Om ni kikar om den kalkylerade besparingen ovan om 5k per cykel så är det inte svårt att förhandla fram samma pris i butik.
Har ni pengarna att lägga ut 20k-25k per person så skulle jag gå runt hos lite olika butiker och erbjuda dem 25k per cyckel vid köp av 2st. Skulle tro att det är en ganska lätt deal att få till i dessa tider.
Var själv förbi en butik med svärfar för att kika lite på en cykel åt honom och svärmor, säljaren erbjöd själv ett prissänkt paketpris för dem båda om 15% per cykel och skulle slänga med lite tillbehör. Detta var helt utan nån förhandling från vår sida och med tydlighet att vi inte var där för att köpa, bara känna och klämma lite.
Då slipper ni räkna och ta risker kring ev höjningar av kostnader eller att restvärdet landar högre än 20%.
Förmåner kommer i olika skepnader. Den vanligaste är lön. Arbetsgivaren har bedömt värdet av denna cykeln till 500 brutto per månad. Det du måste beräkna i kalkylen är om det är ett löneavstående eller om den bygger pensioner, både statlig och tjänstepension. Om personen avstår denna femhundring så beror ersättningen på. Betalar den statlig inkomstskatt så räkna bort ca hälften. 250 kr i månaden. Ingår pensionen där så (räknar på inkomster över 7,5 pbb) så betala 325 kr.
Dock kan jag inte låta bli att förundras över den absurda nivå av micromanagement i den här situationen har ni separata hyllor i kylen, frysen, körjournal i bilen och procentuell elräkning också? inget illa menat… men seriöst.
Haha håller med, tycker det är lite fjantigt. Bara köp cykeln privat med egna pengar om detta nu är ett problem. Man lägger ner mer tid på uträkning av exakta kronan än att cykla .
Kolla noga hur cykeln försäkras. Iaf en stor aktör tycker att hemförsäkringen ska täcka förlust av en leasad cykel. Jag skulle kolla med försäkringsbolaget om de håller med.