(Jag är medveten om att det finns flera trådar om ämnet “Cykelförmån”, men känner ändå att de inte är så specifika på min situation att jag gör en egen)
Hej!
Jag har eget AB och tänkte köpa en cykel för enbart privat användning. Jag snubblade på ämnet om förmånscykel och tänkte att det kanske är fördelaktigt för mig att använda mig av det inför cykelköpet.
Det verkar som att de första 3000kr per år är skattefria på förmånscykel vilket är främst den effekt av förmånscykel som jag är ute efter att nyttja.
Jag vill göra det så simpelt som möjligt i bokföringen, så min tanke är något i stil med: Köpa en cykel för privata pengar (7k), bokföra 3k på bolaget på konto 5400, och sen bara föra över 3k från företag→ privat.
Så frågorna är:
Kan jag ens nyttja cykelförmån i mitt fall?
Kan man göra det så enkelt som i mitt exempel, eller måste man göra löneavdrag och sprida ut det över flera år osv..?
Hade det varit lätt (bokföringsmässigt) att sprida ut det på exempelvis 2 år, för att då kunna nyttja 6k totalt?
Precis. Ta hela cykeln på företaget istället. Begränsningen på 3 000 kr motsvarar inte marknadsvärdet, utan förmånsvärdet per år. En cykel som beräknas hålla i 6 år kan kosta bra mycket utan att du förmånsbeskattas. Se Skatteverkets räkneexempel här.
Jaha!
Okej men så då köper jag helt enkelt cykeln på företaget direkt → Bokför det en gång på 5410 mot 1930 → klar att användas?
Förmåndsvärdet hamnar långt under 3k vad jag får fram när jag stoppar in mina siffror i skatteverkets exempel. Så då behöver jag inte göra något mer i bokföringen de kommande åren, så som värdeminskning och eventuella andra krångligheter? Vad jag förstår så sålänge jag hamnar under gränsen på 29650kr i mitt AB så kan jag skriva av den direkt på 5410 och det blir då enklast.
Btw angående att köpa cykeln direkt på företaget. Kan man ändå köpa det privat (på mitt kreditkort för att få poäng) och sen föra över hela summan från företaget ändå, eller måste man göra själva kortdragningen från företaget? Tänker att sålänge man kan visa på kvitto vart pengarna gick till så borde de vara fine att göra sjävla köpet privat och sen föra över?