Köpa förmånscykel

Hej!
Har drivit på frågan om förmånscykel på mitt jobb för att eventuellt kunna köpa en elcykel billigare än att gå till en butik.
Företaget som är tänkt att hyra cyklarna ifrån är Sportson, men jag vill ha reda på vad det kan kosta för mig, från någon som kanske har lite bättre koll på skatter och förmåner än vad jag har.

Min chef påstår att man måste förmånsbeskatta cykeln för att använda den privat som är tänkt, och det blir ju genast väldigt dyrt om cykeln jag tänkt på kostar 28000.

Brukar en förmån dras på netto eller bruttolön? Vad jag trodde men som förmodligen inte är rätt är att man redan skattat cykeln om den dras på bruttolön.

Kan någon hjälpa mig reda ut det här så kanske jag har fler frågor efteråt.

Tack på förhand!

Nya regler trädde i kraft 1 januari 2022 angående cykelförmån.
Kolla denna länken: Cykelförmån | Skatteverket

Exemplen lite längre ner förklarar det bra.

1 gillning

Är det ett företag du äger? Är det AB?

Förmånsvärdet per år blir:
28000x0,20+28000x0,0123-3000= 2944,4
Förmånsvärde per månad:
2944,4/12= 245,37

Jag hade tagit det som nettolöneavdrag då det skulle ge dig utdelningsutrymme om det är eget företag.

Jag har varit inne och läst där, men det är just förmånsvärde jag inte förstår vad det innebär. Är det samma som förmånsbeskattning?

Jag är anställd på ett AB.
Gör det nån skillnad?

Egentligen vill jag ju få reda på vad som blir billigast för mig, att skaffa en cykel genom jobbet eller om man ska gå och köpa en cykel på avbetalning.

Frågan är då om företaget bjuder på cykelkostnaden och du bara betalar skatt på förmånsvärdet, om du ska betala hela förmånsvärdet eller om du ska betala cykeln också.

Betalar du bara skatt på förmånen innebär det att du får en lönehöjning (cykel) med 245,37 och skattar den.
Betalar du bara förmånsvärdet är det 245,37kr de drar av på din lön.
Sen är det om du ska avbetala hela cykeln.

Så länge företaget betalar cykeln skulle jag säga att det är billigt hur som.

Det blir jag som står för kostnaden på cykeln.

Avtalet skrivs på 36 månader och sen är tanken att köpa ut cykeln, och det beloppet vet jag inte hur mycket det är förrän 36 månader har gått. Så det kanske inte ens blir billigare att gå den här vägen.

Jag förstår ju att total månadskostnad beror på vad cykeln kostar/månad. Men det är om skatten är inräknad i totalbeloppet eller om jag behöver skatta vid sidan om eller inte som jag är fundersam över.

Bara där säger det mig att det blir billigare att invänta en rea och köpa kontant från billigare butik.

1 gillning

Skulle säga att det blir billigare privat då.

Skulle man kunna skriva av(?) cykeln direkt och då få slutpriset? Blir väl iofs ingen service från företagets sida då. Och kanske finns någon regel mot det, för att hindra någon form av fusk?

Vi har fått det erbjudandet precis, och visst, det lockar onekligen. Men samtidigt kostar cyklarna där mer än det dubbla mot vad jag hade gett privat. Och är inte så säker på att de är dubbelt så bra bara för det. Så tveksam till om det lönar sig egentligen.

Sen är det alltid diffust med återlämning och utköp till 20% av marknadsvärdet.

1 gillning

Det dras på lönen på samma sätt som löneväxling och förmånsbeskattas.

Vad är det för cykel? Hade varit intressant för att kunna göra en analys på om detta är ett ok upplägg eller inte.

@FireSwede Här är ett exempel på förmånscykel som vi kan välja på vårt företag. Precis som för trådstartaren så är det Sportson som är leverantör.

I 36 månader så har man cykeln, och efter det så kan man lämna tillbaka den eller köpa loss den.

37 000kr är dock galet mycket för en cykel. :slight_smile:

1 gillning