Har ett eget AB och överväger att köpa in en cykel på bolaget som ska användas som förmånscykel (av mig själv). Hittar många guider för hur förmånen ska beräknas (skattefri upp till 3000 kr/år), men skulle behöva lite tips vad gäller själva bokföringen, gärna med exempel på hur ni har gjort. Cykeln ska INTE användas i tjänsten.
Själva inköpet av cykel kan bokföras som förbrukningsinventarie. Om jag har förstått det rätt är kostnaden avdragsgill men inte momsen. Vilka konton ska jag använda så att det här blir rätt?
Hur bokför jag fortlöpande kostnader som reparation/service? Återigen är det ju bara kostnaden som är avdragsgill, inte momsen.
Vad gäller för tillbehör? Cykelväska osv?
Tacksam om ni kunde hjälpa mig att bringa klarhet, hittar ingenting om det här trots att jag sökt frenetiskt.
Toppen, tack för svaren. Bara för att förtydliga, visst är själva inköpet av cykeln avdragsgill för företaget (inte momsen)? Hur kan man motivera det trots att cykeln inte används i verksamheten?
Cykeln är väl avdragsgill precis som friskvårdsersättningen är det. Cykeln ( om den är tillräckigt billig, typ max 12-15000) är en förmån där ingen förmånsbeskattning uppstår.
Jag undrar varifrån ni fått uppgiften att momsen inte är avdragsgill, om man använder cykeln både som tjänstecykel och förmånscykel bör väl momsen vara avdragsgill mot utgående moms?
Hmm, ingen som prövat momsfrågan alltså trots att det gått 2 år sedan införanet.
Som jag tolkar det så gäller det “ren förmånscykel” nyttjar man företagets tjänstecykel som jag några gånger per år vid kundbesök så bör ju momsen vara avdragsgill eftersom arbetsredskapet (cykeln) behövs för inkomstens förvärvande i bolaget.