Har ett räkneproblem som jag inte riktigt får ihop.
Min sambo har via sitt arbete möjlighet att plocka ut förmånscyklar till sig själv och familjemedlemmar.
Om hon skulle plocka ut en cykel åt mig så skulle det dras cirka 550kr från hennes bruttolön. Då skulle jag vilja kompensera henne för detta så hon går plus/minus noll, dvs så det blir som att jag betalar för den. 3000kr är skattefritt per år med har jag förstått det som.
Hur mycket skulle jag då sätta över till henne per månad för att det ska gå jämnt ut?
Jag skulle råda dig att läsa igenom avtalet noga. Sådana avtal kan vara lite tveksamt om det lönar sig, eftersom det påverkar pensionen samtidigt när det dras från bruttolönen(tror jag)
Det måste väl bli 6 600 kr minus den skatt som hon slipper på grund av minskad inkomst. Vill du ha exakt på kronan, använd Räkna ut din skatt" på Skatteverkets hemsida.
Arbetsgivaren betalar även in 10,21 i pensiosavgift för hennes framtida pension. Tjänar hon under 557 250 kr per år bör du dessutom kompensera henne för detta med 674 kr per år.
Men är det verkligen så enkelt som 550 x 12 då de där 550kr dras på bruttolönen?
Dvs om 550kr dras på bruttolönen så får hon kanske bara 400kr mindre på sin nettolön.
Bra med pensionen där, den ska absolut kompenseras med. Poängen är att hon ska gå plus/minus noll på allt, dvs inte förlora något på att hjälpa mig med en förmånscykel.
Detta gäller en elcykel som kostar cirka 30.000kr att köpa om man skulle köpa den från en vanlig cykelaffär. Förmånen är att man betalar cirka 550kr på sin bruttolön istället i 3 år. Sen efter 3 år får man köpa ut restvärdet och får cykeln (totalen ska ju då såklart bli betydligt mindre än om man köpt den kontant från början)
Tar man en billigare vanlig cykel blir såklart månadskostnaden betydligt mindre.
Tror det är svårt att avgöra, de flesta verkar utgå från Skatteverkets referens på 20% (från Skatteverket;“En årlig värdeminskning som motsvarar 20 procent av cykelns marknadsvärde inklusive batteri kan användas för elcyklar”; ref; Cykelförmån | Skatteverket
Men som sagt, det verkar lite godtyckligt och upp till ev. leasinggivare. Dessa 20% funkar nog bara som ungefärligt riktmärke.
Här kan man räkna, genom att fylla i egna uppgifter. Om jag tar data från TS (cykelvärde 30kkr) så verkar man “spara” 7kkr vs. att köpa kontant direkt.
Dvs. ink. de 6000kr som är restvärde så har man under leasing betalat tot ca. 25kkr vs. 30kkr som cykel kostar i butik. I exemplet räknas även service in.
Gällande ev. påverkan på pension etc. så vågar jag inte ge någon feedback utan det bästa är väl för sambon att ta det med HR och be om utförlig beräkning.
Vår redovisningskonsult hjälpte oss med detta när vi köpte cyklarna. Vi har dock kört vidare på samma förmån i alla år. Kanske borde kolla upp restvärde och lösa ut dem. Har för mig att vi tog ut dessa 2018.
Med risk för att krångla till det här än mer, kan företaget ni hyr ifrån höja priset under perioden?
Tänker då pga räntor, om cykeln går sönder eller blir stulen osv osv?
Mycke jobb å funderande för någon tusenlapp…
De som någon skrev att vilkoren å förutsättingarna kan ändras under tiden…
De kan gå å snacka sig till några tusenlappar direkt i butik?