel 5 000 kr
Service & försäkring ~7 000 kr 0 kr
Delsumma ca 32.000 kr ca 20.000 kr
Besparing: ca 12 000 kr

Slutsats:

Besparing på ca 40% att ta den som förmånscykel jämfört med att betala den privat, dvs ca 12.000 kr på 3 år i absoluta tal.

En annan slutats att ta med sig är:

Ju högre marginalskatt, desto större besparing. Vid en lön under 42.000 kr (ca 32% skatt) är besparingen mindre, ca 6.000 kr eller hälften. Det syns tydligt att det är skatteförmånen som spelar roll.

Reklamavbrott för VAPAUS

Jag valde till slut att köpa cykeln enligt ovan via VAPAUS, inte minst för att de hade mest tålamod med mig och mina kalkyler. :joy: De är ett av de största förmånscykelbolagen i Sverige med över 22.000 levererade cyklar till bland annat Telia, Sweco, Afry (kanske någon i forumet?).

De erbjuder:

• Att man kan få välja cykel själv hos en handlare (dvs. ingen egen butik) - viktigt!
  • Egen kalkyl på hemsidan man kan provräkna med
  • Ett personligt, kostnadsfritt 30 minuters möte (gissa vem som hade kalkylfrågor :joy:)
  • Personlig hjälp för arbetsgivaren att sätta upp ett kostnadsneutral förmånscykelprogram

Uppenbart fungerar det även för småföretagare då vi satte upp en enda cykel på vårt företag. Därför upplever jag det lätt att faktiskt rekommendera att prova kalkylen ovan och om du ska skaffa en cykel, gör det som förmånscykel. För det är både enklare än man tror och jag upplever verkligen att jag letat efter haken och inte hittat den.

Lite mer kalkylnörderi: antaganden & kostnadsdrivare

Jag har tidigare skrivit att bilkalkyler är kluriga. Det är ingenting mot vad en cykelkalkyl är. :scream: Framförallt då det är så mycket som “beror på” framförallt skatt, moms, bruttlöneavdrag och att olika företag räknar lite olika. Här är de antaganden och beräkningar som jag utgått från och som du kan använda om du vill räkna själv:

• Själva cykeln - jag har utgått från pris inkl. moms, samt monterade tillbehöver. Enligt uppgift kostar mediancykeln ca 22.000 - 25.000 kr, medan snittcykeln som tas ut ligger på 33.000 - 35.000 kr. Förklaring: vi medelålders män som ska ha extra-allt, gärna en italiensk sportcykel i kolfiber och lågt luftmotstånd. Typ. :joy:

Lite skämt åsido, så är den vanligaste cykeln hos VAPAUS en Ecoride pendlarcykel. Man väljer ofta en lite dyrare cykel till följd av förmånsrabatten. Dvs. man får en finare cykel för samma peng, istället för att ta den man hade tänkt och sparat pengar.

Utifrån mina simuleringar - som bekräftades av VAPAUS så ligger störst optimering när man hamnar runt 21.000 - 22.000 kr.

• Service: 50 - 135 kr/mån. Ett tvärsnitt från olika leverantörer, olika kvalitet på cyklar så är min upplevelse att servicekostnaden ligger på mellan 600 - 1.600 kr per år.

• Försäkring: Försäkring, t.ex. utan åldersavdrag ligger på ca 0.4% av totalvärdet per månad, med lägsta golv på ca 40 kr/mån (dvs 500 kr/år). Notera att denna är ej förmånsgrundad. Det vill säga att 100 kr/mån blir en nettokostnad på bara 38 kr.

• Marginalskatt: ca 26% under 40 tkr/mån, 33% under 53 tkr/mån, därefter 53%. Ju högre lön, desto förmånligare blir förmånscykeln.

• Arbetsgivaravgifter: 31,42% (vissa stora bolag räknar på 40% till följd av övriga förmåner)

• Värdeminskning per år: 20% per år upplever jag att branschpraxis är (andra leverantörer än Vapaus ränkar på det).

• Slutvärde efter tre år: 20% branschstandard vilket ska motsvara marknadsvärde på cykeln. Kan dock vara olika för olika modeller. Så lite individuellt per cykel.

• Skattesubvention: 3.000 kr/år (=250 kr/mån)

• Leasingfaktor: de flesta räknar mellan 2.5 - 4%.

• Moms: Så komplicerat att jag gav upp. Om vi har någon jurist i forumet som kan förklara denna dom från HD (kommentar från revisionsfirman Mazars)

• Bruttolöneavdrag: beräknas utifrån att det ska bli kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Väldigt förenklat: du betalar 70 kr från din bruttolön för en lunch som kostar 100 kr, medan arbetsgivaren betalar resterande 30 kr. Det blir kostnadsneutralt för arbetsgivaren eftersom de sparar lika mycket i arbetsgivaravgifter på ditt löneavdrag. Du vinner på att få lunchen billigare än om du skulle köpt den för egna pengar efter skatt.

Utifrån ovan har jag även gjort kalkyl på en billigare och en dyrare cykel. Som vanligt: har jag haft otur när jag tänker kring antaganden och förutsättningar, kommentera!

Kalkyl på en billig förmånscykel, pris ca 15.000 kr

Antagande: 36 mån, marginalskatt: 52%, ungefärliga siffror.

Cykeln (inkl. tillbehör) 15 000 kr – kr
Försäkring 50 kr/mån 50 kr/mån
Leasingpremier 450 kr/mån
Cykelförmånsvärde 250 kr/mån
Bruttolöneavdrag 500 kr/mån
Nettokostnad ca 250 kr/mån
Cykelns pris i perioden 15 000 kr 9 000 kr
Utköp av cykel 3 000 kr
Service & försäkring ~5 000 kr 0 kr
Besparing: ca 8 000 kr

Slutsats:

Besparing på ca 30% att ta den som förmånscykel jämfört med att betala den privat.

Kalkyl på fin (och dyr) förmånsscykel, pris ca 50.000 kr (t.ex. racingcykel, lådcykel eller MTB)

Antagande: 36 mån, marginalskatt: 52%, ungefärliga siffror

Här är tabellen baserad på den tredje bilden:

Cykeln (inkl. tillbehör) 50 000 kr – kr
Försäkring 150 kr/mån 150 kr/mån
Leasingpremier 1 500 kr/mån
Cykelförmånsvärde 650 kr/mån
Bruttolöneavdrag 1 450 kr/mån
Nettokostnad ca 900 kr/mån
Cykelns pris i perioden 50 000 kr 32 000 kr
Utköp av cykel 10 000 kr
Service & försäkring ~9 000 kr 0 kr
Besparing: ca 17 000 kr

Slutsats:

Besparing på ca 30% att ta den som förmånscykel jämfört med att betala den privat.

100% kostnadsneutralt för arbetsgivaren

Jag fattar att ovan innebär ett viss värvningsarbete av arbetsgivaren. Men jag upplever att det borde gå (famous last words) då:

• en förmånscykel 100% kostnadsneutral
  • den är i princip riskfri (finns lösningar om t.ex. medarbetare slutar)

samt sedan kan man ju argumentera för de mjuka värdena:

• Nöjdare medarbetare
  • Det är bra för hälsan (och sjukvfrånvaro)
  • Positiv miljö och samhällspåverkan
  • etc

Men som sagt det kan man få hjälp av, t.ex. av Vapaus och deras medarebetare.

Några viktiga punkter som lyfts upp i forumet

Några av fallgroparna som jag identifierat är:

• Jämför pris på förmånscykel och hos handlare - vissa företag (inte vapaus) har ett stall med cyklar som erbjuds och dessa kan vara konstigt prissatta. För mig var det viktig att jag fick välja cykel själv, sedan var Vapaus bara leasingfirman som finansierade och satte upp strukturen.

• Som med alla förmåner så måste man kolla hur tjänstepension påverkas, så att den inte sänks till följd av bruttolöneavdraget. Jätteviktigt!

• kolla att service för cykel finns på orten. T.ex. alla cykelaffärer i Malmö gör inte service på vår lådcykel.

• Kolla upp villkoren för vad som händer om du t.ex. slutar, blir uppsagd eller cykeln blir stulen.

Som vanligt liger djävulen i detaljerna.

Extra nörderi: förmånscykel fungerar i eget AB

Självklart nördade jag och hade ett separat möte med Vapaus kring att göra det själv i eget bolag, dvs. att skippa leasingpartnern. Min slutsats efter att ha nördat i det var:

• Det går att spara ca 10% till på att skippa leasingpartnern (det är typ deras marginal) per cykel, men

• jag konstaterade att det inte var värt det eftersom det för mig introducerade en risk för argumentation med skatteverket kring restvärde, det hade gett sämre försäkringsvillkor (och jag är sucker på försäkringar :see_no_evil_monkey:) och liknande.

Så är man beredd att bära den risken så kan man göra det själv, men jag skulle avråda och jag har “put my money where my mouth is” eftersom jag betalar Vapaus (som alla deras andra kunder). .

Hoppas att du tycker det här är lika nördigt roligt som vi! :nerd_face:

Många hälsningar,
Jan och Caroline

Tittlyssna på avsnittet eller läs artikeln nedan

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan:

Du kan även lyssna på det som kortpodd 56 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster. För dig som är supporter på Patreon så finns avsnittet utan reklam.

Du kan även läsa en AI-skapad transkribering av avsnittet i inlägget nedan. Det innebär att den kan innehålla fel och är inte ordagrann.

Innehållsförteckning

Nedan följer en grov innehållsförteckning som passar väl med videon:

Relaterade och relevanta referenser

6 gillningar

Transkribering av avsnittet

Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.

Visa mer information

Introduktion till förmånscyklar

Jan: Välkommen till Rika Tillsammans och dagens kortavsnitt som handlar om cyklar, eller mer specifikt förmånscykel och hur du kan få din nästa cykel 20-40% billigare eller få en mycket finare cykel för samma pengar. Precis som vanligt blir det här avsnittet våra tips, våra lärdomar och lite räkneexempel från när vi själva har gått igenom den här processen under våren där vi har köpt en fin elcykel. Och hur vi valde att finansiera den och varför vi gjorde det som en förmånscykel och hur du skulle kunna göra samma sak.

Det här avsnittet görs också i samarbete med Vapaus och det är reklam för dem. Anledningen är att vi valde dem som leverantör. När vi väl hade gjort det och betalat fullpris och allting så var det så här - kan vi inte göra ett samarbete kring det här eftersom vi tycker att detta är spännande? Just det här med förmånscykel är ett ganska okänt begrepp.

För mig var det någonting som jag fick höra talas om första gången via en kompis som sa “du måste kolla upp det här med förmånscykel, det är skitbra, man kan spara jättemycket pengar på det”. Grejen är att det är någonting som är ganska nytt faktiskt. Under 2022 kom det en ny lagstiftning som, precis som man kan ha en tjänstebil eller en förmånsbil, så bestämde Skatteverket att man ville uppmuntra det här att cykla för vardagsmotionen, att det var miljövänligt, att en cyklad kilometer är en körd kilometer som inte har släppt ut avgaser eller liknande.

Bakgrund och personlig motivation

Jag har den senaste tiden lagt mycket mer tid på att nörda in mig på ekonomin i en cykelaffär. Konstaterade egentligen från början att jag ville ha en elcykel. Det kommer från historien att vi i höstas sålde bilen och konstaterade att den kostade oss - vi hade Tesla Model Y som kostade oss typ 13 000 kronor i månaden i de 36 månader vi hade den.

Sen var vi utan bil i sex månader. Då var det så här - vi har en lådcykel på el som är fantastisk. Vi har haft jättemycket glädje av den när vi har kört barnen till exempel till fritids eller förskolan och liknande. Men att ta den ner till stan själv tyckte jag var lite knökigt, så därför önskade jag mig en elcykel.

Olika finansieringsalternativ

Jag har räknat framlänges, baklänges, lagt ner mer tid än jag vågar erkänna och till och med försökt räkna baklänges på sådana här kalkyler som cykelhandlare har på nätet. Konstaterat att det finns lite olika sätt när man köper en elcykel - man kan köpa den privat och köper man den privat så kan man göra det med eller utan lån. Men man kan också titta på det här om ens arbetsgivare kan erbjuda en förmånscykel, något som fler och fler arbetsgivare gör men som fortfarande är ganska ovanligt tydligen.

Nu råkar vi ha vårt eget företag, men jag gick till vår redovisningsbyrå som har flera hundra kunder och de sa “shit, vi har aldrig hört talas om förmånscykel, vi har aldrig gjort det”. Men det är nog mer vanligt på ganska stora kommuner och bolag som Telia och liknande större typer av bolag som har sådana här förmånscyklar.

Skattelagstiftningen från 2022

För att hoppa rakt in i det - 2022 införde Skatteverket en ny skattelättnad som gör det billigare för anställda i en organisation att få en förmånscykel. Den här lagen omfattar alla anställda och gör cyklar skattefria upp till ett värde om 3 000 kronor om året, vilket blir 250 kronor i månaden. Vi kan återkomma till det när vi går igenom kalkylen.

Den här skatteförmånen gör i sin tur att en cykel som man väljer kan bli mellan 20-40% billigare, lite beroende på vilken cykel man väljer, vilken lön man har själv, vilken marginalskatt man har och liknande.

Räkneexempel på en elcykel

Jag tänker att vi ska ta exempel på en ganska fin elcykel för ungefär 25 000 kronor. Anledningen till att vi tar just 25 000 kronor är att det är typ där snittcykeln ligger.

När jag pratade med Vapaus och frågade vad folk väljer för snittcykel sa de: “Jo men det optimala om man vill optimera och göra den bästa affären, då är det 20 000 till 22 000 kronor. Men de flesta väljer en cykel någonstans mellan 22 000 och 25 000.” Men snittcykeln dras upp och ligger nästan över 30 000 för att det är sådana som jag - typ vita medelålders män som egentligen vill ha cyklar som är lite dyra. Det kan vara mountainbikes, det kan vara landsvägscyklar och liknande.

För dig som bara lyssnar på det här finns det i beskrivningen länk till några olika kalkyler. Det var mycket knökigare att göra kalkyl på cykel än vad det är att göra en kalkyl på en bil. Så du får ta detta som cirkasiffror, isch-siffror alltså breda penseldrag och du kan alltid kolla på uppställningen.

Jämförelse privat köp vs förmånscykel

Det intressanta var när jag och Caroline hade valt en elcykel som vi ville ha. För att göra en jämförelse bör man göra en rättvis jämförelse så man jämför äpplen och äpplen. Sen bör man göra det över en tidsperiod så jag räknar här på tre år, för de flesta förmånscyklar brukar vara på en tidsperiod om tre år.

Alternativ 1 - Privat köp: Om jag köper cykeln privat och cashar den helt enkelt, så betalar jag 25 000 för cykeln. Sen får jag betala 100 kronor i månaden för försäkring lite drygt och ungefär 100 kronor i månaden i service också om man slår ut detta på de här tre åren. Detta har jag tagit helt enkelt bara från nätet - vad är någon slags snittsiffra? Försäkring brukar ligga någonstans mellan 50 och 150 kronor. Service brukar också ligga någonstans mellan 50 och 150 kronor. Men här räknar vi för att det ska vara enkelt 100 kronor i månaden.

Det betyder att den totala kostnaden under de här 36 månaderna blir 25 000 för cykeln och sen 3 600 plus 3 600. Så ungefär 32 000 kronor. Man hade även kunnat räkna med alternativkostnad som man gör på bil, men jag gör det enkelt så totalkostnaden är 32 000 kronor under de här 36 månaderna.

Alternativ 2 - Förmånscykel: Om jag har en schysst arbetsgivare kan jag ta detta som en förmånscykel. Vi kommer prata om uppsidorna för arbetsgivaren senare, men grundpoängen här med en förmånscykel är att det är kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Arbetsgivaren betalar inte mer, det kostar inte honom eller henne mer eller mindre pengar utan det är same same. Det är också riskfritt så arbetsgivaren behöver inte känna “oh här tar vi en risk, här ska vi plötsligt göra en massa med cyklar”. Nej, vi pratar om ett mer effektivt sätt att använda dina pengar på.

Vi räknar på exakt samma cykel för det är bara en jämförelse av finansiering här. Försäkringen och servicekostnaden blir ju samma, men en anledning varför det i slutändan kommer att bli billigare med förmånscykeln är att till exempel försäkring inte är förmånsgrundande. Där kan den reella kostnaden för 100 kronor privat - vid 50 procents marginalskatt blir nettokostnaden bara 33 kronor. För då räknar man av arbetsgivaravgiften, man räknar av marginalskatten så då blir liksom 100 spänn bara 33 spänn. Det är den här typen av trick som gör att kalkylerna blir bra förutom skatteförmånen.

I alla fall - fortfarande samma 100 kronor försäkring i månaden, 100 kronor service i månaden, leasingpremie 750 kronor i månaden för att arbetsgivaren köper ju inte cykeln utan de leasar den. Sen kommer det ett förmånsvärde på den här cykeln och detta finns det regler på Skatteverkets hemsida - man räknar på stadslåneräntan och man räknar på en kapitalkostnad och sen räknar man på en värdeminskning på cykeln. Det är ganska mycket beräkning som ligger bakom en sådan här cykelförmån.

Om vi nu tar Vapaus som vi gör reklam för, så kan man gå in på deras hemsida och mata in 25 000 kronor cykel och sin marginalskatt så får man cykelförmånsvärdet uträknat automatiskt. Från de här 360 kronorna som det blir för en 25 000 kronors cykel räknar man sen av 250 kronor för det är ju den här subventionen eller skattelättnaden som var 3 000 kronor per år. Slår vi ut den på månadsbasis minus 250.

Bruttolöneavdrag och nettokostnad

Detta resulterar i ett bruttolöneavdrag. Det vill säga att när jag jobbar på ett företag eller en organisation så har jag en kostnad för min lön. Sen har ju arbetsgivaren dessutom sociala avgifter och förmåner ovanpå det. Om jag har till exempel 100 kronor i lön så betalar ju arbetsgivaren 131 kronor väldigt förenklat. Det ska ju vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren så då kan vi räkna på att vi kan använda 130 kronor även om min lön egentligen bara är 100 kronor.

Bruttolöneavdraget är 750 kronor på en 25 000 kronors cykel ungefär. Vad blir den reella effekten när jag har privata pengar i fickan givet att jag har en marginalskatt på ungefär 50%? Det vill säga att jag har en lön vid statlig inkomstskatt där jag vet att många i communityn ligger.

Om man har lön mellan 42 000 och 53 000 då har man 30% marginalskatt. En lön under 42 000, då har man typ 26% marginalskatt. Det blir fortfarande lönsamt oavsett men det blir mer lönsamt ju högre marginalskatt du har eftersom nyttan du får för varje extra krona efter 53 000 är avtagande, så därför ökar förmånen.

I detta fallet blir det 420 kronor i månaden - det är den totala nettokostnaden. 36 månader, 420 kronor i 36 månader, det blir 15 000. Så jag har betalat de facto 15 000 kronor genom att få mindre pengar i fickorna.

Sen efter tre år precis som en förmånsbil kan man köpa ut cykeln till marknadsvärde. Branschstandarden verkar vara att det är ungefär 20% - att cykeln har ett utköpsvärde på ungefär 20% av inköpsvärdet. I det här fallet så 20% på 25 000 är 5 000.

Då har jag haft en nettoutgift på 420 kronor i månaden i 36 månader av 15 000 plus att jag köper ut cykeln vilket är 5 000. Det vill säga att jag har betalat 20 000.

Sammanfattning av besparingen

I det första fallet om jag köpte privat under de här 36 månaderna var det ungefär 30-32 000. Om jag har den som en förmånscykel, exakt samma cykel, har jag betalat typ 20 000. Det här är en diff på ungefär 12 000 kronor. Här blir det en besparing på typ 40% på exakt samma cykel bara genom att jag får det som en cykelförmån av min arbetsgivare.

Arbetsgivaren har alltså inte subventionerat någonting. De kan välja att göra det om man har en schysst arbetsgivare men då är det att de skjuter till pengar för att de tänker att vi vill ha friskare medarbetare eller detta går i linje med vår satsning för att nå klimatmålen eller detta är någonting som vi vill uppmuntra våra medarbetare till. Men vi pratar helt kostnadsneutralt för arbetsgivaren så besparingen är typ 12 000 kronor på de här tre åren.

Har man 32% marginalskatt då blir besparingen drygt 6 000 kronor. Fortfarande en ganska väsentlig besparing kan jag tycka.

Detaljerad genomgång av kalkylparametrar

Sen kan man nörda ner i detta, alla de här olika delarna i kalkylen och det tror jag att jag har gjort. Jag har till och med försökt gå in och räknat baklänges på olika kalkyler på nätet.

De viktiga antagandena är att man har en servicekostnad på mellan 50 och 135 kronor och en försäkring som verkar ligga på mer än 0,4% per månad från 40% till 150 kronor. Marginalskatten som jag var inne på - den är 26% under 40 000, 33% under 53 000 och därefter 53%. Tumregeln här blir: ju högre lön, desto högre marginalskatt, desto mer förmånligt blir det här.

Jag har räknat på arbetsgivaravgifter på 31%, jag har räknat på en värdeminskning i Skatteverket på 20%, slutvärdet 20% på cykelns restvärde, skattesubventionen på 3 000 kronor per år och sen en leasingfaktor ungefär mellan 2,5-4% på cykelns värde inklusive de monterade tillbehören.

Vilken typ av cykel väljer folk?

Den vanligaste cykeln som köps är en pendlarcykel. Vad Fredrik på Vapaus sa var att ganska många köper en lite dyrare cykel. Man hade egentligen en tanke på en men eftersom man tjänar på det här så tar man en lite dyrare cykel.

Det blir väldigt komplicerat med bruttolöneavdraget och momsen för att det ska bli helt kostnadsneutralt och då får man ofta iterera fram det. Men det är alltså bruttolöneavdraget, skattelättnaden och sen de här reglerna kring moms och förmånsgrundande saker som gör det lönsamt.

Jag har gjort kalkyl på en 15 000 kronors cykel - då blir besparingen ungefär 8 000 kronor på en sådan period. Samma ungefär hälften på en lägre lön. På en riktigt dyr cykel på 50 000 är besparingen ungefär 17 000. Ju dyrare cykel desto större besparing i absoluta tal. Inget konstigt.

Men som sagt, gå in och gör det till exempel på Vapaus hemsida på deras cykelkalkyl eller kolla på någon annan.

Varför valde vi Vapaus?

Anledningen till att vi valde Vapaus var både att vi tyckte att de hade bäst hemsida, vi var i kontakt med dem, de kunde förklara, tog sig tiden att förklara. Jag har verkligen suttit i möte med dem där de har förklarat varje sånt här steg. De är jättestora i Finland, levererat typ 22 000 cyklar här i Sverige till Telia, Sweco, Afri och liknande. Framförallt så fick vi välja cykel själva.

De erbjuder ett kostnadsfritt 30 minuters möte där man kan prata om det här med förmånscykel. De kan ta möte med din arbetsgivare också, visa att de räknar fram allting, att de sköter allting. Förutsättningslöst, kostnadsfritt. Jag brukar säga så - den typen av möten tycker jag ofta man ska ta, det är asymmetriskt rätt. Man har inget att förlora, man har mycket att vinna.

De sa också “Jan, det finns ju en viss risk att du gör detta lite komplicerat här nu med att gå in på kalkylen i sådan detalj. Man kan göra det enkelt på hemsidan. Det är mycket enklare än man tror.” Och jag håller väl med. Det är väl min förmåga att ibland göra det enkla komplicerat för att jag ska förstå det.

Jag har verkligen letat efter haken, men faktiskt inte hittat det. Det är några samband och det är det här att ju högre inkomst och marginalskatt desto mer förmånligt.

Fördelar för arbetsgivaren

Om vi tar det från perspektivet arbetsgivare så är det 100% kostnadsneutralt. Det är på det sättet i stort sett riskfritt. Som en bonus får man en positiv miljöpåverkan, man får nöjda och friskare medarbetare, mindre sjukfrånvaro, den här positiva påverkan på miljön.

Det finns sådana här kalkylatorer man kan räkna med - hur många väljer en förmånscykel i en organisation, hur många kilometer kör de i genomsnitt, hur många ton koldioxid sparar man på det här? Jag ska vara helt ärlig, jag är med på “fan detta är jättebra, här får jag mer för pengarna”.

Det funkar att göra ett litet företag - vi gjorde det i Rika Tillsammans, vi är bara tre anställda och vi tog förmånscykel. Som jag sa - Telia och sen vet jag att det finns kommuner som har valt detta också till alla sina medarbetare. Det blir vanligare och vanligare men det är ganska sannolikt att din arbetsgivare eller HR inte har en aning om vad förmånscykel är. Då får man utbilda dem lite.

Viktiga saker att tänka på

Nummer ett: Jämför cykelns pris som erbjuds från leasingbolaget och hos handlaren på orten. Jag vet att det är några skräckexempel i forumet där det såg billigt ut men sen var cykeln som erbjöds kostade 10 000 och sen kunde man få den för 5 000 hos den lokala cykelhandlaren. Då är det så här - det är inte så snyggt. Så kolla att man kan välja cykel själv eller att cyklarna ligger rätt i pris.

Nummer två: Kolla så att dina övriga förmåner inte påverkas, till exempel tjänstepensionsavsättning. Till exempel vi, när vi tog det på vårt bolag på Rika Tillsammans, vi valde att tjänstepensionsavsättningen är fortfarande samma trots att vi gjorde det här för att det skulle på riktigt vara kostnadsneutralt.

Nummer tre: Kolla att service finns på orten. Meningslöst att betala för service på månadsbasis om det inte finns en cykelhandlare som kan ta den servicen på orten. Det sa de också att det var någon som hade klagat på.

Framför allt också kolla - vad händer om du byter jobb eller om du säger upp dig eller om du blir uppsagd? Vad händer om cykeln blir stulen? För precis som vanligt är det så här - djävulen sitter i detaljerna. Där tänker jag att man ska vara noga så att det inte är plötsligt “åh jag sparade några hundralappar men jag förlorade massa i tjänstepension”. Det är inte rätt.

För dig som driver eget

Jag vet också att i communityn finns det ganska många som driver eget eller liknande och så är man så här “jag kan optimera detta bättre, jag behöver ingen service, det är bara du som är underbegåvad med verktygslådan som behöver ta cykelservice, vi andra kan meka med cykeln”. Jag förutsätter detta eftersom jag fick den feedbacken när vi pratade om bil.

Sen kan man naturligtvis också tänka “men kan man inte bara skippa leasingbolaget, varför ska man ta allt på leasing?” Men jag kan ibland uppleva att det är en fördom. Till exempel om vi gör ett sidospår på bil - jag träffade faktiskt här i helgen en bilhandlare och han berättade att på en bil för 500 000 som går på privatleasing så tjänar han ungefär 2 500. Det var ju också en sådan - folk tror ju “de tjänar jättemycket pengar på privatleasing eller på leasingupplägg”. Nej, det gör det faktiskt inte.

Här när det gäller cyklar bad jag också att jag gjorde en beräkning på hur mycket skulle man spara om vi skar ut Vapaus, jag köpte cykeln, jag gjorde allting själv. Då hade jag sparat ungefär 10% på totalbeloppet men jag hade också introducerat en risk för restvärdesberäkningen, jag hade fått sämre försäkringsvillkor, jag hade fått in cykeln på den egna balansräkningen och liknande. Där får man ju så här - är man en gör-det-självare så är det väl värt att titta. Men jag som prioriterar lite energi var så här “this is good enough”.

Det var därför vi valde att gå på Vapaus. Men jag tänker att man ska alltid kunna vara rak så ta detta i ett sånt möte. Ja, jag gjorde det tillsammans med dem.

Sen också om man har eget företag måste man också tänka på att detta måste erbjudas till alla anställda så att man inte bara kan ta det som ägare och sen skita i sin kollega eller liknande. Men återigen, det är sådana detaljer som man får ta längs vägen.

Avslutning

Bra. Så jag tänker att jag ser detta lite som starten på den här konversationen. Det finns bild i forumet eller i karusellen på vår fina, jättefina cykel. Jag tänker att detta är väl en sådan bra grej som är bra för hälsan, bra för miljön, bra för plånboken.

Jag tycker att det är ganska spännande. Så ställ gärna frågor. Är det någonting som jag kunde gjort tydligare eller några frågor så ta upp dem. För jag vet också att Vapaus lovade att ställa upp om det finns följdfrågor eller att vi ska ta upp det tillsammans.

Så ett stort tack för att du följer, att du tittar, att du lyssnar och så ses vi där ute i kommentarsfält och forum och alla andra saker.

2 gillningar

Gedigen genomgång! Några funderingar. Tappar man inte pensionsavsättningar på bruttolöneavdrag? För de som tjänar över brytpunkten är det väl isf cirka 30 % av avdraget? Vilket blir cirka 8000 i det dyrare exemplet. Såg att du nämnt det i texten också och förändrar ju bilden en del. Sen hade jag aldrig betalat 7000 för att försäkra en cykel värd 25000. Dessutom ingår försäkring för cyklar i min hemförsäkring så den posten försvinner. Om du vill göra tabellerna tydligare så summera allt antingen på totala perioden eller månadsvis. Grymt bra nörderi :ok_hand:keep up the good work

2 gillningar

Dum fråga: men om vi utgår från att det ska vara 100% kostnadsneutralt för arbetsgivaren, varför skulle tjänstepensionen försvinna?

Eller sagt på ett annat sätt, om tjp minskar då går väl de pengarna i arbetsgivarens ficka? Det kan ju inte vara meningen.

När det gäller försäkring, iaf min hemförsäkring har brutal nedskrivning av värdet på cykel. Vår lådcykel för typ 40.000+ värderas ju av försäkringsbolaget till typ 6000 kr - mindre än vad vi lade på en stor service förra året.

Tesla → Peugot → Cykel. Tuffa tider nu.

12 gillningar

Osäker på detta. Någon annan får gärna reda ut. Kan säkert skilja sig i försäkringsvillkor mellan olika bolag och vad som ingår.

1 gillning

Jag har inte läst hela inlägget. Men är höginkomsttagare inom region. Köpte elcykel för 1,5 år sedan och kom då, efter mycket räknande fram till att jag tjänade på att köpa en fin cykel från Tyskland jämfört med att leasa. Jag hade inte fått en cykel med lika bra vridmoment i motorn som jag fick för de pengarna jag gav. Nu var inte skillnaderna så stora men grejen var att värdet på cyklarna räknades relativt högt och att hitta en rabatterad cykel eller att importera var alltså aningen bättre. Detta gäller säkert inte egenföretagare.

OCH JAG SKA ERKÄNNA ATT JAG INTE RÄKNAT PÅ ATT JAG BETALADE ALLT PÅ ETT BRÄDE OCH VAD RÄNTA-PÅ-RÄNTA HADE GIVIT MIG ISTÄLLET :laughing:

Har en Cube touring hybrid one. Trevlig pendlingscykel!

3 gillningar

Jag jobbar i Region Västmanland och vi erbjuds förmånsscyklar med bruttolöneminskning. Frågade vår löneenhet om tjänstepensionen och det besked jag fick var att jag fick mindre tjänstepension eftersom de räknar på bruttolönen efter cykelavdraget. Men andra arbetsgivare kan ju ha andra regler förstås.

5 gillningar

Jag tänkte exakt likadant. Jag struntade i förmånscykel dels pga att jag förmodligen mister de 30% av lönen över brytpunkt som skulle gå till ITP, dels att priserna var i överkant och slutligen att det var så luddigt vad det skulle kosta att köpa ut cykeln (lite “trust me bro”).

1 gillning

Tack för info! Då blir kalkylen inte lika självklar i mina ögon. Sen påverkas väl alla ersättningar för de som tjänar under taken för tex allmän pension, föräldrapenning, sjukpenning etc lite grann då lönen minskar också tänker jag.

Minskad pensiansavsättning ska räknas med!

Jag har aldrig fått kalkylen på förmånscykel att gå ihop. Inte minst när service-kostnaderna än helt galna vs att göra 15-30min jobb själv per år.

1 gillning

Men Jan, du har ju skaffat en för liten cykel!

1 gillning

Håller med, men det blev en kompromiss då jag har två tjejer jag delar den med. :laughing::see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Jag kunde välja bort det om jag ville. Men för mig är det här lite redux på ”reparera bilen själv” eller byt däck själv konversationen. Finns få saker jag ogillar att göra en lördag förmiddag som att mecka med en cykel, byta däck eller laga / renovera saker. Som någon skrev, är obegåvad med verktygslådan. :laughing::see_no_evil_monkey:

Fattar att verkligheten ser ut så, men är inte det konstigt?

Dvs det låter mer som att det är ett påhitt för att det är för jobbigt att ändra i lönesystemet eller typ computer says no, än att det är någon naturlag.

Men skulle vi inte kunna räkna på det. För säg att brurtolöne avdraget är 850 kr, är det 30% som är TJP då? Dvs 255 kr? Dvs 3000 kr per år. Det blir ju fortfarande billigare men kanske bara 10%. Eller tänker jag fel?

Har ingen erfarenhet av elcyklar, men dyra cyklar inom gravel, mtb och racer tenderar att reas ut. Har själv alldeles för många cyklar men ingen har köpts till fullpris.

De förmånscyklar jag har tillgång till är tyvärr inte så förmånliga i jämförelse. Det kräver ju dock ett visst intresse att leta runt hos tyska D2C-märken osv.

1 gillning

Kan du säga något mer?

Jag kunde välja vilken cykel och cykelhandlare jag ville. Inga begränsningar, inte ens en lista med rekommenderade handlare.

Tycker alltid dom är bedrövligt dåliga på att säga vad det där “slutpriset” blir så jag hade aldrig vågat “hyra” nått när jag inte vet vad jag får för sluträkning. .

O sen brukar priset som står i dom där beräkningarna vara MYCKET högre än butikspris. . .jag kollade nån mountainbike som skulle kosta 50.000:- men va inte svårt att hitta i butik för 35.000:-

2 gillningar

Tillåter mig att svara. Inom region och kommun är avsättningen 31,5 % över taket. Tjänstepension inom kommun och region - AKAP-KR & KAP-KL | Pensionsmyndigheten

1 gillning