Jag arbetar inom Malmö stad. Vi har blivit erbjudna förmånscyklar som betalas med bruttolönen. Den cykeln som jag är intresserad av kostar drygt 300 kr brutto och kommer att kosta mig drygt 200 kr netto. Jag har förstått att detta kan påverka pension, SGI osv. Påverkar summor i denna storleken mycket eller är det “kaffepengar”? Är det så förmånligt som man tror?
Jag hade accepterat erbjudandet. Jag antar att Malmö är rätt lika Stockholm när det kommer till att få behålla cyklar så 2400 kr/år för att “hyra” en cykel är ju toppen.
Svårt att svara på SGI och pension när man inte vet din lön. Lön över 29 750 bidrar inte till SGI och lön över 45 865 kr tjänar man inte allmän pension på. Allmän pension är 18% av din inkomst vilket innebär att du “betalar” ca 60 kr i lägre pensionsavsättning med ett bruttoavdrag på 300 kr.
Har ingen erfarenhet av cykelförmån, däremot bilförmån.
En stor fördel med den sistnämnda är:
- byta till nytt och fräscht regelbundet
- fri service/ingår i förmånen
- fri tvätt och förbrukningsvaror
Får du inte någon annan fördel med cykelförmånen än ”hyra cykel” skulle jag nog köpt själv.
Fördelen är väl att man betalar med bruttolönen. I min hjärna ger det en besparing på 30 procent.
…och nackdelen är att du sänker dina pensionsavsättningar som @Freddan är inne på. Ligger du över brytpunkten för statlig skatt?
Kul med förmånscykel. Som egenföretagare är det ingenting jag ens känt till. Hur beräknar man förmånsvärdet på en cykel?
Kanske. Samtidigt som nån ska täcka finansieringen. Plus att du mister lite pension etc.
Hur ofta får du byta?
Och får du välja precis en cykel som passar dig?
Så om jag tjänar 100 kr på att betala det med bruttolönen och sedan förlorar 60 kr i pensionsinsättning, då tjänar jag egentligen bara 40 kr/mån på erbjudandet. Kan det stämma?
Jag tjänar under brytgränsen.
Avtalet är på 36 mån, sen kan man köpa loss cykeln. Man får välja mellan ett stort antal cyklar.
Ja, det låter rimligt. Jag har inte gjort någon djupare analys av hur den allmänna pensionen betalas så det kan eventuellt vara så att den skatt du betalar på förmånen bidrar till din pension. Men jag tror att du kan dra slutsatsen att cykeln i princip är +/- noll men att du får möjligheten att cykla på en ny cykel som någon annan bekostar service och slitage på (beroende på vad avtalet säger).
Jag är också egenföretagare och har nyligen köpt en cykel på företaget som jag tänkte betala förmånsskatt på eftersom jag kommer använda den privat också.
Här är hur man kan räkna ut förmånsvärdet: Cykelförmån | Skatteverket
I budgeten som antogs nyligen av riksdagen låg det ett förslag om nya skatteregler för förmånscyklar, Förslaget innebär att förmånscyklar med ett förmånsvärde på högst 3 000 kronor per år inte behöver tas upp till beskattning, vilket motsvarar en cykel med ett marknadsvärde på cirka 15 000 kronor. Dock har jag inte hittat information om att detta förslag nu är antaget, men om det är det så blir det ju mer förmånligt med en förmånscykel, vilket det egentligen inte har varit innan då förmånsvärdet beräknas i princip som värdet på cykeln.
Den nackdel jag har upptäckt efter att ha köpt cykeln är att det inte går att försäkra den. Eftersom den står på företaget gäller inte hemförsäkringen, och företagets försäkring gäller endast i företagets lokaler (dvs hemma) och inte när cykeln befinner sig någon annanstans. Verkar inte finnas någon försäkringsprodukt för förmånscykel, så man får se till att låsa fast den ordentligt.
Jag har haft en elcykel som förmånscykel i ett gäng år. Den kostade runt 20kkr och förmånen är på 379:- i månaden.
Hade liknande erbjudande. Ville veta vad det skulle kosta att köpa loss cykeln när avtalet gick ut, svaret blev att det fick jag veta då. Jag avstod. Jag vill gärna veta vad det kommer att kosta, i förväg. Om man inte har pengarna att köpa en cykel kontant så kan det väl vara en idé, men då hänger man väl inte på det här forumet
Har vi någon uppdatering på det här? Är inne på att köpa ny cykel och givet att ovan stämmer så vore det klockrent att gå via bolaget istället. Även det exemplet som anges i Skatteverkets beräkning (Beräkning av Annas förmån) ger ju en klar fördel till förmånscykel kontra att köpa en privat. Jag hade tänkt mig en cykel för 7000 kr men om man kan gå via bolaget istället så vore det trevligt att veta var brytpunkten för förmånsbeskattning går. Nu är det kanske rimligt att anta att statslåneräntan höjs en hel del framöver med…
Edit: Ser nu att det förslaget har gått igenom. Åtminstone om man går på Skatteverkets beräkningar. Alltså går det att köpa en cykel till 15 000 kr och slippa förmånsbeskattning. Beslutet är därmed taget. Jag tar den på företaget.
Tack för tipset!
Tycker de räknat lite lågt för kostnaden för service, dock, så jag hade lagt mig en bit under 15000 kr i maximalt inköpspris. (Eller så är det bara jag som haft oturen att köpa måndagsexemplar för mina senaste cyklar.)
Service för cykel?, tänker en novis som jag. På en bil byter man tändstift, torkarblad, vätskor etc. Vad gör man på en cykel som man inte kan göra själv?
Byter däck, justerar växlar, riktar skeva ekrar, luftar bromsar, byter skivbromsar, etc etc.
Det mesta går såklart att lösa för en mekvan cyklist, men även jag som cyklat mtb i många år kan lätt få mjäll över en sliten kassett…
Enligt Bikelease.se via vilka vi erbjuder förmånscykel så får cykeln ha ett värde på upp till ca 21900 kr inkl serviceavgiften för att hamna under gränsen för skatt
Vore intressant att ta del av deras beräkning. Så här ser min ut:
De har en kalkyl för varje cykel i sin shop, tex denna som ligger strax under gränsen för skatt:
https://butik.bikelease.se/products/g-7615523342648
Scrolla ner så hittar du kalkylen.